Wydarzenia
Ruszyły promocje Black Friday Sony w sklepie Fotoforma.pl
78%
Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Kolejny parametr, który był łatwy do przewidzenia. Nowy Speedmaster słabo wypadł pod względem wartości BxU. Zdjęcia uchwycone z wykorzystaniem nominalnej przysłony f/0.95 charakteryzują się bardzo dużym rozmyciem obrazu, które w praktyce może być uciążliwe. Wyniki zarejestrowane w naszym studiu są dalekie od ideału. Wystarczy powiedzieć, że na całym planie fotograficznym rozmycie wygenerowane dla matrycy jest nie do przyjęcia. Największe wartości BxU wystąpiły oczywiście na krawędziach kadru, jednak również jakość obrazu w centrum prezentuje się znacznie poniżej akceptowalnej granicy. Problematyczne są także duże rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego.
Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Podobną charakterystykę trójwymiarowego wykresu otrzymaliśmy dla odbitki o wymiarach 20 x 30 cm (przysłona f/0.95). Wygenerowane wartości BxU potwierdzają fakt, że zdjęcia na brzegach kadru odznaczają się dużym i widocznym rozmyciem obrazu, co może negatywnie wpłynąć na ostateczny odbiór fotografii. Natomiast znacznie lepiej wypada centrum planu fotograficznego, który jest wyraźny i ostry. Z kolei przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawia, że rozmycie obrazu się znacznie zmniejsza i nie jest już aż tak dokuczliwe.
Rozmycie obrazu w praktyce