Canon EOS 1200D - Budowa i obsługa

Canon EOS 1200D to bezpośredni następca modelu 1100D. Sercem najnowszej konsumenckiej lustrzanki japońskiego producenta jest 18-megapikselowa matryca w rozmiarze APS-C, którą wspiera procesor obróbki obrazu Canon DIGIC 4. Za ustawianie ostrości odpowiedzialny jest 9-punktowy system autofokusa. Oprócz fotografowania najnowszym Canonem możemy również filmować.

Autor: Marcin Grabowiecki

4 Kwiecień 2014
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Optyka i sensor

W modelu Canon 1200D zastosowano bagnet EF/EF-S z przelicznikiem ogniskowej 1,6x. Miejsce mocowania obiektywu oznaczone jest za pomocą czerwonej kropki i białego kwadratu, co pozwala na przypięcie odpowiedniego szkła. Bagnet umożliwia korzystanie zarówno z obiektywów EF-S jak i pełnoklatkowych EF.

Matryca zastosowana w 1200D to 18-megapikselowa konstrukcja CMOS. Konstrukcja o takich parametrach była już stosowana w leciwym Canonie EOS 550D. Za obróbkę sygnału odpowiada, ten sam co w poprzedniku, procesor DIGIC 4.

Najnowszy model konsumenckiej lustrzanki Canona oferowany jest z kitowym obiektywem 18-55 mm f/3.5-5.6 mm IS II. Lekka konstrukcja posiada plastikowy bagnet i uniwersalny zakres ogniskowych (29-88 mm, po przeliczeniu do pełnej klatki). Obiektyw oferuje ostrzenie od 25 cm, jest także wyposażony w optyczną stabilizację obrazu.

Wizjer

EOS 1200D został wyposażony w wizjer z pentagonalnym układem luster. Pokrycie kadru wynosi około 95% w pionie i poziomie co oznacza, że matryca widzi trochę więcej niż fotograf w wizjerze. Powiększenie wynosi 0,87x. Korekcji dioptrii można dokonywać w zakresie -3 do +1 dpt. Warto podkreślić, że aparat oferuje podgląd głębi ostrości, który możemy przypisać do przycisku SET.

Wizjery oparte na lustrach są ciemniejsze niż te stosowane w zaawansowanych lustrzankach, w których używa się pryzmatu pentagonalnego. Konstrukcja zastosowana w 1200D nie może równać się z tymi znanymi z 7D czy 5D Mark III, ale daje obraz dobrej jakości. Jasność i klarowność sceny obserwowanej przez wizjer konsumenckiego EOS-a stoi na dobrym poziomie.

Podgląd na żywo

Canon EOS 1200D oferuje tryb live view, który jest uruchamiany wypukłym przyciskiem położonym tuż nad wizjerem, w prawym górnym rogu. Jego obsługa jest wygodna i odbywa się za pomocą kciuka. W trybie filmowania służy on do włączania i wyłączania nagrywania filmu.

menu podręczne - przycisk Q

Tryb podglądu na żywo oferuje kilka sposobów wyświetlania informacji i trzy metody pomiaru ostrości. Dodatkowo do dyspozycji dostajemy szybkie menu podręczne Q.

Zmiany trybu pomiaru ostrości możemy dokonać za pomocą menu podręcznego Q. Do wyboru mamy trzy tryby:

  • Tryb FlexiZone - Single - korzysta z detekcji kontrastu, efekty ostrzenia widzimy na ekranie
  • Tryb Live z detekcją twarzy
  • Tryb szybki - korzysta z detekcji fazowej, na moment tracimy obraz z ekranu
wybór trybu AF w trybie live view

Pomiar w trybie opartym o detekcję kontrastu jest wolny. Dużo lepiej jest skorzystać z Trybu szybkiego. W tym przypadku liczyć się jednak trzeba z przerwaniem podglądu kadru na moment. Minusem jest to, że w Trybie szybkim mamy utrudniony dostęp do punktów autofokusa. Żeby się do nich dostać musimy wyjść z trybu live view. Przycisk obsługujący pola AF w Trybie szybkim służy do powiększania obrazu.

