Budowa i ergonomia

Na rynku właśnie pojawił się długo oczekiwany EOS 6D Mark II, niestety w cenie, której znacznie bliżej do starszego, ale bardziej zaawansowanego modelu 5D III, niż do poprzednika. W internecie huczy też na temat przeciętnych osiągów nowej matrycy. Czy nie lepiej więc zainwestować w leciwy, ale uznany model 5D?

Autor: Maciej Luśtyk

4 Sierpień 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Budowa i ergonomia

Z zewnątrz obydwa modele prezentują się bardzo podobnie, różnią się jednak pewnymi niuansami, które wpłynąć mogą na wygodę pracy. Po pierwsze zaznaczyć trzeba, że nowy 6D Mark II jest znacznie lżejszy (765 g) i nieco mniejszy (44 x 111 x 75 mm) od modelu 5D III (950 g, 152 x 116 x 76 mm), jego korpus jest jednak także wykonany z magnezu (dnia i tylna ścianka) i uszczelniony. Pod względem gabarytów triumfuje więc nowszy model.

Kolejną rzeczą, którą Canon EOS 6D Mark II wybija się ponad “piątkę” jest odchylany i dotykowy ekran LCD, który znacznie ułatwia pracę, a zwłaszcza podgląd zdjęć. Do tego dużo lepiej odwzorowuje kolory niż ten z modelu 5D III.

Niestety tego samego nie możemy powiedzieć o wizjerze. Ten jest mniejszy (98-procentowe krycie kadru, powiększenie 0,71x), nieco ciemniejszy i delikatnie mniej ostry niż ten oferowany przez porównywany model (100-procentowe krycie kadru, powiększenie 0,71x). Canon EOS 5D Mark III oferuje też wygodniejszą muszlę oczną. Różnice te są niewielkie, ale jednak zauważalne. Informacje w wizjerze modelu 6D Mark II są jednak lepiej podświetlone.

Wizjer modelu 6D Mark II

Wizjer modelu 5D Mark III

Model 5D Mark III prowadzi także pod względem ergonomii, bo choć systematyka pracy jest tu bardzo podobna, to jednak różnica między modelem amatorskim, a zawodowym musi być wyczuwalna. Głównymi różnicami są: dostępność 3 pozycji użytkownika na pokrętle PASM (2 w modelu 6D II), możliwość kontroli większej liczby funkcji za pomocą przycisków górnego panelu (w modelu 6D II nie zmienimy za ich pomocą ustawień balansu bieli i ekspozycji flasha), a także obecność joysticka AF, który pozwala na błyskawiczną zmianę punktu ostrości.

Pokrętło PASM modelu 6D Mark II

Pokrętło PASM modelu 5D Mark III

Górny panel modelu 6D Mark II

Górny panel modelu 5D Mark III

Tylny panel modelu 6D Mark II

Tylny panel modelu 5D Mark III

Na obronę modelu 6D II trzeba jednak powiedzieć, że regulacja punktów AF nie jest tu wcale znacznie bardziej utrudniona. Owszem, musimy najpierw wcisnąć dedykowany przycisk obok spustu migawki, ale sama nawigacja po punktach jest szybka i wygodna, a to dzięki tylnemu wybierakowi, pełniącemu również funkcję pokrętła. Jest ono oczywiście nieco mniej wygodne niż w modelu 5D III, ale nie na tyle, by uniemożliwić sprawną pracę. Reszta ergonomii praktycznie się pokrywa, z wyjątkiem przycisku Rate i przycisku odpowiedzialnego za przywołanie menu Stylu Obrazów. Zwykle nie używamy ich jednak na tyle często, by miało to większe znaczenie.

Wejście na kartę pamięci SD w modelu 6D Mark II

Dwa wejścia na karty pamięci w modelu 5D Mark III

Jednak chyba największą zaletą modelu 5D Mark III jest obecność dwóch wejść na karty pamięci, w tym jednego na bardziej wytrzymałe karty CF. Dla wszystkich, którzy kupują aparat z myślą o pracy zawodowej będzie to miało ogromne znaczenie. 6D Mark II, podobnie jak jego poprzednik wyposażony jest w tylko jeden slot.

Nowa lustrzanka ma jednak przewagę w postaci wbudowanych modułów GPS i Wi-Fi, co może skusić osoby, które dużo podróżują, lub chcą mieć możliwość szybkiego podzielenia się zdjęciami w mediach społecznościowych.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)