Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Dodanie "II" do nazwy modelu Sony Cyber-shot RX100 mogłoby sugerować, że aparat został poddany jedynie delikatnemu odświeżeniu. Tymczasem pojawiła się nowa matryca, odchylany ekran, gorąca stopka, złącze Multi Terminal i łączność Wi-Fi, czyli całkiem sporo nowości. Zobaczcie jak Cyber-shot RX100 II wypadł w naszym teście.
Sony RX100 II został wyposażony dokładnie w taki sam obiektyw firmy Zeiss jak jego poprzednik. Zestaw składający się obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 10,4-37,1mm f/1,8-4,9 (ekwiwalent ogniskowych w małym obrazku to 28-100 milimetrów) i stosunkowo dużej, 1-calowej matrycy o rozdzielczości 20-megapikseli powinien dać bardzo dobre rezultaty zdjęciowe.
Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Aberracja chromatyczna
Również w tej kategorii nie ma znaczących różnic w stosunku do poprzednika. Zgodnie z przewidywaniami zastosowanie sensora innego typu nie wpłynęło na aberrację, jaką charakteryzuje się obiektyw Zeiss. Aberracja może być widoczna w plikach RAW w rogach kadru, natomiast w plikach JPEG jest skutecznie niwelowana odpowiednim algorytmem.
Winietowanie
W przypadku modelu Cyber-shot RX100 narzekaliśmy nieco na widoczne winietowanie, zwracając jednocześnie uwagę, że to wada, którą najłatwiej usunąć programowo. W przypadku modelu RX100 II winietowanie widoczne w plikach JPEG dość wyraźnie zmalało. Oczywiście w przypadku RAW-ów utrzymuje się na podobnym, dość dużym poziomie.
Dystorsja
Dystorsja obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* na szerokim kącie jest dość znaczna. W przypadku plików RAW nawet niewprawne oko może zauważyć wyraźną "beczkę". W przypadku plików JPEG sytuacja wygląda znacznie lepiej. Po przetworzeniu pliku przez procesor aparatu użytkownik dostaje zdjęcie z minimalną dystorsją poduszkowatą.
Stabilizacja
Aparat Sony Cyber-shot RX100 II został wyposażony w stabilizację obrazu SteadyShot. Użytkownik może ją włączać i wyłączać z poziomu menu. Wydajność stabilizacji to około 1,5 EV. To standardowy w tej klasie sprzętu wynik.
Odblaski
Fotografując w ostrym słońcu nie zauważyliśmy problemu z odblaskami. Soczewki obiektywu Zeiss zostały pokryte sprawdzonymi powłokami T*, które w zadowalający sposób poradziły sobie z niechcianymi flarami i blikami. Dosłownie na palcach jednej ręki możemy policzyć zdjęcia, na których są widoczne świetlne duszki. Pracę pod światło Cyber-shota RX100 II oceniamy wysoko.
Podsumowanie
Nasza ocena obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 10,4-37,1mm f/1,8-4,9, tym razem pracującego razem z matrycą BSI CMOS jest niezmiennie pozytywna. Aberracja chromatyczna jest utrzymywana na niezłym poziomie, podobnie jak winietowanie, jedynym wyraźniejszym problemem może być dystorsja typu "beczka" na szerokim kącie. Oczywiście dotyczy to plików RAW. W JPEG-ach jest znacznie lepiej, oprogramowanie aparatu niweluje te niedoskonałości do całkowicie akceptowalnego poziomu.
+ bardzo dobre efekty zdjęciowe w plikach JPEG
+ dobra praca pod światło
- dystorsja na szerokim kącie widoczna w formacie RAW
- winietowanie widoczne w formacie RAW