Fujifilm FinePix F200 EXR - szybki test

Fujifilm FinePix F200 EXR to pierwszy kompakt wykorzystujący nową technologię EXR. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu aparat ma osiągać lepsze rezultaty pod względem rozdzielczości, niskiego poziomu szumu i dużego zakresu dynamicznego. Zapraszamy do bliższego przyjrzenia się tej konstrukcji w teście fotopolis.pl.

Autor: Marcin Falana

24 Luty 2009
Artykuł na: 29-37 minut

4. Fotografowanie

Szybkość działania

Fujifilm FinePix F200 EXR jest gotowy do zrobienia zdjęcia po około 3 s. od włączenia. Do prędkości odtwarzania zdjęć nie można mieć większych zastrzeżeń. Aparat szybko przechodzi do trybu odtwarzania i pozwala na szybkie przeglądanie zdjęć. Jedynie w trybie wyświetlania informacji o pliku F200 łapie czkawkę i musimy chwilę poczekać zanim pokaże nam dane o pliku.

Największy wpływ na szybkość działania aparatu ma autofokus. Prędkość ostrzenia zależy od trybu autofokusa, natężenia światła i ogniskowej jaką używamy. Generalnie podczas używania szybkiego trybu autofokusa Quick AF F200 mieści się w zakresie 0,6 s do 1s.

Nie bez znaczenia jest także prędkość przezoomowania od najszerszej ogniskowej do najdłuższej, która mieści się w zakresie 1-1,5 s co należy zaliczyć do całkiem przyzwoitych rezultatów.

Przyjrzyjmy się jeszcze jak Fujifilm F200 EXR radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Do dyspozycji mamy 5 trybów zdjęć seryjnych.

wybór trybu zdjęć seryjnych

Jak widać na slajdzie powyżej możemy wybrać jeden z 5 trybów zdjęć seryjnych. W trybach Ostatnie 12 i Pierwsze 12 aparat wykonuje zdjęcia w rozmiarze S z prędkością maksymalnie 5 kl/s i zapisuje pierwsze 12 lub ostatnie 12 ujęć. W trybach Ostatnie 3 i Pierwsze 3 F200 EXR osiąga prędkość 1,4 kl/s i zapisuje odpowiednio 3 pierwsze lub ostatnie klatki. Ostatni tryb Długa Seria pozwala na wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością 0,5 kl/s.

Pomiar ostrości

Fujifilm F200 EXR oferuje trzy tryby pracy autofokusa: centralny, wielopunktowy oraz śledzący. Tryb centralny ustawia ostrość na centrum kadru, wielopunktowy automatycznie wybiera miejsce, na które zostanie ustawiona ostrość. Natomiast tryb śledzący działa w sposób ciągły na bieżąco ustawiając ostrość na centrum kadru.

tryby autofokusa

Poza tym do dyspozycji mamy bardzo przyzwoicie działającą funkcję detekcji twarzy, która ustawia ostrość i ekspozycję optymalną dla twarzy.

Podczas testu autofokus sprawował się bez zarzutu. F200 EXR ostrzy dość szybko jak na kompakt i bardzo rzadko się myli.

Pomiar światła

Fuji F200 EXR oferuje trzy tryby pomiaru światła, do których dostajemy się poprzez menu fotografowania - przycisk MENU/OK. Do wyboru mamy: pomiar multi, punktowy i średnioważony.

zakładka fotometria

Podczas fotografowania pomiar światła Multi działał bardzo przyzwoicie dając optymalnie naświetlone zdjęcia. Całkiem nieźle działa także pomiar punktowy, który dawał naturalne efekty podczas fotografowania skóry.

Tryby ekspozycji

Fijifilm FinePix F200 EXR oferuje dość bogaty wybór trybów fotografowania. Ich wyboru dokonujemy za pomocą tarczy trybów, która znajduje się na tylnej ściance pod kciukiem.

tarcza trybów ekspozycji
  • EXR[LST

;Auto;Naturalnie i Flash;Światło naturalne;SP (Scene Position

  1. Portret
  2. wygładzanie twarzy
  3. Krajobraz
  4. Sport
  5. Noc
  6. Noc (statyw)
  7. Fajerwerki
  8. Zachód słońca
  9. Śnieg
  10. Plaża
  11. Pod wodą
  12. Muzeum
  13. Przyjęcie
  14. Kwiat
  15. Tekst

;Filmowanie;Tryb manualny;Tryb automatyczny

  1. P - program automatyczny
  2. A - preselekcja przysłony

]

Zacznijmy od trybów EXR. Do dyspozycji mamy albo automatyczny wybór trybu przez aparat albo wybór manualny, gdy wiemy jaki tryb będzie nam potrzebny. Wyboru dokonujemy z zakładki poniżej.

zakładka trybów EXR

Poza automatycznymi trybami EXR do dyspozycji mamy także tryb Auto oznaczony symbolem czerwonego aparaciku.

Ciekawym rozwiązaniem jest tryb Naturalnie i Flash. Aparat wykonuje dwa zdjęcia jedno bez użycia lampy błyskowej, a drugie z lampą. Jest to fajne rozwiązanie, które pozawala zaobserwować relacje między światłem zastanym, a błyskiem wbudowanej lampy błyskowej.

Kolejny tryb Światło naturalne jak sama nazwa wskazuje pozwala na wykonywanie zdjęć bez użycia lampy błyskowej.

Poza tym FinePix F200 EXR oferuje 15 trybów tematycznych, które kryją się pod symbolem SP - (Scene Position). Wśród nich znajdziemy ciekawe tryby Noc statyw i Pod wodą.

Tryb manualny oferowany przez F200 EXR oferuje czasy od 8 s do 1/1000 s i możliwość ustawienia tylko jednej z dwóch przysłon, albo najmniejszej dla danej ogniskowej albo największej. Trochę to rozczarowuje

Do dyspozycji mamy także program automatyczny P oraz preselekcję przysłony A. Podobnie jak w trybie manualnym do dyspozycji mamy tylko dwie przysłony i korektę ekspozycji w zakresie od -2 do +2 EV.

Lampa błyskowa

FinePix F200 EXR wyposażono w lampę błyskową o zasięgu 4,3 m dla szerokiego kąta i 2,8 m dla najdłuższej ogniskowej. Do wyboru mamy tryb AUTO, Wymuszony błysk oraz Błysk +długi czas. Dodatkowo pod przyciskiem odpowiedzialnym za detekcję twarzy kryje się także funkcja redukcji czerwonych oczu.

Musze przyznać, że pozytywnie zaskoczył mnie tryb lampy Auto, który w bardzo elegancki sposób dobiera moc błysku, zarówno balansując między światłem zastanym, a błyskiem jaki i oświetlając przedmioty w trybie makro.

Balans bieli

F200 EXR oferuje poza automatycznym balansem bieli 7 trybów zdefiniowanych oraz możliwość skalibrowania temperatury barwowej na białą kartkę. Robimy to w bardzo przystępny sposób po prostu wybierając z listy balansu bieli ustawienie Użytkownika i naciskając spust migawki po zakomponowaniu białego elementu w ramce.

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. Podczas fotografowania w zróżnicowanych warunkach nie zauważyłem poważnych błędów. Oczywiście jeżeli chcemy uzyskać światło lamp sodowych czy żarowych jako białe powinniśmy użyć zdefiniowanego lub manualnego balansu bieli.

od góry balans bieli auto, zdefiniowany

Filmowanie

Fujifilm F200 EXR umożliwia nagrywanie klipów filmowych w formacie AVI z maksymalną rozdzielczością 640 x 480 pikseli. Niestety nie mamy możliwości korzystania z zooma podczas filmowania.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły