Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
70%
W nasze ręce trafiła najnowsza propozycja Nikona. Obiektyw Nikkor 24 mm f/1.8G ED to pełnoklatkowa szerokokątna stałka, która - jak na ogniskową 24 mm i światło f/1.8 - charakteryzuje się kompaktowymi gabarytami. Jednak czy wykonanie i jakość układu optycznego sprostają wymaganiom zaawansowanych fotografów?
Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.
Konstrukcje oferujące szeroką ogniskową oraz duży otwór przysłony mają tendencję do winietowania. Nie inaczej jest w przypadku Nikkor 24 mm f/1.8G ED. Podczas przeprowadzonego testu największy spadek jasności między centrum a brzegami kadru zanotowaliśmy na f/1.8 - 58%, co przekłada się na 1.27 EV. Jednak już domknięcie przysłony do f/2.8 sprawi, że winieta zmaleje o około 0.5 EV. Niestety charakteryzuje się dużym gradientem, przez co występuje nie tylko na krawędziach i rogach kadru, lecz także dochodzi do centralnej części zdjęcia, a to z kolei może mieć negatywny wpływ na ostateczny odbiór fotografii. Ten stan jest dobrze zobrazowany na poniższym wykresie oraz na zdjęciach przykładowych.
Winieta w praktyce
]> */
]