Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
2. Fotografowanie
Szybkość działania
Pierwsze zdjęcie NEX-3 jest w stanie wykonać w 1,5 sekundy po włączeniu. Co ciekawe, w tym czasie nie zdąża się uaktywnić wyświetlacz i system Live View. Dokładniej - aby ujrzeć obraz na monitorze potrzebujemy 2 sekund, co jest wynikiem raczej słabym. Na szczęście, gdy aparat już się "rozrusza", jego obsługa nie budzi większych zastrzeżeń, no może poza przejściem w tryb odtwarzania, które zajmuje również około 2 sekund. Na pochwałę zasługuje szybkość przewijania i powiększania obrazów, która jest porównywalna z tym co oferują lustrzanki.
Zdjęcia seryjne
W trybie seryjnym NEX-3 jest w stanie wykonać 2,8 kl/s, w trybie zdjęć JPEG Standard. Długość serii jest praktycznie nieograniczona. Dla zdjęć RAW oraz RAW+JPEG długość serii jest znacznie krótsza i wynosi 7 klatek. Jednak tym, czym zaskakuje nas NEX jest znany z Alfy 550 Tryb zdjęć seryjnych z priorytetem czasu. Producent podaje, że jego szybkość wynosi aż 7 kl/s, oczywiście przy zablokowanym AF oraz ekspozycji. Nam udało się osiągnąć nawet nieco ponad 7 kl/s, co jest rewelacyjnym wynikiem. Dla zdjęć JPEG Standard długość takiej szybkiej serii wynosi 16 klatek, po czym aparat delikatnie zwalnia do i tak przyzwoitych 4,5 kl/s.
Pomiar ostrości
Pomiar ostrości w NEX-3 działa na zasadzie detekcji kontrastu, czyli identycznie jak w kompaktach. Jego szybkość jest nawet bardziej niż zadowalająca. Często zdarzały się sytuacje, kiedy to aparat momentalnie po naciśnięciu przycisku migawki do połowy wydawał dźwięk potwierdzający ostrość. Przeważnie nie byliśmy zmuszani by czekać dłużej niż 0,5 sekundy na poprawne ustawienie ostrości. Jedynie w trudnych warunkach, AF czasami wędrował przez cały zakres odległości, co wiązało się z czasem równym około 1,5 sekundy. Obiektywnie rzecz biorąc AF działa poprawnie, ale nieco brakuje mu do szybkości, którą reprezentuje Panasonic (np. w modelu G2).
Zaletą AF ustawiającego ostrość przy pomocy matrycy światłoczułej jest możliwość wybrania punktu AF w dowolnym miejscu. W NEX-3 możemy wybrać spośród 187 pozycji na monitorze, co jest zawrotną liczbą nawet w porównaniu do profesjonalnych lustrzanek. Do tego każdy z punktów działa z taką samą precyzją i szybkością. Oczywiście wyboru punktu możemy dokonać sami lub powierzyć go aparatowi.
Miłym dodatkiem jest wspomaganie MF, dzięki któremu podczas manualnego ostrzenia zostaję powiększona wybrana część kadru. Pomaga to w precyzyjnym ustawieniu ostrości np. w zdjęciach makro lub podczas pracy z obiektywami manualnymi (podłączanymi przez przejściówkę dużego systemu Alfa).
Pomiar światła
W małym Sony znajdziemy trzy podstawowe i zdecydowanie wystarczające metody pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Każdy z nich działa przewidywalnie, najbardziej uniwersalny jest oczywiście pomiar matrycowy.
Tryby ekspozycji
Aparaty Sony już od pewnego czasu kojarzone są z nowatorskimi trybami ekspozycji. W NEX-3, oprócz tradycyjnych trybów PASM, znajdziemy takie jak: HDR oraz Korekcja drgań. Nie zabrakło także trybu Rozległa panorama. Co ciekawe tworzone zdjęcia posiadają o wiele większe rozmiary, niż panoramy znane z kompaktów japońskiego producenta. Ich maksymalna rozdzielczość to 12 416 x 1 856, czyli około 23 megapikseli. Kruczek tkwi w tym, iż panoramy o tak dużych wymiarach uzyskamy pod warunkiem użycia obiektywu 16 mm f/2,8, korzystając z popularnego kita 18-55 mm ich maksymalna rozdzielczość wyniesie jedynie 15,2 megapikseli.
