Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

83%

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Lipiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Obiektywy ultraszerokokątne - a takim właśnie jest Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - to bardzo wymagające układy optyczne, które niełatwo odpowiednio skorygować. Odznaczają się one dobrą rozdzielczością w centrum kadru i - niestety - zauważalnymi już rozmyciami na jego brzegach. Jak w takim razie pod względem wyrazistości obrazu poradził sobie nowy reprezentant rodziny szkieł koreańskiego producenta?

W centrum rozdzielczość obrazu (na każdej z przysłon) przekracza granicę akceptowalności. Już od f/2.8 możemy cieszyć się ostrymi zdjęciami - choć w tym przypadku nie możemy mówić o prawdziwej żylecie. Jakość poprawia się już po delikatnym przymknięciu przysłony. Zaś prawdziwe optimum osiągamy w przedziale f/5.6-f/11. Natomiast na ostatnich przysłonach f/16 i f/22 obiektyw notuje zauważalny spadek rozdzielczości.

Zgoła odmiennie wygląda jakość obrazu jaką otrzymujemy na brzegach planu fotograficznego. W zakresie f/2.8-f/8 rozdzielczość balansuje na granicy akceptowalności. Minimalny wzrost zauważymy jedynie na f/11. Natomiast f/16 i f/22 spadają poniżej wartości 20 lp/mm, co było do przewidzenia.

Tak więc nowy Samyang zaprezentował podobną zależność co większość obiektywów w tym segmencie. Mamy więc duże dysproporcje w jakości obrazu pomiędzy ostrym centrum kadru, a rozmytymi brzegami. Najwyraźniejsze zdjęcia otrzymamy na f/11, gdzie rozdzielczość - zarówno pośrodku, jak i w rogach - zanotuje odrobinę lepsze wartości. Jednak również i tu fotografowie krajobrazu czy architektury nie będą mogli liczyć na wyrównaną rozdzielczość na całym planie fotograficznego.

Lepiej obiektyw wypada w momencie fotografowania w formacie JPEG - ale tu wkracza już systemowe wyostrzenie obrazu, które wprowadził aparat Sony. W efekcie rozdzielczość ulega wyraźnej poprawie nie tylko w centrum, lecz także na brzegach czego dowodem jest poniższy wykres funkcji MTF50, każdej z przysłon przekracza akceptowalną granicę.

Rozdzielczość obrazu w praktyce - przysłona f/2.8

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)