Panasonic Lumix DMC-LX3 - krótki test

W lipcu 2005 roku Panasonic zaprezentował pierwszy model serii LX, czyli zaawansowanych kompaktów dla wymagających użytkowników. Nazwa LX nie została nadana przypadkowo, lecz oznacza luxury - rodzinę kompaktowych panasoników z najwyższej półki. W wyniku ewolucji, jesienią 2008 roku, pojawiła się trzecia generacja tych znakomitych Lumiksów. LX3 charakteryzuje się niezmiennym, eleganckim designem oraz wzorową jakością wykonania. Jednak tym, co najbardziej wyróżnia go spośród konkurencji jest niespotykanie szerokokątny i znakomity optycznie obiektyw.

Autor: Damian Bednarzak

17 Styczeń 2009
Artykuł na: 29-37 minut

5. Fotografowanie

Szybkość działania

LX3 jest w stanie zrobić pierwsze zdjęcie po 3 sekundach od włączenia. Jeśli włączymy aparat w trybie odtwarzania, pierwsze zdjęcie ujrzymy po 2 sekundach. Przejście z trybu nagrywania do przeglądania zdjęć zajmuje LX3 około sekundę.

Szybkości LX3 nadaje sprawnie działający autofokus. Podczas pracy w trybie szybkim High Speed w zdecydowanej większości przypadków czas ustawiania ostrości nie wykraczał poza jedną sekundę. Dodatkowym usprawnieniem jest możliwość użycia funkcji PRE AF, umożliwiającej ustawianie ostrości już podczas kadrowania. Celność układu AF należy ocenić wysoko. Nie zdarzały się przypadki by ostrość została ustawiona nieprawidłowo.

Wpływ na szybkość aparatu ma także działanie zooma. W LX3 potrzebujemy niespełna 2 s. na zmianę ogniskowej z 24 na 60 mm. Przy krotności zooma 2,5x nie jest to wynik nadzwyczajny, ale jak najbardziej do przyjęcia.

Przyjrzyjmy się jeszcze jak Panasonic LX3 radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Jak wiadomo używanie zdjęć seryjnych to nierzadko jedyny sposób aby z kompaktów "wydusić" w miarę szybką pracę. Tutaj do dyspozycji mamy dwa tryby: tryb normalny oraz bez ograniczeń. W trybie normalnym dla 10 MP (ISO80) oraz przy niskiej jakości zdjęć jesteśmy w stanie zarejestrować 8 klatek z prędkością 2,5 kl/s. Duży wpływ na szybkość zdjęć ma czułość w jakiej fotografujemy. Na przykład dla ISO800 prędkość wynosi już tylko 1,3 kl/s. Zjawisko to związane jest ze skomplikowaną obróbką (odszumianie, wyostrzanie) a tym samym większym obciążeniem procesora aparatu. W wysokiej jakości (niska kompresja JPEG) w serii znajdą się jedynie 4 zdjęcia. W trybie bez ograniczeń (do zapełnienia karty pamięci) osiągnęliśmy prędkość niemalże zgodną z deklarowaną: 2 kl/s. Dobrą wiadomością jest, że trybu seryjnego można używać podczas zapisu plików RAW. W serii jesteśmy w stanie wykonać 3 ujęcia RAW+JPEG a maksymalna prędkość jaką uzyskaliśmy to 2 kl/s.

Jeszcze większą szybkość otrzymamy korzystając z jednego trybów tematycznych o nazwie Szybkie zdjęcia seryjne. Podczas testu udało się uzyskać szybkość 5,7 kl/s, lecz w trybie tym rozdzielczość zostaje zmniejszona do (nadal przyzwoitych) 3 MP.

Tryby ekspozycji

Wyboru trybu ekspozycji dokonujemy za pomocą tarczy umieszczonej na górnej ściance aparatu. Do wyboru mamy:

  • iA - inteligentny auto
  • Sceny[LST

;

Film;

P - program;

A - priorytet przysłony;

S - priorytet czasu migawki;

M - tryb manualny;

C1 - ustawienia użytkownika 1;

C2 - ustawienia użytkownika 2 ]Ciekawym trybem jest iA (Inteligentny Auto), w trybie tym aparat sam decyduje o najważniejszych parametrach, mających wpływ na wygląd wykonanych fotografii. Łączy on w sobie stabilizację obrazu, inteligentną kontrolę czułości ISO, przełącznik scen, wykrywanie twarzy, szybki autofokus, cyfrową korektę czerwonych oczu oraz inteligentną ekspozycję. Uff! Wszystko to ma na celu jak najbardziej uprościć obsługę aparatu i pozwolić na uzyskanie maksymalnie dobrych zdjęć przy minimalnym wkładzie osoby fotografującej.

Zaskoczeniem okazało się, iż LX3 w trybie iA "wyczuwa" czy jest trzymany w ręku, czy ustawiony na statywie (ew. nieruchomym podłożu). Podczas gdy aparat nie wyczuwa drgań, ustawia niską czułość ISO oraz dłuższy czas naświetlania. Natomiast w przypadku zdjęć "z ręki", podbija ISO by skrócić czas ekspozycji. Jak można się domyślić, funkcja sprawdza się podczas zdjęć nocnych. W praktyce wyglądało to tak, że stosując statyw czas ekspozycji wynosił np. 8 sekund, a zdjęcia z ręki były naświetlane przez 1/8 sekundy. Poniżej przedstawiamy kadry 1:1 ze zdjęć wykonanych podczas testu:

zdjęcie ze statywu, f/5, ISO80, 8s
zdjęcie z ręki, f/2, ISO800, 1/8s

Dla ambitnych miłośników fotografii przygotowane są tryby półautomatyczne (preselekcja przysłony oraz migawki) jak i w pełni manualny tryb.

Warto dodać, że w LX3 pojawia się kilka nowych, a zarazem ciekawych trybów tematycznych. Jednym z nich jest Seria błysków, tryb ten jest podobny do tradycyjnego trybu seryjnego ale z błyskającym fleszem. Możemy wykonać maksymalnie 5 fotografii z prędkością około 2kl/s w rozdzielczości ograniczonej do 3 MP.

W pewnych sytuacjach przydatny może okazać się tryb Wysokiej czułości, w którym maksymalna czułość może osiągnąć ISO 6400. Jednak rozdzielczość w tym trybie jest również ograniczona do 3MP. Jednocześnie szum na zdjęciach jest już bardzo dokuczliwy. Na pocieszenie dodam, że kombinacja światła f/2 i ISO6400 powoduje, że takiej słabej jakości zdjęcie (ale nieporuszone) możemy wykonać w niemal całkowitej ciemności. Innym, już mniej przydatnym trybem, jest Efekt fotografii otworkowej symulujący, jak nazwa mówi, fotografię otworkową (duże winietowanie oraz charakterystyczna ziarnistość).

Ciekawą opcją dostępną w menu LX3 jest wielokrotna ekspozycja. Wówczas możliwe jest wykonanie maksymalnie trzech ujęć, które zostają na siebie nakłożone. Podobny efekt możemy osiągnąć używając popularnych programów graficznych. Poniżej prosty przykład:

przykład wielokrotnej ekspozycji wykonanej LX3

Pomiar światła

LX3 oferuje 3 sposoby pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Zmiany dokonujemy w podręcznym Q.MENU, dzięki temu nie musimy zagłębiać się głęboko w tradycyjne menu. Należy przyznać, że zarówno matrycowy jak i punktowy sposób pomiaru dobrze spełniał swoją rolę - zdjęcia niemal za każdym razem były poprawnie naświetlone. Natomiast pomiar centralnie ważony doskonale nadaje się do wykonywania portretów.

łatwy i szybki dostęp do trybu pomiaru ekspozycji

Pomiar ostrości

Panasonic LX3 umożliwia 6 trybów pomiaru ostrości, to dużo jak na kompakt. Do dyspozycji mamy:

  • 1-obszar
  • 1-obszar szybki
  • punktowy
  • wykrywanie twarzy
  • śledzenie AF
  • wiele obszarów.

W trybie śledzenia AF, ostrość i ekspozycja zostają ustawione na zaznaczony przedmiot a następnie podążają za nim (w przypadku gdy zmieniamy kadr lub obiekt porusza się). To bardzo nowatorski i w wielu przypadkach skuteczny sposób na rejestrowanie dynamicznych scen.

Auto bracketing

LX3 umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zdefiniowaną różnicą ekspozycji. Do bracketingu dostajemy się po dwukrotnym wciśnięciu górnego przycisku nawigatora z symbolem +/-. Możemy ustawić skok korekty ekspozycji co 1/3, 2/3 lub 1 EV.

Balans bieli

Panasonic LX3, poza automatycznym pomiarem balansu bieli, oferuje pięć trybów zdefiniowanych (światło dzienne, pochmurno, zacienienie, lampa błyskowa, światło halogenowe) oraz dwa tryby manulane. Dostępny jest także tryb, w którym możemy dokładnie wybrać temperaturę barwową i to w szerszym zakresie niż oferuje tryb automatyczny.

W praktyce automatyczny balans bieli radzi sobie całkiem nieźle. Tak jak w każdy aparat, tak i LX3 ma problemy w miejscach oświetlonych różnymi źródłami światła. W takich przypadkach zalecamy użycie manualnego balansu bieli, ustawionego na białą lub szarą kartę. Dobrym i mniej stresującym rozwiązaniem jest zapisywanie zdjęć w formacie RAW, wówczas balans bieli możemy ustawić na spokojnie, podczas "wywoływania" pliku.

Filmowanie

LX3 pozwala na rejestrowanie filmów z dźwiękiem w jakości HD (1280x720) w formacie 16:9 z prędkością 24 kl/s oraz w zmniejszonej rozdzielczości 848x480 z prędkością 30kl/s. Poza tym mamy do dyspozycji format 4:3 z rozdzielczością 640x480, 320x240 z prędkością 30 kl/s. Podczas nagrywania filmu niestety nie możemy korzystać z zoomu optycznego.

Pliki wideo są rejestrowane w formacie QuickTime (.mov), w najwyższej rozdzielczości zajmują około 2,7 MB/s. Filmować możemy do momentu aż nasz plik filmowy osiągnie 2GB, co daje nam około 10 min 30s nagrywania w jakości HD z prędkością 24 kl/s.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)