Canon EOS 1200D - Fotografowanie

Canon EOS 1200D to bezpośredni następca modelu 1100D. Sercem najnowszej konsumenckiej lustrzanki japońskiego producenta jest 18-megapikselowa matryca w rozmiarze APS-C, którą wspiera procesor obróbki obrazu Canon DIGIC 4. Za ustawianie ostrości odpowiedzialny jest 9-punktowy system autofokusa. Oprócz fotografowania najnowszym Canonem możemy również filmować.

Autor: Marcin Grabowiecki

4 Kwiecień 2014
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Szybkość działania

Aparat jest gotowy do pracy tuż po włączeniu. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest błyskawiczna. W tym przypadku nie ma mowy o żadnym opóźnieniu.

Bufor działa przyzwoicie. Zgrywanie długiej serii JPEG odbywa się praktycznie na bieżąco. Nieco gorzej jest w przypadku RAW'ów. Po sześciu klatkach trzeba zrobić przerwę na zgranie plików.

Zdjęcia seryjne

Do tej opcji dostajemy się przez dedykowany przycisk umieszczony z lewej strony nawigatora.

Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy na 16GB karcie Panasonic SDHC UHS-I U3 - prędkość zapisu 45 MB/s. Przy zastosowaniu największych JPEG-ów 1200D wykonuje 9 klatek wciągu 3 sekund czyli trzyma deklarowane 3 kl/s. Potem prędkość spada do 1 klatki na sekundę - przynajmniej do 30 klatek - dłuższych serii już nie sprawdzaliśmy. Jeżeli chodzi o RAW-y to udało nam się wykonać 6 klatek w 2 s. W krótkiej serii prędkość wynosi zatem 3 kl/s. Przy zapisie tandemu RAW + JPEG aparat zwalnia już na samym początku do 2 kl/s. W jej przypadku w ciągu 10 sekund 1200D wykonał tylko 7 klatek, więc trudno traktować to jako tryb seryjny.

Pomiar ostrości

Canon EOS 1200D korzysta z autofokusa typu TTL-CT-SIR z sensorem CMOS (detekcja fazy), który znamy z takich konstrukcji jak 600D czy 1100D.

wybór punktu AF

Aparat oferuje 9-punktowy autofokus. Punkt AF wybieramy automatycznie lub ręcznie, za pomocą przycisku znajdującego się w prawym, górnym rogu tylnej ścianki pod kciukiem.

System automatycznego ustawiania ostrości działa w trzech trybach:

  • ONE SHOT - po ustawieniu ostrości autofokus jest blokowany i można dowolnie zmieniać kadr
  • AI FOCUS - tryb automatyczny, który rozpoznaje ruch przedmiotu w kadrze i wtedy przełącza pracę z ONE SHOT na AI SERVO
  • AI SERVO - tryb śledzenia, do obiektów w ruchu
tryb autofokusa

Autofokus działa poprawnie, chociaż w trudniejszych sytuacjach oświetleniowych nie jest zbyt szybki. Razem z obiektywem 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II nie miał problemów z prawidłowym i szybkim ustawianiem ostrości. Przy dobrym świetle (światło dzienne, pomieszczenie w dzień) aparat ostrzy szybko i celnie mieszcząc się zazwyczaj w czasie do 0,3 s. W słabszym oświetleniu czas ten może wydłużyć się do sekundy.

Pomiar światła

Pomiar światła dokonywany jest przez 63-polowy czujnik TTL. Sposób pomiaru możemy zmienić w w menu lub menu podręcznym - Q. Do wyboru mamy trzy tryby:

  • wielosegmentowy powiązany z dowolnym punktem AF
  • skupiony na środku ok. 9% w centrum kadru
  • centralnie ważony uśredniony
zakładka pomiaru światła

Najczęściej fotografowaliśmy korzystając z pomiaru wielosegmentowego, który w większości przypadków pozwalał osiągnąć poprawne naświetlenie. W celu poprawnego naświetlenia możemy zmieniać tryby, bądź korzystać z korekcji ekspozycji lub blokady ekspozycji.

Tryby ekspozycji

Canon EOS 1200D oferuje standardowe tryby ekspozycji, znane z innych lustrzanek tego producenta, czyli pełny automat, automatykę programową - P, preselekcję czasu - Tv, preselekcję przysłony - Av, tryb manualny - M oraz programy tematyczne:

  • Błysk wyłączony
  • Portret
  • Krajobraz
  • Makro
  • Sport
  • Nocne portrety

Dodatkowo na tarczy trybów znajdziemy dwa inne ustawienia: tryb CA - Creative Auto oraz tryb filmowania.

Omówienia wymaga tryb CA czyli twórcze auto. Po przekręceniu tarczy trybów na pozycję CA na ekranie pojawi się menu tego trybu. Po wciśnięciu przycisku Q mamy dostęp do jej kolejnych pozycji, które są przejrzyście opisane i pozwalają na dostosowanie trybu auto do naszych oczekiwań. Do dyspozycji poza lampą błyskową, napędem i wyboru właściwej kolorystyki obrazu mamy suwak określający głębię ostrości (tło rozmyte bądź ostre).

tarcza trybów ekspozycji

Bracketing

EOS 1200D umożliwia bracketing ekspozycji i balansu bieli. Bracketing ekspozycji możemy znaleźć w menu podręcznym - ikona korekty ekspozycji/bracketingu.

zakładka bracketingu

Po wejściu do zakładki bracketingu tarczą nastaw ustawiamy różnicę w naświetleniu kolejnych zdjęć. Po zatwierdzeniu funkcji możemy wprowadzać korektę ekspozycji. Jest to wygodne rozwiązanie.

Stabilizacja obrazu

Test stabilizacji kitowego obiektywu 18-55 mm f/3.5-5.6 wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej. Najpierw określiliśmy maksymalny czas jaki jesteśmy w stanie utrzymać z reki bez stabilizacji - 1/60 s, następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji. Udało nam się osiągnąć ostre zdjęcia na czasie 1/15 s. Oznacza to, że stabilizacja pozwala wydłużyć czas ekspozycji o około 1,5 EV co jak na obiektyw kitowy jest przyzwoitym rezultatem.

Opcje korekty obrazu

Canon EOS 1200D oferuje kilka Stylów obrazu. Do dyspozycji mamy sześć ustawień zdefiniowanych: standard, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny i trzy własne. Do stylów obrazu dostajemy się przez menu podręczne lub menu główne.

zakładka stylów obrazu

Po otwarciu zakładki Styl obrazów mamy dostęp do zmiany wartości wyostrzenia, kontrastu, nasycenia i tonu koloru. W stylu monochromatycznym mamy dostęp do wyostrzenia, kontrastu, efektu filtrów i tonalności, co pozwoli nam wystylizować zdjęcia czarno-białe.

Filmowanie

EOS 1200D umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Do dyspozycji mamy trzy formaty:

  • 1920 x 1080 (1080P, 16:9) z prędkością 24/25/30 kl/s
  • 1280 x 720 (720P, 16:9) z prędkością 50/60 kl/s
  • 640 x 480 (4:3) z prędkością 50/60 kl/s

Podczas nagrywania nie możemy korzystać z autofokusa, zatem w gre wchodzi jedynie ostrzenie manualne. Dźwięk jest nagrywany przez wbudowany mikrofon. Canon nie przewidział możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu.

Podsumowanie

Canon EOS 1200D oferuje nam szeroki zakres funkcji, które z pewnością wystarczą początkującemu użytkownikowi cyfrowej lustrzanki. Niewątpliwym plusem jest szybkość działania. Poprawnie działa autofokus, pomiar światła oraz automatyczny balans bieli.

Stabilizacja obrazu w kitowym obiektywie też sprawuje się przyzwoicie. Słabym punktem jest nie najszybszy tryb seryjny.

+ szybkość działania

+ dobry autofokus

+ stabilizacja obrazu w kitowym obiektywie

+ przewidywalny pomiar światła

+ filmowanie w rozdzielczości Full HD

- wolny tryb seryjny

- brak gniazda mikrofonu

- brak autofokusa podczas filmowania

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Ergonomia funkcje przycisków

4. Budowa i obsługa

5. Menu i tryby odtwarzania

6. Fotografowanie

7. Jakość zdjęć

8. Osiągi matrycy

9. Podsumowanie

10. Zdjęcia do pobrania

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)