Panasonic DMC-FX500 - szybki test

W marcu tego roku Panasonic zaprezentował nowy okręt flagowy z cienkiej i eleganckiej serii kompaktów FX. Panasonic DMC-FX500 jest stylową propozycją z 10-megapikselową matrycą, szerokokątnym obiektywem z bardzo uniwersalnym zakresem ogniskowych i stabilizacją obrazu Mega O.I.S. Jednak tym co odróżnia go najbardziej od konkurencji jest 3-calowy, dotykowy ekranem LCD i zaawansowane tryby ekspozycji.

Autor: Marcin Falana

5 Wrzesień 2008
Artykuł na: 29-37 minut

3. Ergonomia użytkowania, budowa i menu

Panasonic DMC-FX500 robi bardzo dobre wrażenie, jest cienki a do jego produkcji użyto materiałów najwyższej jakości. Całość bardzo elegancko uzupełniają chromowane wstawki. Aparat jest dostępny w kolorze srebrnym i czarnym. FX500 jest lekką konstrukcją i nie ma problemów z trzymaniem go jedną dłonią, do tego możemy założyć na rękę smycz, która zapobiegnie ewentualnemu upadkowi aparatu. Poza tym FX-500 wyposażono w stylową chromowaną namiastkę gripa, która pozwala zahaczyć palec środkowy. FX-500 jest też na tyle mały, że bez problemy zmieścimy go w większej kieszeni czy torebce.

Panasonic Lumix DMC-FX500
Panasonic Lumix DMC-FX500
Panasonic Lumix DMC-FX500

Na górnej ściance znajdziemy spust migawki wokół, którego znajduje się tarcza zooma i włącznik on/off.

Panasonic DMC-FX500

Reszta przycisków znajduje się na tylnej ściance po prawej stronie wyświetlacza. Przyciski są dobrze opisane, a ich obsługa jest bardzo instynktowna. Przyciski nawigatora dają nam dostęp do kompensacji ekspozycji, bracketingu, trybów lampy błyskowej, samowyzwalacza i trybu makro. Środkowy przycisk nawigatora pozwala dostać się do menu aparatu. Poniżej znalazł się bardzo użyteczny przycisk Q. MENU, który pozwala na szybkie zmiany najważniejszych parametrów.

Panasonic Lumix DMC-FX500

Menu funkcyjne (Q. MENU) w połączeniu z przyciskami nawigatora i dotykowy ekranem pozwala na obsługę aparatu bez częstego zaglądania do menu aparatu i trzeba to zaliczyć na duży plus.

Q. MENU

Przycisk MODE zastępuje tarczę trybów i pozwala się nam dostać do trybów fotografowania i nagrywania filmów. Po wciśnięciu MODE na ekranie pojawiają się ikony i za pomocą dotyku wybieramy tryb pracy aparatu. W trybie odtwarzania po wciśnięciu MODE FX500 wyświetli zakładkę Trybów odtwarzania, którą także obsługujemy dotykowo. Trzeba przyznać, że jest to bardzo efektowne i wygodne rozwiązanie.

tryby nagrywania

Ostatnim przyciskiem jest DISPLAY, który pozwala na wybór ilości wyświetlanej informacji podczas fotografowania czy też przeglądania zdjęć. Możemy kadrować bez informacji, z informacją i liniami pomocy lub tylko z informacją. Wśród dostępnych informacji mamy do dyspozycji także histogram.

sposoby wyświetlania informacji, przycisk DISPLY

Monitor

FX500 wyposażono w 3-calowy dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 230 tys. punktów. Wyświetlany na nim obraz jest czysty i jasny. Monitor wyposażono w specjalne tryby: Auto Power LCD, Power LCD i Wysoki kąt. Tryby Power LCD zwiększają jasność monitora dzięki czemu obraz jest lepiej widoczny gdy fotografujemy w ostrym słońcu. Natomiast tryb Wysoki kąt umożliwia oglądanie obrazu pod dużym kątem, dzięki czemu możemy fotografować nad głowami innych, co jest przydatną funkcją na imprezach masowych.

Jednak funkcją, która wzbudza najwięcej emocji jest dotykowa obsługa aparatu za pomocą ekranu LCD. Pierwsze co możemy wybrać za pomocą dotyku to tryb pracy aparatu.

tryby pracy aparatu wybierane za pomocą dotykowego ekranu

Gdy dotkniemy wyświetlacz w trybie fotografowania zobaczymy wyświetlane na dole i w prawym dolnym rogu przyciski.

Przycisk w rogu pozwala nam się dostać do wyboru punktu autofokusa. Po jego wciśnięciu na ekranie pojawia się czerwona ramka. Możemy wybrać dowolny punkt w jej obszarze, aparat zaznacza go i włącza śledzenie zaznaczonego obiektu. W trybie automatycznym dobiera do niego ekspozycję. W trybie manualnym FX500 wyświetla dodatkowo drabinkę ekspozycji.

wybieranie punktu AF na dotykowym ekranie

Natomiast po wciśnięciu przycisków, które znajdują się na dole, mamy dostęp do parametrów i kompensacji ekspozycji w trybach P, A i S. Na ekranie pojawiają się dwa suwaki. Jest to dość wygodne rozwiązanie, chociaż osoby o dużych palcach mogą mieć pewne problemy ze sprawną obsługą parametrów za pomocą suwaków. Dlatego też Panasonic wyposażył FX500 w plastikowe piórko, które możemy przyczepić do smyczy i używać jak rysik w palmtopie.

suwaki do zmiany parametrów ekspozycji

Warto jednocześnie wspomnieć, że dotykowy ekran nie jest przesadnie delikatny więc nie uszkodzi się łatwo podczas noszenia w kieszeni czy w torebce.

