Canon EOS 1200D - Fotografowanie

Canon EOS 1200D to bezpośredni następca modelu 1100D. Sercem najnowszej konsumenckiej lustrzanki japońskiego producenta jest 18-megapikselowa matryca w rozmiarze APS-C, którą wspiera procesor obróbki obrazu Canon DIGIC 4. Za ustawianie ostrości odpowiedzialny jest 9-punktowy system autofokusa. Oprócz fotografowania najnowszym Canonem możemy również filmować.

Autor: Marcin Grabowiecki

4 Kwiecień 2014
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Szybkość działania

Aparat jest gotowy do pracy tuż po włączeniu. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest błyskawiczna. W tym przypadku nie ma mowy o żadnym opóźnieniu.

Bufor działa przyzwoicie. Zgrywanie długiej serii JPEG odbywa się praktycznie na bieżąco. Nieco gorzej jest w przypadku RAW'ów. Po sześciu klatkach trzeba zrobić przerwę na zgranie plików.

Zdjęcia seryjne

Do tej opcji dostajemy się przez dedykowany przycisk umieszczony z lewej strony nawigatora.

Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy na 16GB karcie Panasonic SDHC UHS-I U3 - prędkość zapisu 45 MB/s. Przy zastosowaniu największych JPEG-ów 1200D wykonuje 9 klatek wciągu 3 sekund czyli trzyma deklarowane 3 kl/s. Potem prędkość spada do 1 klatki na sekundę - przynajmniej do 30 klatek - dłuższych serii już nie sprawdzaliśmy. Jeżeli chodzi o RAW-y to udało nam się wykonać 6 klatek w 2 s. W krótkiej serii prędkość wynosi zatem 3 kl/s. Przy zapisie tandemu RAW + JPEG aparat zwalnia już na samym początku do 2 kl/s. W jej przypadku w ciągu 10 sekund 1200D wykonał tylko 7 klatek, więc trudno traktować to jako tryb seryjny.

Pomiar ostrości

Canon EOS 1200D korzysta z autofokusa typu TTL-CT-SIR z sensorem CMOS (detekcja fazy), który znamy z takich konstrukcji jak 600D czy 1100D.

wybór punktu AF

Aparat oferuje 9-punktowy autofokus. Punkt AF wybieramy automatycznie lub ręcznie, za pomocą przycisku znajdującego się w prawym, górnym rogu tylnej ścianki pod kciukiem.

System automatycznego ustawiania ostrości działa w trzech trybach:

  • ONE SHOT - po ustawieniu ostrości autofokus jest blokowany i można dowolnie zmieniać kadr
  • AI FOCUS - tryb automatyczny, który rozpoznaje ruch przedmiotu w kadrze i wtedy przełącza pracę z ONE SHOT na AI SERVO
  • AI SERVO - tryb śledzenia, do obiektów w ruchu
tryb autofokusa

Autofokus działa poprawnie, chociaż w trudniejszych sytuacjach oświetleniowych nie jest zbyt szybki. Razem z obiektywem 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II nie miał problemów z prawidłowym i szybkim ustawianiem ostrości. Przy dobrym świetle (światło dzienne, pomieszczenie w dzień) aparat ostrzy szybko i celnie mieszcząc się zazwyczaj w czasie do 0,3 s. W słabszym oświetleniu czas ten może wydłużyć się do sekundy.

Pomiar światła

Pomiar światła dokonywany jest przez 63-polowy czujnik TTL. Sposób pomiaru możemy zmienić w w menu lub menu podręcznym - Q. Do wyboru mamy trzy tryby:

  • wielosegmentowy powiązany z dowolnym punktem AF
  • skupiony na środku ok. 9% w centrum kadru
  • centralnie ważony uśredniony
zakładka pomiaru światła

Najczęściej fotografowaliśmy korzystając z pomiaru wielosegmentowego, który w większości przypadków pozwalał osiągnąć poprawne naświetlenie. W celu poprawnego naświetlenia możemy zmieniać tryby, bądź korzystać z korekcji ekspozycji lub blokady ekspozycji.

Tryby ekspozycji

Canon EOS 1200D oferuje standardowe tryby ekspozycji, znane z innych lustrzanek tego producenta, czyli pełny automat, automatykę programową - P, preselekcję czasu - Tv, preselekcję przysłony - Av, tryb manualny - M oraz programy tematyczne:

  • Błysk wyłączony
  • Portret
  • Krajobraz
  • Makro
  • Sport
  • Nocne portrety

Dodatkowo na tarczy trybów znajdziemy dwa inne ustawienia: tryb CA - Creative Auto oraz tryb filmowania.

Omówienia wymaga tryb CA czyli twórcze auto. Po przekręceniu tarczy trybów na pozycję CA na ekranie pojawi się menu tego trybu. Po wciśnięciu przycisku Q mamy dostęp do jej kolejnych pozycji, które są przejrzyście opisane i pozwalają na dostosowanie trybu auto do naszych oczekiwań. Do dyspozycji poza lampą błyskową, napędem i wyboru właściwej kolorystyki obrazu mamy suwak określający głębię ostrości (tło rozmyte bądź ostre).

tarcza trybów ekspozycji

Bracketing

EOS 1200D umożliwia bracketing ekspozycji i balansu bieli. Bracketing ekspozycji możemy znaleźć w menu podręcznym - ikona korekty ekspozycji/bracketingu.

zakładka bracketingu

Po wejściu do zakładki bracketingu tarczą nastaw ustawiamy różnicę w naświetleniu kolejnych zdjęć. Po zatwierdzeniu funkcji możemy wprowadzać korektę ekspozycji. Jest to wygodne rozwiązanie.

Stabilizacja obrazu

Test stabilizacji kitowego obiektywu 18-55 mm f/3.5-5.6 wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej. Najpierw określiliśmy maksymalny czas jaki jesteśmy w stanie utrzymać z reki bez stabilizacji - 1/60 s, następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji. Udało nam się osiągnąć ostre zdjęcia na czasie 1/15 s. Oznacza to, że stabilizacja pozwala wydłużyć czas ekspozycji o około 1,5 EV co jak na obiektyw kitowy jest przyzwoitym rezultatem.

Opcje korekty obrazu

Canon EOS 1200D oferuje kilka Stylów obrazu. Do dyspozycji mamy sześć ustawień zdefiniowanych: standard, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny i trzy własne. Do stylów obrazu dostajemy się przez menu podręczne lub menu główne.

zakładka stylów obrazu

Po otwarciu zakładki Styl obrazów mamy dostęp do zmiany wartości wyostrzenia, kontrastu, nasycenia i tonu koloru. W stylu monochromatycznym mamy dostęp do wyostrzenia, kontrastu, efektu filtrów i tonalności, co pozwoli nam wystylizować zdjęcia czarno-białe.

Filmowanie

EOS 1200D umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Do dyspozycji mamy trzy formaty:

  • 1920 x 1080 (1080P, 16:9) z prędkością 24/25/30 kl/s
  • 1280 x 720 (720P, 16:9) z prędkością 50/60 kl/s
  • 640 x 480 (4:3) z prędkością 50/60 kl/s

Podczas nagrywania nie możemy korzystać z autofokusa, zatem w gre wchodzi jedynie ostrzenie manualne. Dźwięk jest nagrywany przez wbudowany mikrofon. Canon nie przewidział możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu.

Podsumowanie

Canon EOS 1200D oferuje nam szeroki zakres funkcji, które z pewnością wystarczą początkującemu użytkownikowi cyfrowej lustrzanki. Niewątpliwym plusem jest szybkość działania. Poprawnie działa autofokus, pomiar światła oraz automatyczny balans bieli.

Stabilizacja obrazu w kitowym obiektywie też sprawuje się przyzwoicie. Słabym punktem jest nie najszybszy tryb seryjny.

+ szybkość działania

+ dobry autofokus

+ stabilizacja obrazu w kitowym obiektywie

+ przewidywalny pomiar światła

+ filmowanie w rozdzielczości Full HD

- wolny tryb seryjny

- brak gniazda mikrofonu

- brak autofokusa podczas filmowania

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Ergonomia funkcje przycisków

4. Budowa i obsługa

5. Menu i tryby odtwarzania

6. Fotografowanie

7. Jakość zdjęć

8. Osiągi matrycy

9. Podsumowanie

10. Zdjęcia do pobrania

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)