Sony SLT-A99 - Fotografowanie

Sony SLT-A99 to flagowy korpus japońskiego producenta. Magnezowa obudowa, uszczelnienia, a przede wszystkim pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, to główne atuty tego korpusu. Te wszystkie elementy oraz cena stawiają A99 obok profesjonalnych lustrzanek innych producentów. Czy nowa propozycja japońskiego producenta, wyposażona w wizjer elektroniczny, będzie w stanie nawiązać równą walkę z Canonem EOS 5D Mark III czy Nikonem D800?

Autor: Patryk Wiśniewski

30 Listopad 2012
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści




Szybkość działania
Szybkość działania nie jest najmocniejszą stroną flagowego korpusu Sony. A99 pierwsze zdjęcie wykonuje po upływie ponad 2 sekund. Na tle najbliższej konkurencji, która jest gotowa praktycznie z chwilą przesunięcia włącznika wygląda, to po prostu słabo. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z wybudzaniem aparatu z uśpienia, które trwa dokładnie tyle samo. Reakcja na spust migawki jest praktycznie natychmiastowa, problemem jest jednak odświeżanie wizjera, które trwa odrobinę za długo. Aparat dość sprawnie przechodzi do trybu odtwarzania, nie ma problemu z przewijaniem kolejnych zdjęć. Przewijanie miniatur i powiększanie zdjęć nie jest już tak płynne.

Zdjęcia seryjne
Producent podaje w specyfikacji, że A99 robi zdjęcia z prędkością 10 kl/s. Tak rzeczywiście jest, ale wyłącznie w dedykowanym trybie umieszczonym na tarczy oraz tylko w przypadku plików JPEG w ograniczonej rozdzielczości (4,6Mp). Przy okazji A99 wyraźnie kadruje rejestrowany obraz. Deklarowaną prędkość lustrzanka Sony trzyma przez dwie sekundy. Po zarejestrowaniu 20 klatek aparat zwalnia do około 2kl/s. Bufor jest oczyszczany w ciągu 6 sekund.

W przypadku serii w pełnej rozdzielczości z wykorzystaniem tandemu RAW + JPEG możemy wykonywać zdjęcia z prędkością 6 kl/s. Podobnie jak w poprzednim przypadku aparat trzyma deklarowaną prędkość przez 2 sekundy, a następnie zwalnia do 1 klatki na 2,5 sekundy. Zgrywanie zdjęć na kartę pamięci 10 klasy trwało 35 sekund. W trakcie zgrywania aparat nie jest zawieszony, możemy wykonywać kolejne ujęcia jednak bez początkowej prędkości.

Jeżeli zdecydujemy się na serię wyłącznie w JPEG-ach, A99 wykonuje zdjęcia z prędkością 6 kl/s przez 3 sekundy. Następnie zwalnia do około 1 klatki na sekundę. Zgrywanie trwa około 8 sekund.

Pomiar ostrości
Pomiar ostrości, to bardzo mocna strona flagowej lustrzanki Sony. Aparat został wyposażony w system Dual AF z 19 czujnikami, z których 11 to czujniki krzyżowe. Dodatkowy czujnik został nałożony na główny przetwornik obrazu - posiada 102 pola ostrości. Podwójny system AF miał zapewniać skuteczne śledzenie obiektów nawet wtedy, kiedy opuszczą one obszar kryty przez 19 czujników. Dotyczy do trybu AF-D - połączenie pomiaru odległości z detekcją fazy. I to rzeczywiście działa. Nawet w szybkim trybie seryjnym po przełączeniu się na tryb AF-D uzyskiwaliśmy 9 zdjęć trafionych na 10 klatek. Niestety z dobrodziejstw systemu AF-D w tym momencie skorzystamy tylko w przypadku obiektywów:

  • Sony AF 24-70 f/2.8 ZA Vario-Sonnar T* SSM
  • Sony 28-75 f/2.8 SAM
  • Sony 50 mm f/1.4
  • Sony 300mm f/2.8 G
  • Sony 70-400mm f/4-5.6 G SSM
  • Sony 500mm f/4 G SSM

 


W przypadku pojedynczego trybu AF, również nie mamy zastrzeżeń. Nawet w przypadku obiektywu Sony 24-70mm f/2.8 ZA SSM T*, który nie należy do demonów prędkości A99 ustawiała ostrość szybko i pewnie. W trudniejszych warunkach oświetleniowych również nie mogliśmy narzekać na AF.