Obiektyw

Panasonic Lumix DMC-FX500 został wyposażony w obiektyw Leica DC-Vario-Elmarit z 5-krotnym zoomem o ekwiwalencie ogniskowych dla małego obrazka 25-125 mm oraz świetle f/2.8 przy najszerszym kącie i f/5.9 przy najdłuższej ogniskowej. Jest to bardzo użyteczny zakres od szerokiego kąta w prawdziwym tego słowa znaczeniu do przyzwoitego tele. Faktyczna ogniskowa aparatu to 4,4-22,0 mm. Naliczyliśmy blisko 20 kroków od najdłuższej ogniskowej do najkrótszej. Najmniejsza odległość z jakiej FX500 jest w stanie zrobić zdjęcie to 5 cm w trybie makro.

Jak widać na przykładach powyżej jesteśmy w stanie rozpoznać linie na poziomie 16-17 z czego wynika, że matryca w połączeniu z obiektywem rejestruje obrazy z rozdzielczością 1700 LPH (lines per picture height).

Warto wspomnieć o tym, że obiektyw w całości składa się do płaskiej obudowy gdy wyłączymy aparat, albo jesteśmy w trybie odtwarzania.

Stabilizacja obrazu

Jak wszystkie kompakty Lumix, Panasonic FX500 wyposażono w stabilizację obrazu Mego O.I.S., która za pomocą ruchów soczewki kompensuje drgania aparatu. Do dyspozycji mamy dwa tryby pracy stabilizacji. W pierwszym trybie stabilizacja działa bez przerwy, natomiast w drugim tylko podczas robienia zdjęcia.

Q. Menu

Jak wspomniałem wcześniej przycisk Q.MENU umożliwia dostęp do menu funkcyjnego (Q. MENU), które pozwala na zmiany najczęściej używanych podczas fotografowania parametrów. Jest bardzo dobre rozwiązanie, które świetnie sprawdza się podczas codziennego użytkowania.

Q.Menu

Menu

Menu Panasonica FX500 zostało podzielone na 2 zakładki: menu nagrywania i menu konfiguracji. Menu nagrywania pozwala na zmiany podobnych parametrów jak Q. Menu poza tym mamy w nim dostęp do trybów kolorystycznych.

menu nagrywania

Menu konfiguracji - dostępne zarówno z poziomu trybu nagrywania jak i odtwarzania - składa się z pięciu zakładek z ustawieniami aparatu.

menu konfiguracji

Menu odtwarzania

Gdy wciśniemy środkowy przycisk nawigatora w trybie odtwarzania to dostaniemy się do menu odtwarzania, które składa się z dwóch zakładek: odtwarzanie i konfiguracja. Zakładka Odtwarzanie składa się z dwóch kart. Za jej pomocą możemy między innymi nagrać notkę głosową do zdjęcia, zmienić jego format, skopiować czy wysłać bezpośrednio na drukarkę.

Tryby odtwarzania

Do zakładki Tryby odtwarzania dostajemy się za pomocą przycisku MODE. Poza normalnym odtwarzaniem, rozbudowanym pokazem slajdów do dyspozycji mamy przeglądanie zdjęć w konkretnej kategorii, wyświetlanie 2 zdjęć jednocześnie czy tryb easy.

tryb EASY

Panasonic FX500 oferuje rozbudowany pokaz slajdów - do dyspozycji mamy zestaw efektów i muzyczek, które mają uprzyjemnić oglądanie zdjęć.

zakładka pokazu slajdów

Odtwarzanie zdjęć

Gdy standardowo włączymy odtwarzanie FX500 pokaże nam jedno zdjęcie, po wciśnięciu przycisku DISPLAY mamy dostęp do informacji i histogramu. Między zdjęciami poruszamy się za pomocą strzałek na dotykowym ekranie.

Do miniaturek dostajemy się za pomocą tarczy zooma. Możemy wyświetlić 12 lub 30 miniaturek, do dyspozycji mamy także kalendarz.

Powiększać zdjęcia możemy na dwa sposoby: standardowo tarczą zooma lub dotykowo. Po wciśnięciu ikonki z symbolem lupki dotykamy fragment, który chcemy powiększyć.

Zasilanie i pamięć

Bateria i gniazdo kart pamięci SD zostało umieszczone pod odchylaną za pomocą sprężynki klapką. FX500 wyposażono w 50 MB pamięci wewnętrznej i akumulator Li-ion o pojemności 1000mAh. Na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie wykonać około 200 zdjęć, nie jest to wynik wybitny ze względu na duży apetyt na energię dotykowego ekranu i stabilizacji obrazu. Bateria wystarczała na jeden dzień pracy, więc dłuższe wyjazdy bez możliwości naładowania baterii raczej nie wchodzą w rachubę.

gniazdko baterii i karty pamięci
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33