Sony A7R II - Osiągi

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Budowa:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

42,4-milionowa matryca, 5-osiowa stabilizacja, zapis w 4K oraz autofokus z detekcją fazy zamknięte w kompaktowym i uszczelnionym body czynią flagowca Sony A7R II jedną z gorętszych propozycji na rynku. Jednak czy nowe funkcje wystarczą aby zastąpić poprzednika oraz konkurować z topowymi aparatami innych producentów? Sprawdźcie jak Sony A7R II poradził sobie w naszym teście!

Autor: Michał Chrzanowski

7 Sierpień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Szybkość i skuteczność działania
Czas uruchomienia Sony A7R II wynosi około półtorej sekundy. Niestety nie jest to wynik, który możemy pochwalić - dla porównania A7 II uruchomienie zajmuje poniżej sekundy. Zdecydowanie lepiej wypada za to przełączanie między ekranem a wizjerem elektronicznym - cała operacja zajmuje mniej niż jedną sekundę. Jest to więc bardzo dobry wynik i za to należy się plus. Ponadto, odświeżanie wyświetlanego obrazu na ekranie LCD oraz w wizjerze również stoi na wysokim poziomie. Warto podkreślić, że podczas fotografowania nie zanotowaliśmy żadnego rozmycia lub spowolnienia obrazu.

Nowy Sony A7R II został wyposażony w usprawniony system autofokusa oparty na detekcji fazy. Posiada on 399 pól AF i pokrywa około 45% powierzchni kadru. Zdaniem producenta za sprawą większej szybkości odczytu danych uzyskanej dzięki matrycy opartej na technologii BSI oraz systemowi Fast Hybrid AF autofokus jest o 40% szybszy od tego, który zastosowano w poprzedniej generacji aparatu A7R. I faktycznie trzeba przyznać, że automatyka ostrzenia radzi sobie naprawdę dobrze. Aparat szybko i precyzyjnie ustawia ostrość. Zajmuje mu to około 0,3-0,4 sekundy, co jest wynikiem dobrym i porównywalnym z innymi aparatami konkurencji. Oczywiście - co nie powinno być dużym zaskoczeniem - aparat zauważalnie wolniej ustawiał ostrość w ciemnych pomieszczeniach. Bardzo skuteczna okazuje się dioda wspomagająca AF, która delikatnie doświetliła fotografowaną scenę. Dzięki temu aparat bez problemu poprawnie ustawił ostrość na fotografowanym obiekcie w czasie około 0,4 sekundy. Można więc stwierdzić, że autofokus nowego A7R II sprawdził się bardzo dobrze. Ponadto, aparat oferuje pięć trybów ustawienia ostrości: pojedynczy AF, automatyczny AF, ciągły AF, manualny oraz tryb DMF, który jest bezpośrednią ręczną regulacją ostrości. Z pozoru może wydać się, że jest to kolejny tryb manualny, jednak w praktyce DMF działa nieco inaczej. Aby poprawnie używać tego trybu wystarczy wcisnąć spust migawki do połowy, wtedy aparat automatycznie ustawi ostrość, a my dzięki powiększonemu obrazowi będziemy w stanie skorygować ostrość poprzez regulację pierścienia znajdującego się na obiektywie. Rozwiązanie to może okazać się niezwykle pomocne na przykład w makrofotografii, gdzie z wykorzystaniem trybu DMF będziemy mogli dokładniej ustawić ostrość na fotografowanym obiekcie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jak już pisaliśmy, najnowszy model Sony posiada 5-osiową stabilizację zapożyczoną z modelu A7 II. Jak twierdzi producent, system stabilizacji matrycy ma zapewniać skuteczność aż 4,5 EV - i faktycznie tak jest. Co więcej, po podłączeniu obiektywu ze stabilizacją aparat przeanalizuje informacje otrzymane z obiektywu i na ich podstawie dobierze optymalne parametry rejestracji oraz sposób działania 5-osiowego systemu stabilizacji obrazu. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie w praktyce działa wyśmienicie.

