Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

W kwestii autofokusa producent zapewnia, że obiektyw będzie charakteryzował się płynnym, szybkim i precyzyjnym układem AF. Niestety - podobnie jak w poprzednich konstrukcjach - nie podaje żadnych szczegółów dotyczących systemu automatycznego ustawiania ostrości. Model AF 50 mm f/1.4 FE trafiał w punk, jednak nie można go było nazwać demonem szybkości. Z kolei AF 35 mm f/2.8 FE ostrzył błyskawicznie, a przy tym bardzo pewnie. Jak w takim razie wypadnie Samyang AF 14 mm f/2.8 FE?

Obiektyw korzysta z wydajnego silnika autofokusa oraz systemu wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania elementów umieszczonych z przodu. Zastosowanie takich rozwiązań wpłynęło na szybkość i precyzję przeostrzania, co od razu odczujemy po wykonaniu pierwszych zdjęć. Obiektyw na poprawne wyostrzenie obiektu potrzebuje około 0,4 sekundy, co jest dobrym wynikiem w tej klasie sprzętu. Jednak w nieco trudniejszych warunkach (zaciemnione pomieszczenia) można już zauważyć charakterystyczne poszukiwanie ostrości oraz spadek szybkości AF.

Pochwalić musimy również manualne ostrzenie. Pomocny w tym jest rowkowany pierścień, który obraca się wyjątkowo płynnie, a także możliwość podglądu ostrzenia w wizjerze lub na ekranie aparatu Sony. Do tego dochodzi minimalny dystans ostrzenia 20 cm, dzięki czemu będziemy w stanie fotografować z bliższej odległości - główny obiekt zdjęcia będzie dobrze wyeksponowany i ostry, a tło plastycznie rozmyte. Niestety jeśli chcielibyśmy precyzyjnie wyostrzyć obraz w trybie autofokusa za pomocą pierścienia ostrzenia, to nowy Samyang nie oferuje takiej możliwości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)