Fujifilm FinePix X20 - test

FinePix X20 to drugie podejście Fujifilm do zaawansowanego kompaktu wyposażonego w jasny uniwersalny zoom. Poza tym X20 oferuje 12-megapikselową matrycę X-Trans CMOS II.

Autor: Marcin Falana

12 Kwiecień 2013
Artykuł na: 29-37 minut

5. Optyka

W modelu X20 Fujifilm zastosowało obiektyw Fujinon z 4-krotnym zoomem optycznym, który po przeliczeniu ogniskowej daje ekwiwalent 28-112 mm. Ważną cechą obiektywu X20 jest jasność f/2.0-2.8. Nawet na najdłuższej ogniskowej X20 oferuje przysłonę f/2.8 co jest bardzo dobrym rezultatem.

Obiektyw jest zbudowany z 11 elementów w 9 grupach, w tym trzy soczewki asferyczne. Obiektyw został także wyposażony w siedmio-listkową przysłonę. X20 daje nam także do dyspozycji niezły tryb makro pozwalający wyostrzyć już z 1 cm, dzięki czemu uzyskamy dużą skalę odwzorowania.

Rozdzielczość JPEG

Na szerokim kącie obiektyw jest ostry od f/2.0 zarówno w centrum jak i na krańcu kadru. Dłuższe ogniskowe także prezentują się bardzo dobrze nieznacznie ustępując osiągom na szerokim kącie. Obiektyw charakteryzuje się bardzo równymi osiągami pod względem rozdzielczości zarówno na różnych ogniskowych jak i przysłonach. Dopiero przymykanie do f/8-11 skutkuje słabszą jakością zdjęć.

Aberracja JPEG

Aberracja chromatyczna na poziomie 0,2 piksela jest właściwie niezauważalna w codziennym fotografowaniu.

Winietowanie JPEG

Pod względem winietowania X20 daje bardzo dobre rezultaty już od szerokiego kąta na f/2.0 tracąc w rogach około 0,5 EV.

winietowanie 28 mm f/2.0

Dystorsja JPEG

Na szerokim kącie X20 charakteryzuje się umiarkowaną dystorsją beczkowatą, która będzie jednak zauważalna przez eksperta przy zdjęciach z bliska. W innych przypadkach nie powinna mieć dużego wpływu na obraz.

28 mm

Odblaski

Jak widać na zdjęciach poniżej X20 radzi sobie z odblaskami dobrze jednak nie rewelacyjnie. Dość łatwo uzyskać brzydką flarę, która rozlewa się po zdjęciu. Jednym słowem brakuje osłony przeciwsłonecznej. Dość dobrze prezentuje się natomiast kontrast zdjęć, który mimo światła kontrowego prezentuje się bardzo przyzwoicie.

10/6800 s, f/5.0, ISO 200
10/19000 s, f/6.4, ISO 200
10/3200 s, f/4.0, ISO 1600
10/2800 s, f/2.0, ISO 1250
10/13000 s, f/4.5, ISO 100

Podsumowanie

Na duży plus zasługuje jasny, szerokokątny obiektyw Super EBC Fujinon f/2.0-2.8 dający ogniskową 28-112 mm. Na szerokim kącie obiektyw jest ostry od f/2.0 zarówno w centrum jak i na krańcu kadru. Dłuższe ogniskowe także prezentują się bardzo dobrze nieznacznie ustępując osiągom na szerokim kącie. Obiektyw charakteryzuje się też umiarkowaną aberrację. Jedyne zastrzeżenia mamy do blików i odblasków, które są trochę zbyt duże jak na aparat tej klasy. Na plus możemy też zaliczyć makro, które w trybie Super Makro pozwala uzyskać przyzwoitą skalę odwzorowania.

+ jasność f/2.0-2.8

+ uniwersalny zakres ogniskowej 28-112 mm

+ rozdzielczość

+ aberracja

+ winietowanie

+ dystorsja

- brak osłony przeciwsłonecznej

- bliki, flary

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)