Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Nasza ocena:

83%

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD to pełnoklatkowy ultraszerokokątny zoom zaprojektowany z myślą o zawodowcach. Na pokładzie znajdziemy zaawansowany układ optyczny, ultradźwiękowy silnik autofokusa oraz - co niespotykane w podobnych konstrukcjach - system stabilizacji obrazu.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

7. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Niestety testowany obiektyw ma nie najlepiej skorygowaną aberrację chromatyczną. Największą, wynoszącą 1,77 piksela, zanotujemy na ogniskowej 15 mm i przysłonie f/2.8. Wraz z jej przymykaniem aberracja ulegnie nieznacznemu zmniejszeniu - będzie oscylować w granicach 1,52-1,59 piksela.

Z kolei wybranie ogniskowej 30 mm sprawi, że wartość aberracji zmaleje. Jednak nie będzie to znacząca poprawa. Największą anomalię również zanotujemy na f/2.8 - 1,07 piksela. Na innych przysłonach będzie podobnie - od 1,05 do 1,07 piksela.

Warto zaznaczyć, że aberracja wynosząca w granicach 1-2 piksela, w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) może objawić się jako kolorowe przebarwienia i być zauważalna, ale dopiero na powiększeniach 1:1.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Aberracja chromatyczna w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)




]> */


]

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)