Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

70%

W nasze ręce trafiła najnowsza propozycja Nikona. Obiektyw Nikkor 24 mm f/1.8G ED to pełnoklatkowa szerokokątna stałka, która - jak na ogniskową 24 mm i światło f/1.8 - charakteryzuje się kompaktowymi gabarytami. Jednak czy wykonanie i jakość układu optycznego sprostają wymaganiom zaawansowanych fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

19 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

10. Podsumowanie


Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED to nowa propozycja koncernu, która poszerza linię zaawansowanych stałek. Biorąc pod uwagę krótką ogniskową oraz jasne światło, obiektyw może okazać się ciekawym wyborem dla podróżników, fotografów krajobrazu i przyrody, dokumentalistów, czy wreszcie miłośników miejskiej przestrzeni. Jednak takie osoby mogą również swoją uwagę skierować na odpowiedniki konkurencji, których wcale nie jest tak mało. Rynek jest nasycony szerokokątnymi i jasnymi stałkami. Wystarczy chociażby wymienić wysoko ocenianą przez zawodowców Sigmę 24 mm f/1.4 A DG HSM, która oferuje taką samą ogniskową i jaśniejsze światło, a jest przy tym nieznacznie tańsza od testowanego szkła. Dlatego też naszym zdaniem Nikkor może wcale nie być pierwszym wyborem wśród fotografów poszukujących jasnej “dwudziestki czwórki”.

Niewątpliwym atutem nowego Nikona jest jego ergonomia. Obiektyw jest bardzo kompaktowy i lekki, dzięki czemu może okazać się dobrym kompanem w podróży, kiedy nie chcemy zabierać ze sobą dużego i ciężkiego sprzętu. Dlatego też stałka utworzy dobry duet z mniejszymi pełnoklatkowymi lustrzankami, na przykład z Nikonem D750 lub D610. Z kolei podpięta do aparatu Nikon D7200 da nam ekwiwalent ogniskowej 35 mm, dzięki czemu może zainteresować dużą część posiadaczy aparatów z matrycą APS-C. Warto również pochwalić wykonanie. Obiektyw - pomimo tego, że nie jest metalowy - jest trwałą i wytrzymałą konstrukcją. Niemniej jednak szkoda, że producent nie zdecydował się na jej uszczelnienie. Taki krok byłby wskazany, zwłaszcza, że stałka będzie wykorzystywana między innymi w terenie, gdzie warunki mogą być zmienne i wymagające.

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Nowy Nikon to również udana konstrukcja pod względem optyki, jednak nie obyło się bez wpadek. Ale zacznijmy od plusów. Testowana stałka zapewnia dobry kontrast, wyrazistość, nasycenie barw oraz ogólną plastykę zdjęć. Co więcej, dobrą jakość obrazu uzyskamy niemalże w całym zakresie przysłon. Wyjątek stanowi f/1.8, gdzie na brzegach kadru rozdzielczość spada poniżej akceptowalnej granicy. Słowa uznania należą się także za dobrze skorygowaną dystorsję, co owocuje brakiem zniekształceń obrazu. Obiektyw dobrze spisał się także w warunkach kontrastowego oświetlenia. W kadrze trudno doszukać się artefaktów w postaci blików i flar.

Jeśli chodzi o wady – za największy minus trzeba uznać dużą winietę. Na f/1.8 zanotowaliśmy różnicę jasności pomiędzy centrum a brzegami sięgającą 58%, co przekłada się na 1.27 EV. Co więcej, charakteryzowała się dużym gradientem - występowała nie tylko na krawędziach i w rogach kadru, lecz także dochodziła do środka, zapełniając niemal cały plan fotograficzny. Korekcja aberracji również pozostawia sporo do życzenia. Anomalię wynoszącą 1,53 piksela uzyskaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/1.8. Wprawdzie wraz z jej przymykaniem wyniki aberracji stopniowo malały, jednak wciąż były znaczące.

Podsumowując: mamy mieszane uczucia względem Nikona AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED. Z jednej strony jest to niezwykle kompaktowa konstrukcja, jej wykonanie stoi na wysokim poziomie, a jakość obrazu jest dobra. Jednak, z drugiej strony, brak uszczelnień oraz wady optyczne, takie jak aberracja czy winietowanie, mogą stanowić już problem dla niektórych użytkowników. Nie możemy zapomnieć również o wysokiej cenie. Za nowe szkło japońskiego producenta zapłacimy około 3500 zł. W tej kwocie możemy nabyć podobne stałki, nawet ze światłem f/1.4. Dlatego też na pytanie, czy stosunek ceny do jakości optycznej i wykonania jest odpowiedni, trzeba sobie odpowiedzieć indywidualnie.

Podsumowanie

+ dobra jakość wykonania
+ kompaktowa i lekka konstrukcja
+ wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ cichy i precyzyjny autofokus
+ dobra rozdzielczość obrazu w centrum kadru w całym zakresie przysłon
+ mała dysproporcja w jakości obrazu między centrum a brzegami kadru
+ plastyczne rozmycie obrazu na przysłonie f/1.8
+ dobrze skorygowana dystorsja
+ dobra praca pod ostre światło

- brak uszczelnień
- rozdzielczość na brzegach kadru (na przysłonie f/1.8) poniżej akceptowalnej granicy
- słabo skorygowana aberracja chromatyczna
- duża winieta na przysłonie f/1.8
- wysoka cena

Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED uzyskała w swojej klasie 70%





]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

70%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły