Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - pierwszy zaawansowany obiektyw do filmowania w systemie Nikon Z

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Luty 2025
Artykuł na: 2-3 minuty

Nikon wkracza na rynek profesjonalnej optyki wideo i prezentuje pierwszy zaawansowany obiektyw do filmowania. Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ ma elektroniczne sterowanie zoomem oraz jest zgodny z systemami follow.

O pracach nad tym obiektywem Nikon informował już pod koniec października ubiegłego roku, ale dopiero dziś Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ został oficjalnie zaprezentowany. To pierwszy pełnoklatkowy obiektyw z elektronicznym sterowaniem zoomu tego producenta. W portfolio jest już amatorski Z DX 12-28 mm f/3.5-5.6 PZ VR do małych matryc, ale nowy model to konstrukcja dla profesjonalistów, zajmujących się nagrywaniem dokumentów, reportaży, materiałów newsowych i komercyjnych treści.

Dzięki funkcji Power Zoom Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ pozwala na realizowanie płynnych zbliżeń za pomocą dźwigni lub elektronicznego pierścienia. Wraz z radełkowanym pierścieniem ostrości, oba mogą być używane z systemami follow. Nie jest to jednak zoom parafokalny - ostrość będzie zmieniać się przy regulacji ogniskowej, ale ma mieć zerowe oddychanie podczas przeostrzania.

Producent podkreśla przy tym doskonałą jakość optyczną tego obiektywu. Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ składa się z 18 elementów w 13 grupach, w tym 3 soczewki ED, 4 asferyczne i jedna asferyczna o niskiej dyspersji. Dodatkowo zastosowano powłokę „Meso Amorphous”, która redukuje odblaski oraz powłokę fluorową na przednim elemencie, odpychającą zabrudzenia i wodę.

Obiektyw nie jest stabilizowany. Przysłona ma dziewięć listków, a minimalna odległość ostrzenia wynosi 0,34 m w przypadku ogniskowej od 28 mm do 50 mm i 0,57 m przy ogniskowej 135 mm.

Przy wymiarach 105 x 177 mm Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ waży 1210 g. Jest zgodny z filtrami o średnicy gwintu 95 mm i umożliwia odłączenie kołnierza do mocowania statywowego - wtedy waży 1120 g.

Nikon Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - cena i dostępność

Nowy Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ ma wejść do sprzedaży w kwietniu w cenie 12 199 zł.

Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nadchodzi sporo nowości od 7Artisans: kompaktowa stałka 40 mm f/2.5, rektalinearny obiektyw 10 mm i filmowe szkła T1.5
Nadchodzi sporo nowości od 7Artisans: kompaktowa stałka 40 mm f/2.5, rektalinearny obiektyw 10 mm...
Podczas trwających targów NAB2025 chińskie 7Artisans prezentuje szereg nowości optycznych. Wsród nich kompaktowy obiektyw pełnoklatkowy 40 mm, ultraszerokokątny obiektyw rektalinearny...
5
 Nisi Aureus - nowa seria pełnoklatkowych obiektywów filmowych
Nisi Aureus - nowa seria pełnoklatkowych obiektywów filmowych
Po sukcesie serii Athena, Nisi wprowadza na rynek kolejną linię obiektywów kinematograficznych. Nowe modele Aureus to konstrukcje pełnoklatkowe o ogniskowych 18, 24, 35, 50 i 85 mm oraz jasności...
1
SongRaw 50 mm f/1.2 Moonlit - profesjonalny standard za 4000 zł? Kolejny chiński gracz wchodzi do gry
SongRaw 50 mm f/1.2 Moonlit - profesjonalny standard za 4000 zł? Kolejny chiński gracz wchodzi do...
Na rynku obiektywów AF debiutuje kolejny chiński producent optyki. Od razu z mocnym produktem - SongRaw 50 mm f/1.2 Moonlit to pierwszy tego rodzaju obiektyw z Kraju Środka, który przy...
5
Powiązane artykuły