Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Na rynku właśnie pojawił się długo oczekiwany EOS 6D Mark II, niestety w cenie, której znacznie bliżej do starszego, ale bardziej zaawansowanego modelu 5D III, niż do poprzednika. W internecie huczy też na temat przeciętnych osiągów nowej matrycy. Czy nie lepiej więc zainwestować w leciwy, ale uznany model 5D?

Autor: Maciej Luśtyk

4 Sierpień 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Canon EOS 6D Mark II wyposażony jest w nową, 26-milionową matrycę CMOS, pozwalającą na pracę w zakresie czułości ISO 100 - 40000 (rozszerzane do ISO 102 400). Biorąc pod uwagę dobre osiągi ostatnich aparatów producenta, wydawałoby się, że będziemy mieć do czynienia z sensorem porównywalnym do tego, jaki zaimplementowano w modelu 5D Mark IV.

Niestety, w rzeczywistości nowa matryca rozczarowuje. Znacznie bliżej jej bowiem do poprzedniej generacji sensorów producenta. Co ciekawe, sprawuje się ona niemal identycznie jak ta z modelu 5D Mark III, co sprawia, że staje się on jeszcze bardziej atrakcyjną alternatywą dla nowej “szóstki”. Wyjątkiem jest jedynie praca na wysokich czułościach, gdzie model 6D Mark II lepiej radzi sobie z szumem i odwzorowaniem szczegółów. Podczas gdy ostatnią używalną czułością w przypadku 5D III było ISO 6400, tutaj zdjęcia będą jeszcze używalne nawet przy czułości ISO 25600.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie wyłączone)

Wycinek kadru. Po lewej 5D Mark III, po prawej 6D Mark II

Szumy

Wycinek kadru. Po lewej 5D Mark III, po prawej 6D Mark II

Cyfrowy szum dostarczany przez nowy sensor Canona jest dość drobny i przyjemny dla oka. Nie degraduje on też obrazu w tak dużym stopniu jak w przypadku modelu 5D III. Szczególnie cieszy fakt, że matryca lepiej radzi sobie z charakterystycznymi dla Canona kolorowymi szumami, które w modelu 5D III pojawiały się już w okolicy ISO 3200.

Zakres dynamiczny

Niestety największym rozczarowaniem okazuje się zakres dynamiczny nowej matrycy, który jest niemal identyczny jak w przypadku 5-letniego już sensora aparatu 5D Mark III. Najlepsze wyniki, sięgające niecałych 12 EV przy ISO 100 wypadają bardzo blado wobec najnowszych matryc na rynku, które w większości oferują już zakres bliski 14 EV (nawet te w rozmiarze APS-C). Najbardziej boli jednak fakt, że choć zakres dynamiczny jest praktycznie taki sam jak w modelu 5D III, to są to jednak słabsze wyniki niż te, które oferowała pierwsza generacja modelu 6D.

Balans bieli

Po lewej Canon EOS 5D Mark III, po prawej EOS 6D Mark II

Większych różnic nie zauważymy także pod względem automatycznego balansu bieli. Wyniki uzyskane przez obydwie matryce przy różnych rodzajach oświetlenia są niemal identyczne. Przewagą modelu 6D Mark II jest jednak możliwość włączenia pomiaru automatycznego z priorytetem bieli, który jak mogliśmy przekonać się przy okazji testów modeli 80D czy 77D jest w stanie prawidłowo zbalansować temperaturę barwową nawet w trudnych dla aparatów warunkach światła żarowego.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)