Ciekawie zapowiada się również planowana na lato br. aktualizacja firmware'u, umożliwiająca rejestrację panoram 3D. Póki co wygląda to dosyć tajemniczo. Wiadomo, że do obejrzenia panoramy 3D będziemy potrzebować kompatybilnego telewizoru (np. BRAVIA 3D).
Warto dokładniej przyjrzeć się również funkcji HDR prosto z korpusu. W trybie tym aparat wykonuje 3 zdjęcia przesunięte względem siebie o zdefiniowaną wartość EV (od 1 do 6 EV). Możemy również wybrać pozycję Auto HDR, w której aparat sam decyduje o naświetleniu poszczególnych klatek.
Jak widać na powyższym zestawieniu, najciekawsze i w miarę naturalne efekty daje HDR ze skokiem 2-3 EV. Oczywiście należy pamiętać, że w zdjęciach z dużymi i szybko poruszającymi się obiektami, na zdjęciach HDR mogą pojawić się artefakty. Natomiast z fontanną znajdującą się powyżej Sony poradził sobie bardzo dobrze, tworząc zdjęcia pozbawione rażących przekłamań.
Drugą funkcją jest DRO (Digital Range Optimizer), jednak ona nie działa już w tak spektakularny sposób. Po prostu rozjaśnia ciemne obszary zdjęcia, dzięki czemu mamy wrażenie szerszego zakresu tonalnego. Podobnej obróbki dokonamy w popularnych programach graficznych.
Stabilizacja obrazu
W aparatach NEX nie znajdziemy układu stabilizującego położenie matrycy. Na szczęście stabilizację obrazu znajdziemy w niektórych obiektywach, np. w kicie 18-55 mm. Sony decyzję przeniesienia stabilizacji obrazu z korpusu do obiektywu tłumaczy minimalizacją wymiarów body. W praktyce stabilizacja obrazu daje dobre efekty, porównywalne z konstrukcjami konkurencji.
Bracketing
W NEX-3 nie zabrakło bracketingu ekspozycji. Do wyboru mamy dwa kroki zmiany ekspozycji poszczególnych klatek: 0,3 lub 0,7 EV.
Balans bieli
NEX-3 posiada liczne ustawienia balansu bieli. Oczywiście dla początkujących użytkowników przygotowany został tryb automatyczny oraz 6 trybów zdefiniowanych. Bardziej zaawansowanymi ustawieniami jest ręczny wybór temperatury barwowej światła lub zmierzenie jej przy pomocy białej karty.
W praktyce korzystaliśmy niemal wyłącznie z pomiaru automatycznego, zabezpieczając się jedynie plikami RAW. Automatyka aparatu działa na tyle sprawnie, że przeważnie nie musimy sobie zaprzątać głowy innymi ustawieniami WB.
Filmowanie
Zarówno NEX-3 jak i NEX-5 są świetnymi aparatami do kręcenia filmów. NEX- 3 jest nieco uboższy w tej kwestii, ponieważ oferuje niższą rozdzielczość (720p) oraz brak kompresji AVCHD Lite. Podczas rejestracji możemy korzystać z AF (uaktywnianego delikatnym wciśnięciem spustu migawki). Pochwalić należy również niemal bezgłośną pracę obiektywu kitowego, co sprawia, ze na nagraniu nie ma nieprzyjemnych szmerów. Ponadto dźwięk rejestrowany jest dwukanałowo.
Dzięki dużej matrycy bez większych trudności możemy uzyskać "kinowy" efekt rozmytego drugiego planu, niemożliwego do osiągnięcia zwykłym kompaktem. Co ciekawe, mimo braku kompresji AVCHD filmy nie zajmują dużo miejsca na karcie pamięci (około 1,1 MB/s).
Podsumowanie rozdziału
Na początku nieco nieprzyjemnie zaskoczył nas długi czas uruchamiania aparatu, na szczęście dalej już były niemal same zachwyty. Narzekać jedynie można na układ AF, ale tylko dlatego, że porównywaliśmy go z bardzo trudnym konkurentem - Panasonikiem G2. NEX zbiera pochwały w takich dziedzinach jak zdjęcia seryjne oraz zaawansowane i sensownie zaprojektowane tryby ekspozycji. Również w dziedzinie filmowania NEX nie ustępuje konkurencji.
+ zdjęcia seryjne 7 kl/s
+ ciekawe tryby ekspozycji
+ filmowanie HD 720p
- długi czas uruchamiania