Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

78%

Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Sierpień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Testowany Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 II to w pełni manualna konstrukcja. Dlatego też, aby efektywnie korzystać z obiektywu potrzebne będą wprawa i doświadczenie - ogniskowa 35 mm i jasność f/0.95 powodują, że głębia ostrości jest ekstremalnie mała. W konsekwencji obiektyw nie wybacza choćby najmniejszych błędów - zwłaszcza na najszerzej otwartej przysłonie.

Ustawiać ostrość będziemy za pomocą wąskiego pierścienia, który mimo wyczuwalnego oporu działa bardzo płynnie. Aby pokonać cały zakres przeostrzania, od nieskończoności po najkrótszą odległość ostrzenia, należy wykonać obrót o około 140 stopni. Jest to więc odpowiedni balans pomiędzy szybkością a precyzją manualnego ustawiania ostrości. Z kolei minimalna odległość ostrzenia od fotografowanego obiektu wynosi 35 cm.

W praktyce pomoce okażą się także wskaźniki umieszczone pod pierścieniem, które informują o odległości pomiędzy fotografowanym obiektem a aparatem oraz o głębi ostrości. Do tego dochodzi focus peaking, który jest dostępny w nowszych generacjach bezlusterkowców. Ten w większości przypadków sprawdza się bardzo dobrze. Jednak pewne problemy mogą pojawić się w momencie fotografowania z ręki na przysłonie f/0.95. Ta da nam bardzo małą głębię ostrości, przez co jej poprawne ustawienie w danym punkcie (na przykład na oku fotografowanej osoby) może okazać się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)