Sony Cyber-shot RX100 II - Optyka

Dodanie "II" do nazwy modelu Sony Cyber-shot RX100 mogłoby sugerować, że aparat został poddany jedynie delikatnemu odświeżeniu. Tymczasem pojawiła się nowa matryca, odchylany ekran, gorąca stopka, złącze Multi Terminal i łączność Wi-Fi, czyli całkiem sporo nowości. Zobaczcie jak Cyber-shot RX100 II wypadł w naszym teście.

Autor: Michal Grzegorczyk

13 Wrzesień 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Sony RX100 II został wyposażony dokładnie w taki sam obiektyw firmy Zeiss jak jego poprzednik. Zestaw składający się obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 10,4-37,1mm f/1,8-4,9 (ekwiwalent ogniskowych w małym obrazku to 28-100 milimetrów) i stosunkowo dużej, 1-calowej matrycy o rozdzielczości 20-megapikseli powinien dać bardzo dobre rezultaty zdjęciowe.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Aberracja chromatyczna

Również w tej kategorii nie ma znaczących różnic w stosunku do poprzednika. Zgodnie z przewidywaniami zastosowanie sensora innego typu nie wpłynęło na aberrację, jaką charakteryzuje się obiektyw Zeiss. Aberracja może być widoczna w plikach RAW w rogach kadru, natomiast w plikach JPEG jest skutecznie niwelowana odpowiednim algorytmem.

Winietowanie

W przypadku modelu Cyber-shot RX100 narzekaliśmy nieco na widoczne winietowanie, zwracając jednocześnie uwagę, że to wada, którą najłatwiej usunąć programowo. W przypadku modelu RX100 II winietowanie widoczne w plikach JPEG dość wyraźnie zmalało. Oczywiście w przypadku RAW-ów utrzymuje się na podobnym, dość dużym poziomie.

Dystorsja

Dystorsja obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* na szerokim kącie jest dość znaczna. W przypadku plików RAW nawet niewprawne oko może zauważyć wyraźną "beczkę". W przypadku plików JPEG sytuacja wygląda znacznie lepiej. Po przetworzeniu pliku przez procesor aparatu użytkownik dostaje zdjęcie z minimalną dystorsją poduszkowatą.

Stabilizacja

Aparat Sony Cyber-shot RX100 II został wyposażony w stabilizację obrazu SteadyShot. Użytkownik może ją włączać i wyłączać z poziomu menu. Wydajność stabilizacji to około 1,5 EV. To standardowy w tej klasie sprzętu wynik.

Odblaski

Fotografując w ostrym słońcu nie zauważyliśmy problemu z odblaskami. Soczewki obiektywu Zeiss zostały pokryte sprawdzonymi powłokami T*, które w zadowalający sposób poradziły sobie z niechcianymi flarami i blikami. Dosłownie na palcach jednej ręki możemy policzyć zdjęcia, na których są widoczne świetlne duszki. Pracę pod światło Cyber-shota RX100 II oceniamy wysoko.

1/640 s, f/4.5, ISO 160, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/1250 s, f/5.0, ISO 160, ogniskowa: 45 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/2000 s, f/1.8, ISO 160, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Podsumowanie

Nasza ocena obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 10,4-37,1mm f/1,8-4,9, tym razem pracującego razem z matrycą BSI CMOS jest niezmiennie pozytywna. Aberracja chromatyczna jest utrzymywana na niezłym poziomie, podobnie jak winietowanie, jedynym wyraźniejszym problemem może być dystorsja typu "beczka" na szerokim kącie. Oczywiście dotyczy to plików RAW. W JPEG-ach jest znacznie lepiej, oprogramowanie aparatu niweluje te niedoskonałości do całkowicie akceptowalnego poziomu.

+ bardzo dobre efekty zdjęciowe w plikach JPEG

+ dobra praca pod światło

- dystorsja na szerokim kącie widoczna w formacie RAW

- winietowanie widoczne w formacie RAW

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)