Pomiar światła
A99 oferuje swojemu użytkownikowi trzy tradycyjne metody pomiaru światła: wielopuntkowy, centralnie ważony i punktowy.Tryb pomiaru zmieniamy za pomocą menu podręcznego. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał zamierzone rezultaty bez konieczności wprowadzania korekty ekspozycji. Pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.


Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy zarówno tryby manualne jak i automatyczne. A99 oferuje tradycyjny zestaw trybów manualnych P, A, S i M. Poza tym do dyspozycji mamy tryb auto, scenerie, panoramy z ręki, 10 kl/s, film oraz 3 ustawienia użytkownika. Jak widać, pod tym względem A99 wybija się zdecydowanie na tle konkurencji.

1/80 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)




Balans bieli
A99, oprócz automatycznego balansu bieli, oferuje także 14 innych trybów w tym 4 dedykowane światłom jarzeniowym, cztery tryby nastaw w Kelwinach oraz jedną nastawę własną.

W praktyce Automat sprawuje się dobrze, poprawnie interpretując różne źródła światła, zarówno naturalnego jak i sztucznego. Jedyne zastrzeżenia mieliśmy do zdjęć nocnych przy świetle lamp sodowych, gdzie A99 dawał zbyt mocną pomarańczową dominantę, jednak trudno to traktować jako poważną wadę.

Filmowanie
Filmowanie ma być jedną z głównych zalet A99. Do dyspozycji mamy dwa formaty: AVCHD i MP4. W najwyższej jakości do dyspozycji mamy rozdzielczość 1920 x 1080 50p z bitrate'em 28M. Filmów w takich ustawieniach nie możemy nagrać na płytę Blue Ray i DVD, jednak dadzą nam duże większe możliwości w procesie postprodukcji. Poza tym A99 oferuje złącze mikrofonu i fazowy autofokus, dzięki zastosowaniu półprzezroczystego lustra. W praktyce autofokus rzeczywiście przeostrza błyskawicznie co daje trochę mało filmowy efekt, ale działa zaskakująco dobrze.

Z autofokusa w trakcie filmowania możemy korzystać we wszystkich trybach ekspozycji, ale występuje on wyłącznie w trybie ciągłym.

 


Podsumowanie
Sony A99 należy szczególnie pochwalić za system automatycznego ustawiania ostrości Dual AF. Sprawdza się nie tylko w standardowych sytuacjach fotograficznych, ale przede wszystkim w tych wymagających jak na przykład: ciągłe ustawiania ostrości na szybko nadjeżdżające samochody. Warto także wspomnieć o dobrym i przewidywalnym pomiarze światła oraz balansu bieli. Bogaty zestaw funkcji automatycznych w tej klasie sprzętu, to swego rodzaju nowość. Od przybytku głowa nie boli, jak mówi stare powiedzenie.

To co należy wytknąć A99, prędkość działania. W tej klasie sprzętu i przy takiej cenie niedopuszczalnym jest tak długie uruchamianie się aparatu. Zapis zdjęć seryjnych w przypadku stosowania RAW-ów, również nie wygląda najlepiej. Przyszli użytkownicy tego aparatu będą musieli nauczyć się żyć z tymi bolączkami.

+ skuteczny system autofokusa
+ zdjęcia seryjne 10 kl/s w ograniczonej rozdzielczości
+ pomiar światła
+ automatyczny balans bieli
+ HDR-y
+ panoramy z ręki
+ filmowanie Full HD 50p
+ autofokus w czasie filmowania

- wolne uruchamianie aparatu
- wolne wybudzanie aparatu
- długi zapis zdjęć seryjnych

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)