Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W kwestii autofokusa producent zapewnia, że obiektyw będzie charakteryzował się płynnym, szybkim i precyzyjnym układem AF. Niestety - podobnie jak w poprzednich konstrukcjach - nie podaje żadnych szczegółów dotyczących systemu automatycznego ustawiania ostrości. Model AF 50 mm f/1.4 FE trafiał w punk, jednak nie można go było nazwać demonem szybkości. Z kolei AF 35 mm f/2.8 FE ostrzył błyskawicznie, a przy tym bardzo pewnie. Jak w takim razie wypadnie Samyang AF 14 mm f/2.8 FE?

Obiektyw korzysta z wydajnego silnika autofokusa oraz systemu wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania elementów umieszczonych z przodu. Zastosowanie takich rozwiązań wpłynęło na szybkość i precyzję przeostrzania, co od razu odczujemy po wykonaniu pierwszych zdjęć. Obiektyw na poprawne wyostrzenie obiektu potrzebuje około 0,4 sekundy, co jest dobrym wynikiem w tej klasie sprzętu. Jednak w nieco trudniejszych warunkach (zaciemnione pomieszczenia) można już zauważyć charakterystyczne poszukiwanie ostrości oraz spadek szybkości AF.

Pochwalić musimy również manualne ostrzenie. Pomocny w tym jest rowkowany pierścień, który obraca się wyjątkowo płynnie, a także możliwość podglądu ostrzenia w wizjerze lub na ekranie aparatu Sony. Do tego dochodzi minimalny dystans ostrzenia 20 cm, dzięki czemu będziemy w stanie fotografować z bliższej odległości - główny obiekt zdjęcia będzie dobrze wyeksponowany i ostry, a tło plastycznie rozmyte. Niestety jeśli chcielibyśmy precyzyjnie wyostrzyć obraz w trybie autofokusa za pomocą pierścienia ostrzenia, to nowy Samyang nie oferuje takiej możliwości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)