Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

70%

W nasze ręce trafiła najnowsza propozycja Nikona. Obiektyw Nikkor 24 mm f/1.8G ED to pełnoklatkowa szerokokątna stałka, która - jak na ogniskową 24 mm i światło f/1.8 - charakteryzuje się kompaktowymi gabarytami. Jednak czy wykonanie i jakość układu optycznego sprostają wymaganiom zaawansowanych fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

19 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

1. Wstęp


Japoński koncern sukcesywnie poszerza linię pełnoklatkowych obiektywów. Na początku sierpnia 2015 roku zaprezentował nową ultraszerokokątną stałkę zaprojektowaną dla bardziej zaawansowanych fotografów. Model Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED to lekka i kompaktowa konstrukcja z rodziny obiektywów o światłosile f/1.8, która doskonale wypełnia lukę między dostępnymi na rynku szkłami Nikkor 20 mm f/1.8G ED i Nikkor 28 mm f/1.8G. Jak podkreśla producent, zaawansowany układ optyczny ma gwarantować doskonałą jakość obrazu, w tym ponadprzeciętną ostrość i kontrast na całej powierzchni planu fotograficznego. Ponadto, wszelkie wady takie jak dystorsja czy winietowanie mają być zminimalizowane i niezauważalne na zdjęciach.

Nowy Nikon, dzięki szerokiej ogniskowej 24 mm, powinien w szczególności sprawdzić się w fotografii krajobrazu i architektury oraz w fotografii ulicznej i dokumentalnej. Z kolei za sprawą dużego otworu względnego f/1.8 i minimalnej odległości ostrzenia wynoszącej 23 cm powinniśmy być w stanie uzyskać stosunkową małą głębię ostrości i efektywną separację fotografowanego obiektu od tła.

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Obiektyw będzie dostępny na polskim rynku w cenie około 3500 zł. Nie jest to jednak jedyne szkło w ofercie firmy, które pokrywa tę ogniskową. Zawodowcy swoją uwagę mogą skierować w stronę jasnego Nikona AF-S Nikkor 24 mm f/1.4G ED. Jednak wybranie tej stałki wiąże się z dwa razy większym koszem - około 7000 zł. Użytkowników systemu Nikon może również zainteresować propozycja Sigmy. Do wyboru są dwa obiektywy o ogniskowej 24 mm. Pierwszym jest Sigma 24 mm f/1.8 EX DG Aspherical Macro, która oferuję także funkcję makro. Za to szkło zapłacimy około 2300 zł. Drugi model to reprezentant cenionej serii Art. Sigma 24 mm f/1.4 A DG HSM posiada jasne światło f/1.4 i jest przy tym tańsza od testowanego Nikona - kosztuje około 3100 zł. Dlatego też - zważywszy na podobną cenę - to właśnie ta konstrukcja może okazać się głównym konkurentem najnowszej propozycji Nikona. Niemniej jednak w tym zestawieniu nie może zabraknąć także w pełni manualnego Samyanga 24 mm f/1.4 ED AS UMC, który również może zainteresować zaawansowanych fotografów. Za stałkę koreańskiego producenta zapłacimy około 2000 zł.

Jak możemy zauważyć Nikkor 24 mm f/1.8 ma niemałą konkurencję. Jednak czy wykonanie i przede wszystkim jakość optyki - a przy tym dostarczanego obrazu - sprawi, że nowa propozycja japońskiego koncernu stanie się pierwszym wyborem wśród fotografów poszukujących szerokiej i jasnej stałki? Zapraszamy do lektury testu Nikona AF-S Nikkor 24 mm f/1.8G ED, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Nikon D810. Zdjęcia przykładowe wykonaliśmy Nikonem D750.



]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły