Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Nasza ocena:

83%

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD to pełnoklatkowy ultraszerokokątny zoom zaprojektowany z myślą o zawodowcach. Na pokładzie znajdziemy zaawansowany układ optyczny, ultradźwiękowy silnik autofokusa oraz - co niespotykane w podobnych konstrukcjach - system stabilizacji obrazu.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

7. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Niestety testowany obiektyw ma nie najlepiej skorygowaną aberrację chromatyczną. Największą, wynoszącą 1,77 piksela, zanotujemy na ogniskowej 15 mm i przysłonie f/2.8. Wraz z jej przymykaniem aberracja ulegnie nieznacznemu zmniejszeniu - będzie oscylować w granicach 1,52-1,59 piksela.

Z kolei wybranie ogniskowej 30 mm sprawi, że wartość aberracji zmaleje. Jednak nie będzie to znacząca poprawa. Największą anomalię również zanotujemy na f/2.8 - 1,07 piksela. Na innych przysłonach będzie podobnie - od 1,05 do 1,07 piksela.

Warto zaznaczyć, że aberracja wynosząca w granicach 1-2 piksela, w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) może objawić się jako kolorowe przebarwienia i być zauważalna, ale dopiero na powiększeniach 1:1.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Aberracja chromatyczna w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)




]> */


]

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
30
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)