Filmowanie  

Do naszej redakcji trafił niedawno kontynuator serii GM. Na towarzysza modelu GM1 czekaliśmy około roku. Na pierwszy rzut oka widać, że wiele rzeczy uległo zmianie. Czy w przypadku modelu Panasonic Lumix GM5 twórcy poszli w dobrym kierunku? Rzućcie okiem na nasz test.

Autor: Maciej Luśtyk

16 Styczeń 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

5. Filmowanie

Obsługa

Do trybu filmowego przechodzimy za pomocą pokrętła na górze aparatu. Możemy też bezpośrednio rozpocząć nagrywanie wciskając dedykowany przycisk z tyłu obudowy. Aparat, jak na swoje gabaryty oferuje całkiem rozbudowane możliwości w trybie filmowym. Nagrywać materiały możemy zarówno w trybie P, trybie preselekcji czasu, przysłony, jak i w rozbudowanym trybie manualnym. Kontrola parametrów ekspozycji odbywa się w tym wypadku tak samo jak przy okazji trybu fotografowania. Lumix GM5 umożliwia nagrywanie filmów w zakresie czułości ISO200-3200, w maksymalnej jakości Full HD 1080p (1920 x 1080), z prędkością 60kl/s i przepustowością 28Mbps. Materiały możemy zapisywać w kodowaniu ACVHD Progressive oraz MP4. Cieszymy się, że producent umożliwił rejestrację z prędkością 24kl/s, dzięki czemu materiały nabierają specyficznego, filmowego charakteru. Ponadto w aparacie znajdziemy szereg funkcji wspomagających filmowanie, takie jak zebra, focus peaking czy regulacja czułości wbudowanego mikrofonu wraz z monitorem decybeli.Tym bardziej boli fakt, że producent nie umożliwił podłączenia do aparatu zewnętrznego mikrofonu. Sprawiłoby to, że aparatu można by bez problemu używać do poważniejszych produkcji. Szkoda też, że aparat nie umożliwia nagrywania filmów w jakości 4K, co powoli staje się już standardem, chociaż i tak większość monitorów i telewizorów w naszych domach nie jest w stanie wyświetlić tej rozdzielczości. Warto nadmienić, że w trybie filmowych dostępne są te same efekty specjalnie co w trybie fotograficznym.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Autofokus

Podczas filmowania możemy korzystać z autofokusa w trybie pojedynczym AFS i trybie ciągłym AFC, z tymi samymi ustawieniami co w trybie fotografowania. Przy rejestracji materiału filmowego autofokus działa jednak nieco wolniej i miewa problemy z podążaniem za szybciej poruszającymi się obiektami. System ostrzenia dobrze sprawdza się podczas pracy na powietrzu, nie najlepiej natomiast radzi sobie w słabo oświetlonych pomieszczeniach. Niestety obiektyw kitowy nie posiada pierścienia do manualnego ustawienia ostrości, co trochę utrudnia nagrywanie filmów. Ważne, że w trybie ciągłym nie uświadczymy focus breathingu, tak jak to miało miejsce w trybie foto. Ogólnie rzecz biorąc system AF nie jest najmocniejszą stroną aparatu, ale też nie odbiega znacznie od tego, co możemy zobaczyć u konkurencji.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy.

Podsumowanie ten części:

+ bogaty tryb filmowy

+ możliwość swobodnej ingerencji w parametry ekspozycji

+ focus peaking

+ zebra

+ regulacja czułości mikrofonu

+ możliwość nagrywania z prędkością 24kl/s

- brak 4K

- brak wejścia mikrofonowego

- średni autofokus

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)