Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

72%

Nikon AF-S DX Nikkor 16-80 mm f/2,8-4E ED VR to nowa propozycja japońskiego producenta, która została zaprojektowana do aparatów z matrycą APS-C. Obiektyw posiada uniwersalny zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-120 mm, zmienne światło f/2.8-4 oraz system optycznej stabilizacji obrazu. Zobaczcie, jak ta konstrukcja wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

22 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Powyższe wykresy pokazują rozmycie obrazu wygenerowanego dla matrycy. Jak możemy zauważyć na trójwymiarowej grafice podczas fotografowania na ogniskowej 16 mm i przysłonie f/2.8 rozmycie obrazu może być denerwujące, a miejscami nawet nie do przyjęcia. Wartości BxU w centrum kadru wahają się w granicach 5.60-7.66. Z kolei na brzegach wynoszą 4.95-9.16. Takie wyniki oznaczają już duże dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresu, który tworzy pofalowaną, a nie płaską powierzchnię. Dopiero przymknięcie przysłony do f/8 sprawi, że wykres zdecydowanie się spłaszczy. Jednak rozmycie obrazu wciąż będzie zauważalne.

Niemal identyczne wartości BxU możemy zauważyć w momencie fotografowania na ogniskowej 80 mm i przysłonie f/4. Zmianie ulega natomiast charakterystyka wykresu, który tworzy bardziej wyrównaną płaszczyznę. Największe rozmycie zaobserwujemy na rogach zdjęcia - od 6.63 do 9.10. W centrum wyniesie od 4.76 do 4.92. Tak więc rozmycie obrazu wciąż będzie nie do przyjęcia.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

W przypadku odbitki 20x30cm obraz będzie ostry niemal w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Wyjątek stanowi jedynie prawy dolny brzeg kadru na ogniskowej 80 mm i przysłonie f/4 - można zaobserwować delikatne rozmycie rzędu 21.07-22.61. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska, co oznacza brak wyraźnych rozbieżności rozmycia między centrum a brzegami kadru.

Rozmycie w praktyce – ogniskowa 16 mm i f/2.8
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Rozmycie w praktyce – ogniskowa 80 mm i f/4
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)






]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły