Panasonic DMC-FX500 - szybki test

W marcu tego roku Panasonic zaprezentował nowy okręt flagowy z cienkiej i eleganckiej serii kompaktów FX. Panasonic DMC-FX500 jest stylową propozycją z 10-megapikselową matrycą, szerokokątnym obiektywem z bardzo uniwersalnym zakresem ogniskowych i stabilizacją obrazu Mega O.I.S. Jednak tym co odróżnia go najbardziej od konkurencji jest 3-calowy, dotykowy ekranem LCD i zaawansowane tryby ekspozycji.

Autor: Marcin Falana

5 Wrzesień 2008
Artykuł na: 29-37 minut

4. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic FX500 jest w stanie wykonać zdjęcie po około 3 s. od włączenia. Podobnie wygląda czas wyświetlenia pierwszego zdjęcia w trybie odtwarzania. Na kolejne zdjęcia będziemy czekać niecałą sekundę. Przejście z trybu nagrywania do przeglądania zdjęć zajmuje FX500 niecałe półtorej sekundy.

Największy wpływ na szybkość działania aparatu ma autofokus. Prędkość ostrzenia zależy od trybu autofokusa, natężenia światła i ogniskowej jaką używamy. Generalnie podczas używania szybkiego trybu autofokusa FX500 mieści się w zakresie od 0,5 s do 1,5 s. Warto nadmienić w tym miejscy, że FX500 zaczynać ostrzyć gdy tylko skadrujemy, bez konieczności wciskania spustu migawki do Podobnie wygląda czas jaki potrzebuje FX500 na przostrzenie z odległości minimalnej do nieskończoności.

Nie bez znaczenia jest także prędkość zooma, na zmianę od najszerszej ogniskowej 25 mm do najdłuższej 125 mm FX500 potrzebuje niecałe 3 s. Nie jest to wynik rewelacyjny jednak jak najbardziej do przyjęcia.

Przyjrzyjmy się jeszcze jak Panasonic FX500 radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Do dyspozycji mamy zdjęcia seryjne włączone i bez ograniczeń. W trybie zdjęcia seryjne włączone FX500 rejestruje 3 klatki w około 1,5 s, natomist w trybie bez ograniczeń w 10 s wykonał 12 zdjęć.

Jeżeli to za mało to możemy skorzystać z programu tematycznego o nazwie Szybkie zdjęcia. FX500 wykona wtedy 60 klatek w 10 s jednak w zmniejszonej rozdzielczości 2-megaiksela.

Na szybkość obsługi FX500 duży wpływ ma dotykowy ekran, jeżeli w trybach automatycznych i półautomatycznych nie ma to znaczenia, to w trybie manualnym zmiany parametrów trwają trochę zbyt długo. Poza tym mankamentem dotykowy ekran usprawnia pracę z FX500.

Pomiar ostrości

Panasonic FX500 oferuje kilka trybów pomiaru ostrości, do których dostajemy się za pomocą Q. MENU. Wśród nich znajdziemy bardzo przyzwoicie działającą detekcję twarzy, która jest w stanie wykryć twarz ustawioną prawie całkowicie profilem. Do dyspozycji mamy także: pomiar punktowy, 1-obszar, 1-obszar szybki, 3-obszary szybki, 9-obszarów.

tryby pomiaru ostrości

FX500 nie oferuje manualnego pomiaru, jednak możemy użyć dotykowego ekranu aby zaznaczyć punkt pomiaru ostrości o czym pisałem w części poświęconej monitorowi.

Pomiar światła

W drugiej zakładce menu nagrywania możemy zmienić tryb pomiaru światła. Do wyboru mamy: pomiar matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Podczas pracy z FX500 matrycowy pomiar światła działał w bardzo przyzwoity sposób. Nie można też mieć zastrzeżeń do pomiaru punktowego, który naświetlany w punkt dawał wynik bliski szarej karcie.

Tryby ekspozycji

Do obsługi trybów ekspozycji służy przycisk MODE, do wyboru mamy: inteligentny auto;Sceny

  • Portret
  • Gładka skóra
  • Autoportret
  • Krajobraz
  • Sport
  • Portret noc
  • Krajobraz noc
  • Żywność
  • Impreza
  • Światło świece
  • Dziecko 1
  • Dziecko 2
  • Zwierzę
  • Zachód słońca
  • Duża czułość
  • Szybkie zdjęcia seryjne
  • Gwiaździste niebo
  • Fajerwerki
  • Zdjęcia na plaży
  • Śnieg
  • Zdjęcia lotnicze

;Film;P - program z fleksją;A- priorytet przysłony;S - priorytet czasu migawki;M tryb manualny]

tryby ekspozycji

Tryb iA, łączy w sobie stabilizację obrazu O.I.S., inteligentną kontrolę czułości ISO, przełącznik scen, wykrywanie twarzy, szybki autofokus, cyfrową korektę czerwonych oczu i inteligentną ekspozycję. Dzięki takiemu zestawowi inteligentnych funkcji właściwie nie musimy już nic robić poza wciśnięciem spustu, nawet Q.MENU w trybie iA ma formę uproszczoną. Najczęściej tryb iA osiąga zamierzone przez nas efekty, jednak nie zawsze więc warto używać innych trybów ekspozycji - szczególnie, że FX500 daje w tej dziedzinie duże możliwości.

Jeżeli jesteśmy bardziej ambitnym fotografem to na pewno skorzystamy z jednego z bardziej zaawansowanych trybów ekspozycji jak preselekcja czasu, przysłony, program z fleksją czy tryb manualny.

Auto bracketing

FX500 umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zdefiniowaną różnicą ekspozycji. Do bracketingu dostajemy się po dwókrotnym wciśnięciu górnego przyciski nawigatora z symbolem +/-. Możemy ustawić skok korekty ekspozycji co 1/3 EV lub 1 EV.

zakładka bracketingu

Balans bieli

Poza automatycznym balansem bieli do dyspozycji mamy cztery tryby zdefiniowane (światło dzienne, pochmurno, zacienienie, światło halogenowe) i tryb manualny.

Automatyczny balans bieli działa bardzo przyzwoicie. Fotografowanie w różnych warunkach oświetleniowych nie wykazało znaczących odchyleń. Oczywiście jeżeli chcemy uzyskać światło lamp sodowych czy żarowych jako białe powinniśmy użyć zdefiniowanego lub manualnego balansu bieli.

od góry balans bieli auto, zdefiniowany

Dla bardziej wymagających Panasonic przewidział możliwość dostrojenia balansu bieli w trybach zdefiniowanych i manualnym. Jednak dostanie się do tej funkcji nie jest łatwe - musimy dwukrotnie wcisnąć górny przycisk nawigatora i mamy dostęp do zakładki poniżej.

dostrajanie balansu bieli

Filmowanie

FX500 pozwala na rejestrowanie filmów z dźwiękiem w jakości HD (1280 x 720) w formacie 16:9 z prędkością 30 kl/s lub 15 kl/s. Poza tym mamy do dyspozycji format 4:3 z rozdzielczością 640 x 480, 320 x 240 z prędkością 30 kl/s lub 10 kl/s i format 16:9 z rozdzielczością 848 x 480 z prędkością 30kl/s lub 10 kl/s. Podczas nagrywania filmu niestety nie możemy korzystać z zooma optycznego.

Pliki wideo są rejestrowane w formacie QuickTime (.mov), w najwyższej rozdzielczości zajmują około 3 Mb/s. Filmować możemy do momentu aż nasz plik filmowy osiągnie 2GB, co daje nam około 10 min nagrywania w jakości HD z prędkością 30 kl/s.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33