Stabilizacja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

80%

Zaawansowana rodzina SP Tamrona powiększyła się o kolejnego reprezentanta. Nowy model SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro ma okazać się pierwszym wyborem miłośników makrofotografii. Czy tak się stanie? Przekonajcie się o tym dzięki naszemu testowi.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Marzec 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Stabilizacja 

Wzorem swoich braci, nowy Tamron otrzymał stabilizowaną optykę, która ma 2-osiowy system XY-Shift. Jak podkreśla producent, stabilizacja ma skutecznie redukować niepożądane wstrząsy i odznaczać się wydajnością rzędu 3,5 EV. Niestety w naszym laboratorium nie udało się osiągnąć zapowiadanego rezultatu. Ten wahał się pomiędzy 2, a 2,5 EV.

Podczas fotografowania na 1/30 sekundy byliśmy w stanie uzyskać 100% nieporuszonych ujęć. Co więcej wydłużenie czasu naświetlania do 1/15 sekundy również wiązało się z ostrymi zdjęciami - dokładnie 70% kadrów z serii. Obiektyw także na czasie 1/8 sekundy dostarczył 40% nieporuszonych ujęć, co zważywszy na ogniskową 90 mm uznajemy za bardzo dobry wynik. Dla porównania przy wyłączonej stabilizacji i czasie 1/60 sekundy uzyskaliśmy jedynie połowę akceptowalnych kadrów. Z kolei fotografowanie na 1/30 sekundy okazało się już w ogóle nieefektywne.

Poniżej prezentujemy wykres, który przedstawia odsetek ostrych zdjęć dla danego czasu naświetlania przy włączonej i wyłączonej stabilizacji obrazu.

Podsumowując, podczas normalnego fotografowania z ręki stabilizacja obrazu może zdziałać wiele dobrego. Osiągniemy akceptowalne rezultaty nawet na znaczenie wydłużonych czasach naświetlania. Niemniej jednak jeżeli weźmiemy pod uwagę precyzję podczas kadrowania obiektów z bardzo bliskiej odległości, to wtedy warto zaopatrzyć się w statyw lub monopod. Połączenie ogniskowej 90 mm i przysłony f/2.8 oferuje bardzo małą głębię, przez co możemy mieć nie lada problemy z ustawieniem ostrości w wybranym przez nas punkcie.

Stabilizacja w praktyce

1/30 sekundy

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły