Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

80%

Zaawansowana rodzina SP Tamrona powiększyła się o kolejnego reprezentanta. Nowy model SP 90 mm f/2.8 Di VC USD 1:1 Macro ma okazać się pierwszym wyborem miłośników makrofotografii. Czy tak się stanie? Przekonajcie się o tym dzięki naszemu testowi.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Marzec 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW otrzymaliśmy użyteczny rezultat w centrum kadru niemal w całym zakresie przysłon. Wyjątek stanowiła przysłona f/32, na której zanotowaliśmy wyraźny spadek rozdzielczości poniżej akceptowalnej granicy. W tym przypadku wartość funkcji MTF50 wyniosła 18.71 lp/mm. Jednak dużo niższa jakość obrazu na najbardziej domkniętych przysłonach jest często spotykanym mankamentem. Zbyt mała średnica otworu przysłony powoduje dyfrakcje promieni, wskutek czego obraz staje się mniej ostry, a nie - jakbyśmy oczekiwali - wyraźniejszy i bardziej klarowny.

Na innych przysłonach było już znacznie lepiej. Dobrą jakością obrazu mogliśmy się już cieszyć od maksymalnego otworu przysłony f/2.8 - 36.60 lp/mm. Natomiast najwyższą wartość MTF50 uzyskaliśmy na f/5.6 - 39.28 lp/mm. Z kolei optymalna jakość utrzymywała się w przedziale f/2.8-f/8, czyli w najpopularniejszym zakresie przysłon.

Równie dobrze obiektyw zaprezentował się pod kątem rozdzielczości obrazu na brzegach kadru. Charakterystyka wygenerowanego wykresu funkcji MTF50 jest łudząco podobna do tego uzyskanego dla centrum planu fotograficznego, choć wartości są nieznacznie mniejsze - przynajmniej na szerzej otwartej przysłonie. Podobnie jak w centrum, na brzegach kadru przysłona f/32 zanotowała najniższą rozdzielczość. Z kolei zakres f/2.8-f/11 odznaczył się optymalną jakością obrazu - odpowiednio 29,92 lp/mm i 31.82 lp/mm - z najwyższym wynikiem 34.34 lp/mm na f/5.6.

wartości funkcji MTF50, plik RAW

 

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu uległa zmianie. Linie niemal nachodzą się na siebie, co oznacza, że jakość obrazu jest bardzo podobna zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru. Tak naprawdę jedyne różnice zaobserwujemy na f/5.6 i f/32, gdzie rozdzielczość w centrum będzie nieznacznie wyższa. Co więcej wartości funkcji MTF50 są wyraźnie większe od tych wygenerowanych dla plików RAW. Optymalna jakość obrazu utrzyma się w zakresie f/2.8-f/11. Następnie wraz z domykaniem przysłony rozdzielczość będzie sukcesywnie spadać.

wartości funkcji MTF50, plik JPEG

 

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość w praktyce 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły