Tokina AT-X 11-20 mm f/2.8 PRO DX - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Tokina AT-X 11-20mm f/2.8 PRO DX to kolejny reprezentant serii AT-X PRO japońskiego producenta. Obiektyw oferuje zakres ogniskowych o ekwiwalencie 16-30 mm oraz stałe światło f/2.8 i jest przeznaczony do aparatów z matrycą APS-C. Zobaczcie, jak konstrukcja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

17 Grudzień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Testowany obiektyw słabo wypadł pod względem aberracji chromatycznej. Jest ona przeciętnie korygowana. Największą anomalię zaobserwowaliśmy na zdjęciach wykonanych na ogniskowej 11 mm i przysłonie f/2.8. Jej wartość wyniosła aż 3.99 piksela, co jest bardzo dużym wynikiem. Niemniej jednak aberracja może być zauważa głównie na rogach kadru. Wraz z przymykaniem przysłony jej wynik spadał, mimo to wciąż utrzymywał się na wyższym poziomie - w granicach 2.82-2.31 piksela. Z kolei wybranie ogniskowej 20 mm sprawiło, że wartość aberracji chromatycznej zmalała niemal o połowę, jednak miała znacznie większy zasięg - większa część kadru. Anomalię wynoszącą 1.59 piksela odnotowaliśmy na maksymalnie domkniętej przysłonie f/22. Na innych przysłonach wartości wahały się między 1.28, a 1.56 piksela. Warto również zaznaczyć, że większe wartości aberracji mogą objawić się jako kolorowe przebarwienia i być zauważalne na zdjęciach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach kadru).

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Aberracja chromatyczna w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły