Sony A7R II - Osiągi

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

42,4-milionowa matryca, 5-osiowa stabilizacja, zapis w 4K oraz autofokus z detekcją fazy zamknięte w kompaktowym i uszczelnionym body czynią flagowca Sony A7R II jedną z gorętszych propozycji na rynku. Jednak czy nowe funkcje wystarczą aby zastąpić poprzednika oraz konkurować z topowymi aparatami innych producentów? Sprawdźcie jak Sony A7R II poradził sobie w naszym teście!

Autor: Michał Chrzanowski

7 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Szybkość i skuteczność działania
Czas uruchomienia Sony A7R II wynosi około półtorej sekundy. Niestety nie jest to wynik, który możemy pochwalić - dla porównania A7 II uruchomienie zajmuje poniżej sekundy. Zdecydowanie lepiej wypada za to przełączanie między ekranem a wizjerem elektronicznym - cała operacja zajmuje mniej niż jedną sekundę. Jest to więc bardzo dobry wynik i za to należy się plus. Ponadto, odświeżanie wyświetlanego obrazu na ekranie LCD oraz w wizjerze również stoi na wysokim poziomie. Warto podkreślić, że podczas fotografowania nie zanotowaliśmy żadnego rozmycia lub spowolnienia obrazu.

Nowy Sony A7R II został wyposażony w usprawniony system autofokusa oparty na detekcji fazy. Posiada on 399 pól AF i pokrywa około 45% powierzchni kadru. Zdaniem producenta za sprawą większej szybkości odczytu danych uzyskanej dzięki matrycy opartej na technologii BSI oraz systemowi Fast Hybrid AF autofokus jest o 40% szybszy od tego, który zastosowano w poprzedniej generacji aparatu A7R. I faktycznie trzeba przyznać, że automatyka ostrzenia radzi sobie naprawdę dobrze. Aparat szybko i precyzyjnie ustawia ostrość. Zajmuje mu to około 0,3-0,4 sekundy, co jest wynikiem dobrym i porównywalnym z innymi aparatami konkurencji. Oczywiście - co nie powinno być dużym zaskoczeniem - aparat zauważalnie wolniej ustawiał ostrość w ciemnych pomieszczeniach. Bardzo skuteczna okazuje się dioda wspomagająca AF, która delikatnie doświetliła fotografowaną scenę. Dzięki temu aparat bez problemu poprawnie ustawił ostrość na fotografowanym obiekcie w czasie około 0,4 sekundy. Można więc stwierdzić, że autofokus nowego A7R II sprawdził się bardzo dobrze. Ponadto, aparat oferuje pięć trybów ustawienia ostrości: pojedynczy AF, automatyczny AF, ciągły AF, manualny oraz tryb DMF, który jest bezpośrednią ręczną regulacją ostrości. Z pozoru może wydać się, że jest to kolejny tryb manualny, jednak w praktyce DMF działa nieco inaczej. Aby poprawnie używać tego trybu wystarczy wcisnąć spust migawki do połowy, wtedy aparat automatycznie ustawi ostrość, a my dzięki powiększonemu obrazowi będziemy w stanie skorygować ostrość poprzez regulację pierścienia znajdującego się na obiektywie. Rozwiązanie to może okazać się niezwykle pomocne na przykład w makrofotografii, gdzie z wykorzystaniem trybu DMF będziemy mogli dokładniej ustawić ostrość na fotografowanym obiekcie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jak już pisaliśmy, najnowszy model Sony posiada 5-osiową stabilizację zapożyczoną z modelu A7 II. Jak twierdzi producent, system stabilizacji matrycy ma zapewniać skuteczność aż 4,5 EV - i faktycznie tak jest. Co więcej, po podłączeniu obiektywu ze stabilizacją aparat przeanalizuje informacje otrzymane z obiektywu i na ich podstawie dobierze optymalne parametry rejestracji oraz sposób działania 5-osiowego systemu stabilizacji obrazu. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie w praktyce działa wyśmienicie.

Przy włączonej oraz odpowiednio skorygowanej stabilizacji jesteśmy w stanie wykonać zdjęcia z ręki nawet przy czasie naświetlania wynoszącym 1/8 sekundy. Jest to więc fantastyczny wynik godny pozazdroszczenia. Oczywiście wykorzystanie stabilizacji na długich czasach naświetlania może być różne w zależności od ogniskowej obiektywu. Fotografowanie przy użyciu długiego teleobiektywu będzie mieć inny efektywny czas naświetlania niż w przypadku szerokokątnej stałki. Jednak zależność pozostaje taka sama - przy włączonej stabilizacji zyskujemy skuteczność w granicy 4,5 EV, co jest fantastycznym osiągnięciem. Poniższy wykres przedstawia procent ostrych zdjęć dla czasu naświetlania przy włączonej i wyłączonej stabilizacji.

Stabilizacja w praktyce:
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Aparat oferuje dwa tryby zdjęć seryjnych - High i Low. Najszybszy tryb pozwala na wykonanie około 5 klatek na sekundę. Bufor przy tej prędkości zapisu zapełni się po zrobieniu około 22 zdjęć w rozmiarze 42-megapikseli i formacie JPEG (jakość X.FINE). Jest to więc bardzo dobre osiągnięcie - zważywszy na duży rozmiar plików. Dalsze fotografowanie jest możliwe, jednak w tym przypadku prędkość spada do około 1kl./s. Opróżnienie bufora trwa 27 sekund, co również jest bardzo dobrym wynikiem. Podobnie sytuacja wygląda w momencie, gdy zdecydujemy się na fotografowanie w formacie RAW. Wtedy również wykonamy około 25 ujęć, a opróżnienie bufora także potrwa około 28 sekund. Karta której użyliśmy do testów to Lexar Professional 1000x 32GB SDXC UHS-II/U3 (150MB/s).

Balans bieli
Sony A7R II oferuje wszystkie najpopularniejsze ustawienia korekty balansu bieli. Ponadto, producent umożliwia wybór zaprogramowanych temperatur barwowych w Kelvinach (od 2500K do 9900K) z bezpośrednim podglądem zmian na ekranie LCD.

Ku naszemu zdziwieniu ze standardowych ustawień balansu bieli najlepiej wypadł tryb ustawiony na światło jarzeniowe. Odchylenia szarości oscylują na poziomie 2,69-3,77 Kelvina. Jest to więc bardzo dobry rezultat. Z kolei podczas fotografowania z ustawionym trybem na światło dzienne lub żarowe będziemy musieli pogodzić się z odchyleniami rzędu 20,74-23,16 K (światło dzienne) i 16,75-19,12 K (światło żarowe). Takie wartość sprawiają, że kolorystyka zdjęć może zostać zaburzona. Tym sposobem przeszliśmy do automatycznego trybu balansu bieli, który jest niewątpliwie najczęściej używany podczas fotografowania. W przypadku modelu A7R II automatyczny balans bieli ma tendencję do ciepłego odwzorowywania barw, a odchylenia względem szarości wyniosły 12,01-13,73 Kelvina. Jednak, paradoksalnie, może to przynieść pozytywne skutki zwłaszcza w fotografii portretowej, gdzie wręcz pożądana jest ciepła tonacja skóry.

Poniżej prezentujemy pomiary dokonane w naszym laboratorium dla poszczególnych trybów predefiniowanych oraz dla trybu auto.

balans bieli na światło dzienne:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli na światło żarowe:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli na światło jarzeniowe:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli Auto:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Test balansu bieli wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej kolejno światłem dziennym (5000K), żarowym (2500K) i jarzeniowym (4000K). Test automatycznego balansu bieli wykonywany jest przy świetle mieszanym składającym się z powyższych.

Podsumowanie tej części:

+ usprawniony system autofokusa
+ krótki czas przełączania obrazu między ekranem a wizjerem
+efektywna stabilizacja obrazu

- nietrafione poziomy predefiniowanych trybów balansu bieli

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)