Tamron SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

80%

Zaawansowana rodzina SP Tamrona powiększyła się o kolejnego reprezentanta. Nowy model SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro ma okazać się pierwszym wyborem miłośników makrofotografii. Czy tak się stanie? Przekonajcie się o tym dzięki naszemu testowi.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Marzec 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Tamron nie zwalnia tempa. Po udanych premierach stabilizowanych i uszczelnionych obiektywów SP 35 mm f/1.8 i SP 45 mm f/1.8, które w naszych testach wypadły wzorcowo, przyszła pora na kolejną stałkę. Tamron SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro został zaprezentowany na początku 2016 roku i już od dnia premiery zwrócił na siebie uwagę niejednego fotografa. Jednak czy obiektyw dorówna swemu rodzeństwu z rodziny Super Performance? Jedno jest pewne - poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko. 

Nowe szkło producenta to propozycja skierowana przede wszystkim do entuzjastów makrofotografii. Układ optyczny bazuje na klasycznej konstrukcji obiektywu Tamron 90 mm f/2.8 Macro z 1997 i 2000 roku, które do tej pory uznawane są przez wielu za najlepsze obiektywy makro dostępne na rynku. Kolejna odsłona konstrukcji oferuje odwzorowanie obrazu w skali 1:1 oraz ostrzenie od 30 cm. Ponadto obiektyw został wyposażony w stabilizację obrazu, uszczelnienia chroniące wnętrze przed kurzem i wilgocią oraz usprawniony system automatycznego ostrzenia obrazu. Z kolei dzięki kombinacji ogniskowej 90 mm i światła f/2.8 szkło może bez problemu znaleźć zastosowanie także w fotografii portretowej.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Tamron SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro jest już dostępny w sprzedaży z mocowaniami Canon EF, Nikon F i Sony A w cenie 2999 zł. Największą konkurencją dla najnowszego reprezentanta serii SP będą systemowe konstrukcje makro. Użytkownicy Nikona swoją uwagę mogą skierować w stronę Nikkora AF-S VR 105 mm f/2,8G IF-ED. Podobnie jak Tamron ma on system redukcji drgań oraz światło f/2.8. Oferuje jednak przy tym nieco dłuższą ogniskową 105 mm. Za tę leciwą już konstrukcję (zaprezentowaną w 2006 roku) zapłacimy około 3500 zł. Z kolei posiadacze aparatów Canon mogą zainteresować się obiektywem Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM. Został on wyposażony w optyczną stabilizację obrazu i uszczelnienia oraz zapewnia światło f/2.8 i ogniskową 100 mm. Przy wyborze tego sprzętu będziemy musieli liczyć się z wydatkiem około 3300 zł. Również użytkownicy systemu Sony A będą w stanie znaleźć dla siebie ciekawą propozycję. Model Sony 100 mm f/2.8 Makro oferuje podobne parametry - z wyjątkiem stabilizacji, którą mają aparaty producenta. Za ten obiektyw zapłacimy około 3400 zł. Niemniej jednak także i niezależni producenci mają czym postraszyć. Nie możemy zapomnieć przecież o manualnym Samyangu 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO (około 1800 zł) czy stabilizowanej Sigmie 105 F2.8 APO EX DG OS HSM MACRO (około 1900 zł).

Nowy Tamron trafia na niemałą konkurencję w segmencie obiektywów makro, do fotografii portretowej. Jednak, jak na ich tle wypadnie jakość obrazu, korygowanie wad optyki, a także stabilizacja oraz szybkość i celność autofokusa? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym teście, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Canon EOS 5D Mark III.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły