Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to kolejny reprezentant serii AT-X PRO japońskiego producenta. Obiektyw oferuje zakres ogniskowych o ekwiwalencie 16-30 mm oraz stałe światło f/2.8 i jest przeznaczony do aparatów z matrycą APS-C. Zobaczcie, jak konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Grudzień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści


Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy specjalnie zaprojektowany z myślą o aparatach wyposażonych w matrycę APS-C. Jest on naturalnym następną cenionego przez wielu entuzjastów fotografii modelu AT-X 116 PRO DX II f/2.8. Podobnie jak poprzednik dysponuje stałym jasnym światłem f/2.8, jednak oferuje przy tym szerszy zakres ogniskowych - od 11 do 20 mm (ekwiwalent 16-30 mm dla małego obrazka) — co dla wielu może okazać się dużą zaletą. Ponadto, jak zapewnia producent, dzięki wykorzystaniu usprawnionego układu optycznego, obiektyw ma oferować również znacznie lepszą jakość obrazu.

Dla kogo więc ta konstrukcja może okazać się odpowiednim narzędziem pracy? Biorąc pod uwagę zakres szerokich ogniskowych oraz światło f/2.8 obiektyw powinien znaleźć wielu zwolenników wśród fotografów przyrody i krajobrazu. Również miłośnicy reportażu, którzy w kadrze będą chcieli ująć więcej informacji, mogą uznać to szkło za interesujące.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX jest już dostępna w sprzedaży z mocowaniem Nikon F i Canon EF w cenie około 2400 zł. Bezpośrednim konkurentem tego modelu może być oczywiście jego poprzednik. Tokinę AT-X 116 PRO DX II f/2.8 można już dostać za około 2200 zł - choć różnica w cenie jest niewielka. Z kolei w stajni Nikona znajdziemy model Nikon AF-S DX Nikkor 10-24 mm f/3,5-4,5G ED, który posiada większy zakres ogniskowych, ale oferuje przy tym zmienne światło i kosztuje o prawie tysiąc złotych więcej - około 3200 zł. Również Canon nie może uznawać się za odpowiedniego rywala. W ofercie firmy możemy znaleźć tak naprawdę dwa szerokokątne zoomy: EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM (około 1000 zł) oraz EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (około 2200 zł). Jednak oba szkła dysponują zmiennym i ciemniejszym światłem. Dla poszukujących szerokiego obiektywu ciekawą propozycją może okazać się również Sigma 10-20 F3.5 EX DC HSM, która posiada nieznacznie szersze pole widzenia i stałe - choć nieco słabsze - światło f/3.5. Jednak za tę konstrukcję przyjdzie zapłacić około 1900 zł.

Jak możemy zauważyć, na rynku fotograficznym jest zaledwie kilka obiektywów, które zapewniają podobną ogniskową, ale oferują przy tym ciemniejsze światło. Jednak czy wykonanie i przede wszystkim jakość optyki - a przez to dostarczanego obrazu - sprawią, że Tokina stanie się pierwszym wyborem wśród fotografów poszukujących szerokiej i jasnej konstrukcji? Zapraszamy do lektury testu, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Canon 7D Mark II.



]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły