Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to kolejny reprezentant serii AT-X PRO japońskiego producenta. Obiektyw oferuje zakres ogniskowych o ekwiwalencie 16-30 mm oraz stałe światło f/2.8 i jest przeznaczony do aparatów z matrycą APS-C. Zobaczcie, jak konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Grudzień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm po standaryzacji matrycy APS-C do pełnej klatki.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania Tokiną AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX w wykorzystaniem ogniskowej 11 mm i zapisie zdjęć w formacie RAW, otrzymamy dobre wyniki rozdzielczości. Optymalna jakość obrazu w centrum kadru zostanie osiągnięta już od maksymalnego otworu przysłony f/2.8 (30.53 lp/mm) aż do f/8 (33.24 lp/mm). W tym zakresie odnotujemy też najwyższą rozdzielczość wynoszącą 36.91 lp/mm (f/4). Od tego momentu wraz z przymykaniem przysłony obraz zacznie tracił na jakości. Z kolei najsłabszy rezultat zanotujemy na f/22 (17.39 lp/mm) - będzie to tym samy jedyny wynik w centrum kadru, który spadł poniżej granicy akceptowalności.

Niestety sytuacja na brzegach kadru nie wygląda już tak dobrze. Granica akceptowalności zostanie przekroczona w przedziale f/5.6 (26.23 lp/mm) - f/16 (20.34 lp/mm). Najsłabszą jakość obrazu zanotujemy na najszerzej otwartej przysłonie f/2.8 - zaledwie 13.86 lp/mm. Co więcej, akceptowalnej rozdzielczości nie będzie oferować nawet f/4 (18.74 lp/mm). Podobnie zresztą f/22 - 15.41 lp/mm. Natomiast optymalną jakość zaobserwujemy pomiędzy f/5.6 (26.23 lp/mm) i f/11 (24.35 lp/mm).

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 11 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Zmiana ogniskowej na 20 mm wpłynie na charakterystykę wykresu funkcji MTF50. Zdjęcia zapisywane w formacie RAW będą oferować bardziej wyrównaną jakość obrazu - nie zauważymy dużych dysproporcji pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. W centrum najwyższy rezultat rozdzielczości osiągniemy na przysłonie f/8 (30.14 lp/mm). Z kolei optymalną jakość obrazu zaobserwujemy w przedziale f/5.6 (28.40 lp/mm) i f/11 (27.05 lp/mm). Najniższa zanotowana wartość rozdzielczości wystąpi na maksymalnie domkniętej przysłonie f/22 - 17.78 lp/mm. (poniżej akceptowalnej granicy). Natomiast na najszerszej otwartej przysłonie f/2.8 jakość obrazu wyniesie 21.64 lp/mm.

Charatkerystyka funkcji MTF50 wygenerowana dla brzegów kadru jest bardziej wyrównana, ale zdjęcia RAW będą oferować zaledwie zadowalającą rozdzielczość. Każda z przysłon będzie oscylować w granicach akceptowalności. Przekroczą ją zaledwie przysłony f/8 (20.29 lp/mm) i f/11 (20.58 lp/mm). Z kolej na f/2.8 zanotujemy rozdzielczość wynoszącą 16.52 lp/mm.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 20 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły