OM System ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

Ten obiektyw oferuje potężny zasięg odpowiadający pełnoklatkowemu zakresowi 200-800 mm. Jest przy tym uszczelniony i został wyposażony w wydajniejszą stabilizację. Sprawdźcie, jak spisuje się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

6 Luty 2025
Artykuł na: 4-5 minut

OM System zaprezentował dziś udoskonalony teleobiektyw M.Zuiko Digital ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II. Ten klasyczny zakres ogniskowych podwaja się na matrycy 4/3. W efekcie w poręcznej formie otrzymujemy odpowiednik ogniskowej sięgającej 800 mm. Nic więc dziwnego, że w systemie Micro 4/3 to jedno z popularniejszych szkieł wśród miłośników dzikiej przyrody, ptaków, samolotów czy sportów motorowych.

Bardzo dobra jalość obrazu i większa wydajność stabilizacji

Zaprezentowana dziś druga odsłona tego modelu opiera się na tej samej konstrukcji optycznej co pierwowzór. Pierwsze testy pokazują, że z powodzeniem możemy liczyć na bardzo dobrą jakość obrazu w całym kadrze. Przy 400 mm obraz nie jest tak ostry, jak w dolnym i średnim zakresie ogniskowych, ale różnice nie są duże. W dodatku swobodnie można korzystać z maksymalnie otwartych przysłon dla każdej ogniskowej, choć odrobinę więcej szczegółów i kontrastu wyciśniemy po przymknięciu do f/8.

f/5, 100 mm

f/8, 100 mm

Nie musimy się przy tym martwić o aberracje chromatyczną, której - w zależności od ogniskowej - albo nie widać, albo jest na minimalnym poziomie. Wyraźniejsze jest jedynie winietowanie na otwartej przysłonie przy 400 mm. 

f/6.3, 400 mm

f/8, 400 mm

W drugiej generacji producent ulepszył jedynie system stabilizacji, zwiększając jej wydajność do 4.5 EV, a w trybie Sync IS aż do 7 EV. Oprócz krótszych czasów ekspozycji, zyskujemy dzięki temu także stabilniejsze kadrowanie i mniejsze drgania przy filmowaniu z ręki.

OM System OM-3 + ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II (400 mm) - stabilizacja wyłączona
OM System OM-3 + ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II (400 mm) - stabilizacja włączona

Kilka słów o autofokusie

Generalnie autofokus w tym obiektywie wydaje się bardzo szybki. Czasami wręcz działa zbyt czule, natychmiast przeskakując z ostrością na elementy pierwszego planu. Warto więc korzystać z przełącznika ograniczającego zakres do 6 m, by takie sytuacje zminimalizować.

Zaletą tego obiektywu jest także duże powiększenie. Sięga ono poziomu 0.57x przy 400 mm, dzięki czemu można tworzyć imponujące zbliżenia.

Jakość wykonania na najwyższym poziomie

Choć nie jest to obiektyw z topowej serii Pro, jest wykonany bardzo solidnie z elementów metalowych i magnezowych. Całość jest przy tym solidnie uszczelniona, a nowa wersja obiektywu ma na przedniej soczewce nowe powłoki fluorowe o własnościach hydrofobowych.

Przyciski na tubusie nie zacinają się, a pierścienie pracują płynnie i z właściwym oporem. Szczególnie wygodny jest szeroki pierścień zoomu, o ostrej fakturze, ale ogniskową można także zmieniać “pompując” tubus - w niektórych sytuacjach bywa to wygodniejsz niż kręcenie pierścieniem.

Warto jeszcze dodać, że mocowanie do statywu jest zgodne z popularnym standardem Arca Swiss, ale jeśli fotografujemy z ręki, możemy odkręcić obejmę ze stopką statywową, aby zmniejszyć wagę zestawu.

Szybkie podsumowanie

To chyba dziś najlepsza propozycja w systemie Micro 4/3 dla każdego, kto chciałby zacząć fotografować teleobiektywem. OM System ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II zapewnia duży zasięg, dobrą jakość obrazu, wydajną stabilizację i szybki autofokus. Całość zamknięta jest w solidnej, uszczelnionej i poręcznej obudowie. Oszczędni mogą jednak zastanowić się nad pierwszą generacją tego obiektywu, która dostępna jest dziś poniżej 5000 zł.

OM System ED 100-400 mm f/5-6.3 IS II - zdjęcia przykładowe

Wszystkie poniższe zdjęcia zostały wykonane aparatem OM System OM-3 na standardowych ustawieniach. Na końcu, jak zawsze znajdziecie ten sam temat wykonany na pełnym zakresie przysłon.

1/1000 s, f/6.3, ISO 3200, 400.0 mm

1/1250 s, f/8, ISO 800, 314.0 mm

1/250 s, f/8, ISO 400, 400.0 mm

1/400 s, f/8, ISO 3200, 150.0 mm

1/4000 s, f/6.3, ISO 1600, 335.0 mm

1/320 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/2500 s, f/6.3, ISO 640, 400.0 mm

1/1000 s, f/8, ISO 400, 236.0 mm

1/2000 s, f/8, ISO 1600, 400.0 mm

1/800 s, f/8, ISO 3200, 400.0 mm

1/200 s, f/6.3, ISO 3200, 400.0 mm

1/2000 s, f/8, ISO 640, 269.0 mm

1/2500 s, f/8, ISO 640, 138.0 mm

1/4000 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/3200 s, f/6.3, ISO 640, 269.0 mm

1/2500 s, f/8, ISO 3200, 321.0 mm

1/1000 s, f/6.3, ISO 800, 400.0 mm

1/320 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/1600 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/160 s, f/6.3, ISO 3200, 400.0 mm

1/320 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/5000 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/80 s, f/6.3, ISO 6400, 400.0 mm

1/1000 s, f/6.3, ISO 3200, 400.0 mm

1/1250 s, f/8, ISO 800, 374.0 mm

1/400 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/3200 s, f/6.3, ISO 640, 400.0 mm

1/1250 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/250 s, f/6.3, ISO 3200, 400.0 mm

1/4000 s, f/8, ISO 1600, 400.0 mm

1/125 s, f/6.3, ISO 400, 100.0 mm

1/800 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/2500 s, f/6.3, ISO 800, 227.0 mm

1/2500 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/1000 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/800 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/1600 s, f/6.3, ISO 400, 400.0 mm

1/3200 s, f/6.3, ISO 640, 210.0 mm

1/3200 s, f/6.3, ISO 800, 227.0 mm

1/800 s, f/6.3, ISO 1600, 400.0 mm

1/50 s, f/6.3, ISO 1600, 186.0 mm

1/2000 s, f/8, ISO 640, 400.0 mm

1/8000 s, f/8, ISO 3200, 400.0 mm

1/1600 s, f/6.1, ISO 400, 261.0 mm

1/60 s, f/6.3, ISO 6400, 400.0 mm

1/2000 s, f/8, ISO 1600, 400.0 mm

1/1000 s, f/8, ISO 800, 400.0 mm

1/3200 s, f/5, ISO 640, 100.0 mm

1/2000 s, f/6.3, ISO 640, 100.0 mm

1/1250 s, f/8, ISO 640, 100.0 mm

1/640 s, f/11, ISO 640, 100.0 mm

1/320 s, f/16, ISO 640, 100.0 mm

1/3200 s, f/6.1, ISO 400, 244.0 mm

1/1600 s, f/8, ISO 400, 244.0 mm

1/800 s, f/11, ISO 400, 244.0 mm

1/400 s, f/16, ISO 400, 244.0 mm

1/1000 s, f/6.3, ISO 3200, 314.0 mm

1/800 s, f/8, ISO 3200, 314.0 mm

1/400 s, f/11, ISO 3200, 314.0 mm

1/160 s, f/16, ISO 3200, 314.0 mm

1/640 s, f/6.3, ISO 640, 400.0 mm

1/400 s, f/8, ISO 640, 400.0 mm

1/200 s, f/11, ISO 640, 400.0 mm

1/100 s, f/16, ISO 640, 400.0 mm

Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
13
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim - pierwsze wrażenia
Samyang Remaster Slim to nowy pomysł na modułową optykę, która w miniaturowej formie i niskiej cenie dostarcza amatorom wybór 3 stosunkowo jasnych obiektywów stałoogniskowych. Czy to...
19
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
20