zmiana wyświetlanej informacji

Monitor

EOS 1200D został wyposażony w 3-calowy monitor o rozdzielczości 460 tys. punktów. To więcej niż w przypadku poprzednika, ale i tak jest to przeciętny wynik jak na dzisiejsze standardy. Pomimo przeciętnej rozdzielczością ekran zapewnia przyzwoite osiągi pod względem reprodukcji kolorów i odświeżania obrazu w trybie LV.

Lampa błyskowa

Canon EOS 1200D został wyposażony w wysuwaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13. To silniejsze źródło światła, niż w poprzednim modelu. Lampa podnosi się wysoko, więc nie powinno być problemu z cieniem od obiektywu na szerokim kącie. Flesz ładuje się ok. 3 sekund pozwala na oświetlenie pierwszego planu. Daje wystarczającą ilość światła, ale nie ma tu mowy o plastycznym świetle. Do dyspozycji mamy także korekcję ekspozycji lampy, redukcję czerwonych oczu i wyzwalanie błysku na drugą kurtynę migawki.

Zasilanie i pamięć

Dostęp do baterii i karty pamięci uzyskujemy po otworzeniu plastikowej klapki, umieszczonej na dolnej ściance aparatu. Klapki nie wyposażono w żadną sprężynkę, więc musimy ją otworzyć własnoręcznie. Baterię wyjmujemy przez przesunięcie dźwigienki, która powoduje zwolnienie sprężynki pod baterią i jej wysunięcie. Baterię można włożyć tylko w jednym położeniu, co zapobiega jej niewłaściwemu zamocowaniu.

Obok baterii znajdziemy gniazdo karty pamięci. Kartę wkładamy poprzez jej wciśnięcie, aż do zaskoczenia na sprężynce. Włożenie karty możliwe jest tylko w jednym położeniu. Zdjęcia możemy zapisywać na kartach SD, SDHC oraz SDXC.

Na jednym ładowaniu bateriii udało nam sie wykonać blisko 500 zdjęć, co jest dobrym wynikiem.

Canon EOS 1200D

Złącza

Gniazdo złącz w Canonie 1200D znajdziemy na lewej ściance aparatu. Pod gumową klapką znajdują się: HDMI, USB oraz gniazdo pilota zdalnego sterowania. W zestawie dostajemy tylko kabelek USB.

Podsumowanie

Canona EOS 1200D w pierwszej kolejności należy pochwalić za 18-megapikselową matrycę CMOS. Z jednej strony chcielibyśmy, że producent w końcu ruszył jakoś tę konstrukcję, z drugiej w przypadku tego typu aparatu użytkownik dostaje sprawdzony sensor, który pozwoli uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. Plusem jest także zastosowanie bagnetu z mocowaniami EF i EF-S, który daje dostęp do obszernego systemu szkieł. Warto wspomnieć o funkcji podglądu głębi ostrości, która jest rzadko spotykana w aparatach tej klasy oraz złączu HDMi.

Do minusów musimy zaliczyć trudny dostęp do punktów autofokusa w trybie szybkim AF w live view. Monitor jest duży, ale jego rozdzielczość nie robi wrażenia.

+ 18-megapikselowa matryca CMOS

+ bagnet EF/EF-S

+ złącze HDMI

+ podgląd głębi ostrości

- trudny dostęp do punktów AF w trybie szybkim AF w live view

- niska rozdzielczość monitora

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Ergonomia funkcje przycisków

4. Budowa i obsługa

5. Menu i tryby odtwarzania

6. Fotografowanie

7. Jakość zdjęć

8. Osiągi matrycy

9. Podsumowanie

10. Zdjęcia do pobrania

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)