Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W kwestii autofokusa producent zapewnia, że obiektyw będzie charakteryzował się płynnym, szybkim i precyzyjnym układem AF. Niestety - podobnie jak w poprzednich konstrukcjach - nie podaje żadnych szczegółów dotyczących systemu automatycznego ustawiania ostrości. Model AF 50 mm f/1.4 FE trafiał w punk, jednak nie można go było nazwać demonem szybkości. Z kolei AF 35 mm f/2.8 FE ostrzył błyskawicznie, a przy tym bardzo pewnie. Jak w takim razie wypadnie Samyang AF 14 mm f/2.8 FE?

Obiektyw korzysta z wydajnego silnika autofokusa oraz systemu wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania elementów umieszczonych z przodu. Zastosowanie takich rozwiązań wpłynęło na szybkość i precyzję przeostrzania, co od razu odczujemy po wykonaniu pierwszych zdjęć. Obiektyw na poprawne wyostrzenie obiektu potrzebuje około 0,4 sekundy, co jest dobrym wynikiem w tej klasie sprzętu. Jednak w nieco trudniejszych warunkach (zaciemnione pomieszczenia) można już zauważyć charakterystyczne poszukiwanie ostrości oraz spadek szybkości AF.

Pochwalić musimy również manualne ostrzenie. Pomocny w tym jest rowkowany pierścień, który obraca się wyjątkowo płynnie, a także możliwość podglądu ostrzenia w wizjerze lub na ekranie aparatu Sony. Do tego dochodzi minimalny dystans ostrzenia 20 cm, dzięki czemu będziemy w stanie fotografować z bliższej odległości - główny obiekt zdjęcia będzie dobrze wyeksponowany i ostry, a tło plastycznie rozmyte. Niestety jeśli chcielibyśmy precyzyjnie wyostrzyć obraz w trybie autofokusa za pomocą pierścienia ostrzenia, to nowy Samyang nie oferuje takiej możliwości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)