Przy włączonej oraz odpowiednio skorygowanej stabilizacji jesteśmy w stanie wykonać zdjęcia z ręki nawet przy czasie naświetlania wynoszącym 1/8 sekundy. Jest to więc fantastyczny wynik godny pozazdroszczenia. Oczywiście wykorzystanie stabilizacji na długich czasach naświetlania może być różne w zależności od ogniskowej obiektywu. Fotografowanie przy użyciu długiego teleobiektywu będzie mieć inny efektywny czas naświetlania niż w przypadku szerokokątnej stałki. Jednak zależność pozostaje taka sama - przy włączonej stabilizacji zyskujemy skuteczność w granicy 4,5 EV, co jest fantastycznym osiągnięciem. Poniższy wykres przedstawia procent ostrych zdjęć dla czasu naświetlania przy włączonej i wyłączonej stabilizacji.

Stabilizacja w praktyce:
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Aparat oferuje dwa tryby zdjęć seryjnych - High i Low. Najszybszy tryb pozwala na wykonanie około 5 klatek na sekundę. Bufor przy tej prędkości zapisu zapełni się po zrobieniu około 22 zdjęć w rozmiarze 42-megapikseli i formacie JPEG (jakość X.FINE). Jest to więc bardzo dobre osiągnięcie - zważywszy na duży rozmiar plików. Dalsze fotografowanie jest możliwe, jednak w tym przypadku prędkość spada do około 1kl./s. Opróżnienie bufora trwa 27 sekund, co również jest bardzo dobrym wynikiem. Podobnie sytuacja wygląda w momencie, gdy zdecydujemy się na fotografowanie w formacie RAW. Wtedy również wykonamy około 25 ujęć, a opróżnienie bufora także potrwa około 28 sekund. Karta której użyliśmy do testów to Lexar Professional 1000x 32GB SDXC UHS-II/U3 (150MB/s).

Balans bieli
Sony A7R II oferuje wszystkie najpopularniejsze ustawienia korekty balansu bieli. Ponadto, producent umożliwia wybór zaprogramowanych temperatur barwowych w Kelvinach (od 2500K do 9900K) z bezpośrednim podglądem zmian na ekranie LCD.

Ku naszemu zdziwieniu ze standardowych ustawień balansu bieli najlepiej wypadł tryb ustawiony na światło jarzeniowe. Odchylenia szarości oscylują na poziomie 2,69-3,77 Kelvina. Jest to więc bardzo dobry rezultat. Z kolei podczas fotografowania z ustawionym trybem na światło dzienne lub żarowe będziemy musieli pogodzić się z odchyleniami rzędu 20,74-23,16 K (światło dzienne) i 16,75-19,12 K (światło żarowe). Takie wartość sprawiają, że kolorystyka zdjęć może zostać zaburzona. Tym sposobem przeszliśmy do automatycznego trybu balansu bieli, który jest niewątpliwie najczęściej używany podczas fotografowania. W przypadku modelu A7R II automatyczny balans bieli ma tendencję do ciepłego odwzorowywania barw, a odchylenia względem szarości wyniosły 12,01-13,73 Kelvina. Jednak, paradoksalnie, może to przynieść pozytywne skutki zwłaszcza w fotografii portretowej, gdzie wręcz pożądana jest ciepła tonacja skóry.

Poniżej prezentujemy pomiary dokonane w naszym laboratorium dla poszczególnych trybów predefiniowanych oraz dla trybu auto.

balans bieli na światło dzienne:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli na światło żarowe:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli na światło jarzeniowe:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

balans bieli Auto:
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Test balansu bieli wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej kolejno światłem dziennym (5000K), żarowym (2500K) i jarzeniowym (4000K). Test automatycznego balansu bieli wykonywany jest przy świetle mieszanym składającym się z powyższych.

Podsumowanie tej części:

+ usprawniony system autofokusa
+ krótki czas przełączania obrazu między ekranem a wizjerem
+efektywna stabilizacja obrazu

- nietrafione poziomy predefiniowanych trybów balansu bieli

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)