Budowa i obsługa

NEX-7 to flagowy bezlusterkowiec Sony. W niewielkiej obudowie zamknięto najnowsze technologie - 24-megapikselową matrycę CMOS, która poza zdjęciami seryjnymi z prędkością 10 kl/s umożliwia filmowanie w Full HD i wykonywanie panoram z ręki. Poza tym Sony NEX-7 może się pochwalić wbudowanym wizjerem elektronicznym i lampą błyskową.

Autor: Marcin Falana

2 Marzec 2012
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

4. Budowa i obsługa

Matryca
W modelu NEX-7 Sony zastosowało 24,3-megapikselową matrycę CMOS o rozmiarze 23,5 x 15,6 mm (APS-C). Pozwala ona na zapis zdjęć w JPEG-ach i RAW-ach oraz filmowanie w rozdzielczości Full HD w formacie AVCHD.


Optyka
Sony NEX-7 oferuje mocowanie obiektywów E-mont. Sam bagnet robi solidne wrażenie i delikatnie odstaje od korpusu. Zakładanie obiektywów nie nastręcza problemów. Zarówno bagnet jak i obiektywy są dobrze oznaczone.

Ponieważ NEX-7 oferuje nieprzeciętną jak na tę klasę aparatów matrycę, ogranicza to liczbę szkieł, które udźwigną taką rozdzielczość. Właściwie w ofercie Sony mamy trzy obiektywy, które można dedykować do NEX-7:
  • Carl Zeiss Sonnar T* E24mm F1,8 ZA
  • Sony E 50mm f/1,8 OSS
  • Sony E 30mm F3,5

Poza tym do dyspozycji mamy kitowy zoom 18-55 mm f/3,5-5.6 w wersji czarnej dedykowanej do NEX-7, obiektyw Pancake 16 mm oraz zoomy 18-200 mm i 55-210 mm.

Wizjer
Wbudowany wizjer elektroniczny to znak rozpoznawczy NEX-7. Sony zastosowało identyczny wizjer jak w modelu A77, XGA OLED o rozmiarze 1,3 centymetra i rozdzielczości 2 359 296 punktów. Jeżeli chodzi o jego rozmiar to jest porównywalny z lustrzankami pełnoklatkowymi i kryje 100% kadru. Poza tym możemy w nim wyświetlić wszystkie informacje dostępne na ekranie LCD łącznie z histogramem i menu podręcznym. Co więcej możemy wyświetlić wykonane zdjęcie i obejrzeć je bez odrywania oka od wizjera.

Jeżeli chodzi o szczegółowość wyświetlanego obrazu też nie można mieć większych zastrzeżeń - 2 359 296 punktów zapewnia obraz pozwalający dobrze ocenić scenę. Spokojnie możemy także korzystać z manualnego pomiaru ostrości. Wizjer NEX-7 dość dobrze radzi sobie także z delikatnymi przejściami tonalnymi.

Obraz wyświetlany w wizjerze NEX-7 ma wady i zalety. W jasnym otoczeniu obraz jest trochę ciemniejszy niż w wizjerze optycznym jednak prezentuje się lepiej w ciemniejszych warunkach oświetleniowych, gdzie NEX-7 podbija w wizjerze ekspozycję. Oczywiście pojawia się cyfrowy szum jednak pozwala on na kadrowanie. Jak na wizjer elektroniczny, kolory są dobrze zbalansowane. Można powiedzieć, że używa się go równie komfortowo jak dobrej klasy wizjera optycznego.

Monitor
Na tylnej ścince NEX-7 znajduje się 3-calowy ekran LCD Xtra Fine TruBlack o rozdzielczości 921 600 punktów. Możemy go odchylać co ułatwia fotografowanie z perspektywy żaby czy znad jakiegoś obiektu.

Obraz na nim wyświetlany jest jasny i klarowny. Kadruje i przegląda się na nim zdjęcia z przyjemnością. Bez problemu możemy także manualnie ostrzyć dzięki dużej szczegółowości. Oczywiście w słabszych warunkach oświetleniowych pojawia się cyfrowy szum.

Lampa błyskowa
NEX-7 został wyposażony we wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 6 dla ISO 100. Lampa w futurystyczny sposób wyskakuje z obudowy po zwolnieniu przycisku z symbolem błyskawicy.

Lampa jest umiejscowiona dość wysoko nad korpusem, a dzięki przegubowemu mocowaniu wystaje także przed aparat dzięki czemu nie mamy do czynienia z cieniem obiektywu na zdjęciach (obiektyw kitowy 18-55 mm f/3.5-5.6).

Zasilanie i pamięć
Gniazdo baterii i karty pamięci znajduje się w uchwycie. Dostajemy się do niego za pomocą odchylanej na sprężynce klapki, którą umieszczono na dolnej ściance. Bateria zabezpieczona jest plastikową zapadką, po przesunięciu której energicznie wyskakuje, więc trzeba uważać gdy ją otwieramy. Trochę utrudniony jest dostęp do karty pamięci, która znajduje się blisko klapki przez co trudno ją wyciągnąć.

Na jednym ładowaniu baterii, które trwa około 3,5 godziny wykonaliśmy 450 zdjęć co trzeba zaliczyć do bardzo dobrych rezultatów. Bateria ma pojemność 1080 mAh.

Złącza
Gniazdo złącz znajduje się pod klapką z twardego plastiku na lewej ściance NEX-7. Trudno mówić o jakiś uszczelnieniach. Klapka odchyla się na sprężynce dając łatwy dostęp do gniazd. Znajdziemy tu złącze HDMI, za pomocą którego podłączymy NEX-a do telewizora, złącze mikrofonu oraz USB 2.0.

Ponieważ NEX-7 jest najwyżej plasowanym modelem wśród NEX-ów i oferuje wyjątkową matrycę wymagamy od niego więcej. Przydałoby się gniazdo X do studyjnych lamp błyskowych szczególnie, że NEX-7 oferuje specyficzną gorącą stopkę do której nie podłączymy wyzwalacza lamp studyjnych typu Pocket Wizard.

Zabrakło także złącza pilota więc jesteśmy skazani na pilota bezprzewodowego - RMT-DSLR1.

Podsumowanie
NEX-7 to flagowy bezlusterkowiec Sony więc japoński producent wcisnął do niego wszystkie najbardziej zaawansowane technologie. Zaczynając od 24-megapikselowej matrycy CMOS w rozmiarze APS-C, która jest wyjątkową propozycją w tej klasie aparatów. Oczywiście matryca oferuje skuteczny system czyszczenia, w końcu mamy do czynienia z aparatem z wymiennymi obiektywami.

Kolejne plusy należą się za odchylany, 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości ponad 921 tys. punktów i świetny wizjer elektroniczny. NEX-7 oferuje także wbudowaną lampę błyskową co także nie jest oczywiste dla wielu bezlusterkowców. Poza tym możemy go pochwalić za wydają baterię.

Poza niezbyt rozbudowanym systemem obiektywów na minus tradycyjnie zasługuje gorąca stopka dedykowana do lamp Sony. Jest to szczególnie frustrujące gdy chcemy skorzystać ze studyjnych wyzwalaczy lamp błyskowych.

+ 24-megapikselowa matryca CMOS
+ czyszczenie matrycy
+ odchylany, 3-calowy ekran LCD 921 600 punktów
+ wizjer elektroniczny 1,3 centymetra, 2 359 296 punktów
+ wbudowana lampa błyskowa
+ wydajność baterii
+ złącze HDMI

- niezbyt okazały system obiektywów
- gorąca stopka dedykowana dla lamp Sony

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)