Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

78%

Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Sierpień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.

Aberracja chromatyczna to częsty problem jasnych obiektywów stałoogniskowych. Niemniej jednak producent zapewniał, że w przypadku nowego Speedmastera ta wada układu optycznego powinna być bardzo dobrze korygowana. Niestety rzeczywistość boleśnie zweryfikowała obietnice konstruktorów. Największą anomalię wynoszącą aż 2.67 piksela zaobserwowaliśmy na f/0.95. Jednak podobny rezultat utrzymywał się w całym zakresie przysłon. Niestety, ale tak duże wartości w praktyce oznaczają już bardzo widoczne i charakterystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia - w szczególności na brzegach planu fotograficznego. W efekcie aberracja chromatyczna to jedna ze słabiej korygowanych wad układu optycznego nowego reprezentanta rodziny Speedmaster.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)