Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
78%
Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.
Bez wątpienia druga generacja Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 to konstrukcja kierowana do świadomego i zaawansowanego fotografa. Brak autofokusa nie wybacza błędów, jednak dzięki funkcji focus peaking (dostępna w bezlusterkowcach) możemy szybko przyzwyczaić się do manualnego ostrzenia, który z czasem nawet będzie sprawiał przyjemność.
Nie możemy narzekać na wykonanie obiektywu. Metalowy tubus jest odpowiednio wyważony przez co dobrze leży w dłoni. Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do pierścienia przysłony. Ten powinien być nieco wyraźniej zaakcentowany oraz praca w trybie fotografowania powinna przebiegać skokowo a nie płynnie. Również na bagnecie mogłyby się znaleźć styki, dzięki którym aparat otrzymywałby informacje o przysłonie i ogniskowej. Poza tymi wyjątkami to nie tylko świetnie, leczy także ładnie zaprojektowana konstrukcja, która może się podobać.
W kwestii układu optycznego producent nie ustrzegł się potknięć. Za największe wady musimy uznać dużą aberrację chromatyczną oraz tragiczną pracę w warunkach kontrastowego oświetlenia. Również korygowanie zniekształceń obrazu mogłoby być lepsze. Pochwalić natomiast trzeba małą winietę na maksymalnym otworze przysłony. Jeżeli chodzi o rozdzielczość to nie mamy powodów do zmartwień. Ta w centrum kadru wypada dobrze, z kolej na brzegach otrzymamy akceptowalne wyniki dopiero po znacznym przymknięciu przysłony.
Podsumowując, Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 II to bardzo ciekawa konstrukcja, która zapewnia imponująco duży otwór przysłony, zapewniający wyjątkowa plastykę obrazu. Niemniej jednak, na pytanie czy warto na nią wydać ponad 3 tys. zł musicie sobie odpowiedzieć sami.
Podsumowanie
+ bardzo dobra jakość wykonania
+ elegancki wygląd
+ bezstopniowy i bezdźwięczny pierścień przysłony ułatwiający prace podczas filmowania
+ dobra rozdzielczość obraz w centrum kadru w całym zakresie przysłon
+ bardzo dobra kontrastowość, wyrazistość i kolorystyka zdjęć
+ plastyczne rozmycie obrazu
+ bardzo dobrze korygowana winieta
- brak styków umożliwiających przesył danych do aparatu o wartości przysłony i ogniskowej
- brak skokowego wybierania przysłony
- brak osłony przeciwsłonecznej w zestawie handlowym
- słaba rozdzielczość obrazu na brzegach kadru (szerzej otwarta przysłona)
- duża aberracja chromatyczna występująca w całym zakresie przysłon
- zauważalna dystorsja
- duże bliki podczas pracy w kontrastowych warunkach oświetleniowych
78%