Sony A7R II - Jakość zdjęć JPEG

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

42,4-milionowa matryca, 5-osiowa stabilizacja, zapis w 4K oraz autofokus z detekcją fazy zamknięte w kompaktowym i uszczelnionym body czynią flagowca Sony A7R II jedną z gorętszych propozycji na rynku. Jednak czy nowe funkcje wystarczą aby zastąpić poprzednika oraz konkurować z topowymi aparatami innych producentów? Sprawdźcie jak Sony A7R II poradził sobie w naszym teście!

Autor: Michał Chrzanowski

7 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Aparat jest jeszcze nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe oceny obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.

Szumy i reprodukcja szczegółów
Sony A7R II oferuje imponujący zakres czułości matrycy ISO 100 - ISO 25600 z możliwością rozszerzenia o ISO 50 oraz ISO 51200 i ISO 102400. Przedział ten jest dostępny dla plików JPEG oraz RAW. Ponadto, możemy także skorzystać z automatycznych ustawień czułości (ISO 100-6400) z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy.

Podczas fotografowania, do wartości ISO 800 szumy praktycznie nie występują. Delikatne zaszumienie zaczyna pojawiać się na czułości ISO 1600, jednak wciąż zdjęcia prezentują się bardzo dobrze. Na wyższych parametrach ISO 3200-6400 szum jest już zauważalny, jednak pomimo tego obraz wciąż prezentuje się dobrze i jest w pełni akceptowalny. Oczywiście znaczne zwiększenie czułości matrycy (ISO 12800 - ISO 25600) wiąże się ze wzrostem zaszumienia. Fotografie mają mniejszą szczegółowość, a kolory wyrazistość, co jest szczególnie widoczne w ciemniejszych partiach kadru. Natomiast fatalnie sytuacja zaczyna wyglądać podczas fotografowania z użyciem czułości ISO 51200 i ISO 102400. Zdjęcia posiadają mniej wyraźnych szczegółów, co jest zauważalne głównie podczas fotografowania w słabym oświetleniu. Jednak z drugiej strony lepiej mieć zdjęcie w bardzo słabej jakości, niż nie mieć go wcale.

Standardowa redukcja szumów

Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

Redukcja szumów wyłączona
Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

Fragment scenki z normalną redukcją szumów
Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

Fragment scenki z wyłączoną redukcją szumów
Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Reprodukcja kolorów
Testowany Sony A7R II ma delikatną tendencję do ciepłego przedstawiania barw. Na poniższych wykresach oraz tablicy testowej zauważalne jest przesunięcie kolorów w cieplejsze tonacje (głównie purpura). Natomiast odnotować trzeba fakt, że A7R II bardzo dobrze poradził sobie z odwzorowaniem bieli oraz szarości. Odchylenia wyniosły jedynie 0,78-1,30 Kelvina.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Test reprodukcji kolorów wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej światłem dziennym 5000K przy zdefiniowanym balansie bieli na wzorzec (CBL Lens).

Jakość zdjęć plenerowych
W tej części testu postanowiliśmy ocenić Sony A7R II pod względem jakości zdjęć wykonanych poza naszym laboratorium. Podczas fotografowania użyliśmy standardowych ustawień, bez nakładania żadnych efektów wizualnych w postaci filtrów kolorystycznych, a zdjęcia zapisywaliśmy w formacie JPEG.

Aparat oferuje fantastyczną plastykę obrazu, dzięki której możemy wręcz odczuć głębię i wymiarowość zdjęcia. Ponadto, za sprawą 42,4-megapikselowej matrycy otrzymujemy bardzo szczegółowe fotografie, na których zapisany jest każdy nawet najdrobniejszy szczegół. Aparat równie dobrze wypadł pod względem odwzorowania kolorów. Barwy były żywe, wyraźne i odpowiednio nasycone. Oczywiście nowy model Sony również świetnie poradził sobie z odwzorowaniem tonacji skóry, dzięki czemu A7R II rewelacyjnie spisze się podczas wykonywania portretów. Podczas wykonywania zdjęć plenerowych nie odnotowaliśmy także problemów w momencie fotografowania w kontrastowych warunkach oświetleniowych. Matryca wykazuje duży zakres dynamiczny, dzięki czemu na zdjęciach wyraźnie można dostrzec szczegóły w jasnych jak i ciemnych partiach kadru. Podsumowując, zdjęcia wykonane w naturalnych warunkach prezentują się bardzo dobrze, dzięki temu obrazy zapisane w formacie JPEG nie będą potrzebować żadnych późniejszych korekt ekspozycji.
Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Podsumowanie tej części:

+ cały zakres czułości od ISO 50 do ISO 102400 dostępny podczas fotografowania w formacie JPEG oraz RAW
+ bardzo dobra jakość zdjęć w przedziale ISO 50-6400
+ naturalne odwzorowanie bieli i szarości
+ fantastyczna plastyka obrazu
+ duży zakres dynamiczny

- delikatna tendencja do ciepłego odwzorowania kolorów

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)