Fotografowanie

NEX-7 to flagowy bezlusterkowiec Sony. W niewielkiej obudowie zamknięto najnowsze technologie - 24-megapikselową matrycę CMOS, która poza zdjęciami seryjnymi z prędkością 10 kl/s umożliwia filmowanie w Full HD i wykonywanie panoram z ręki. Poza tym Sony NEX-7 może się pochwalić wbudowanym wizjerem elektronicznym i lampą błyskową.

Autor: Marcin Falana

2 Marzec 2012
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści


6. Fotografowanie

Szybkość działania
Sony NEX-7 z obiektywem 18-55 mm f/3.5-5.6 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 1 sekundzie od włączenia przy działającym autofokusie.

Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych ujęć, gdy już wyostrzymy na interesującej nas płaszczyźnie. Trudno także narzekać na prędkość zgrywania zdjęć, nawet w tandemie RAW+JPEG.

Poruszanie się po zakładkach menu także odbywa się szybko. Jedynym elementem, który działa denerwująco i wpływa niekorzystnie na szybkość obsługi są zbyt delikatnie działające tarcze nastaw. Czasem trudno trafić w interesujący nas parametr co wydłuża obsługę.

Zdjęcia seryjne
Zdjęcia seryjne to mocna strona NEX-7. Według danych producenta NEX-7 osiąga prędkość 10 kl/s, przy ostrości i ekspozycji zafiksowanej na pierwszej klatce. W naszym teście korzystaliśmy z karty pamięci SanDisc Extreme Pro 45 MB/s. Przy zapisie JPEG-ów NEX-7 nie ma żadnych problemów z wykonaniem serii 10 zdjęć w 1 s. Podobnie wygląda sytuacja z tandemem RAW+JPEG z tą różnicą, że odczuwamy delikatną czkawkę pod koniec serii. Mimo to NEX-7 wyrabia się z zapisem 10 klatek w 1 s.

Do dyspozycji mamy także tryb, w którym działa autofokus i live view jednak prędkość spada wtedy w zależności od trybu AF jaki zastosujemy. W trybie AF-S osiągnęliśmy 4 kl/s, natomiast w trybie AF-C nieco ponad 2 kl/s przy zapisie plików JPEG.

Pomiar ostrości
Pod względem prędkości pomiaru ostrości NEX-7 radzi sobie dobrze jednak nie rewelacyjnie. W dobrych warunkach oświetleniowych osiąga czasy nieco ponad 0,3 s co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów. Sytuacja wygląda dużo gorzej w słabszym oświetleniu. Czas ostrzenia wydłuża się wtedy do ponad 1 s.

Nie mamy natomiast większych zastrzeżeń do skuteczności systemu AF. W większości przypadków NEX-7 trafiał z ostrością.

Pomiar światła
Sony NEX-7 oferuje tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła: wielopunktowy, centralny i punktowy. Dostajemy się do niego za pomocą przycisku funkcyjnego, menu podręcznego lub innego przycisku oczywiście pod warunkiem, że zaprogramowaliśmy tam pomiar światła.

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał zamierzone rezultaty, nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych jak choćby światło wpadające w obiektyw.


Tryby ekspozycji
Tarcza trybów ekspozycji tak jak w innych NEX-ach została ukryta w menu głównym. Przy zdefiniowanym ustawianiu przycisków dostajemy się do niej za pomocą środkowego przycisku nawigatora.
tryby ekspozycji

Na tarczy znajdziemy tradycyjny zestaw trybów P, A, S, M, Rozległą panoramę 3D, Rozległą panoramę, Korekcję drgań, Wybór sceny, Inteligentne auto.

Stabilizacja
Sony NEX-7 oferuje stabilizację obrazu polegającą na ruchach soczewki w obiektywie. Test stabilizacji wykonaliśmy na obiektywie kitowym 18-55 mm f/3.5-5.6, korzystając z najdłuższej ogniskowej 55 mm. Najpierw wyłączyliśmy stabilizację, aby określić jaki czas jesteśmy w stanie utrzymać z reki. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji, aby określić na ile skuteczna jest stabilizacja.

Sony NEX-7 z obiektywem kitowym pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji o ponad 2 EV co jest wynikiem bardzo przyzwoitym.

Bracketing
Do zakładki bracketingu dostajemy się lewym przyciskiem nawigatora. Do dyspozycji mamy dwa ustawienia, aparat wykonuje trzy ujęcia ze skokiem ekspozycji co 1/3 EV lub 2/3 EV.

Balans bieli
Do balansu bieli dostajemy się po wciśnięciu przycisku funkcyjnego przy spuście migawki. Poza tym możemy go przypisać do programowalnych przycisków czy menu podręcznego.

Do dyspozycji poza trybem auto mamy dziewięć trybów zdefiniowanych, ustawiania w Kelvinach oraz według wzorca. Jednym słowem wszystko czego dusza zapragnie. Jedynym denerwującym elementem obsługi jest wyciągnięcie na wierzch korekty balansu bieli, którą obsługujemy tarczami nastaw. Skutkuje to przypadkowym przestawianiem tego parametru.
WB Auto

WB zdefinowany

Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze, poprawnie interpretując różne źródła światła. Nawet światła sodowe i żarowe prezentują się przyjemnie dla oka bez dużej pomarańczowej dominanty. W studiu NEX-7 poprawnie zinterpretował lampy fluorescencyjne z delikatną zimną dominantą.

Filmowanie
Sony NEX-7 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Filmy możemy zapisywać w formacie MP4 lub AVCHD pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z dobrą jakością.

Podczas filmowanie możemy korzystać z ciągłego autofokusa, który radzi sobie całkiem dobrze, skutecznie ustawiając ostrość.

Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu stereo, mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu. Podczas ostrzenia aparat prawie nie rejestruje dźwięków kitowego obiektywu.

Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj -VLC

Podsumowanie
Sony NEX-7 pod względem funkcji czysto fotograficznych radzi sobie bardzo przyzwoicie. Do szybkości działania nie mamy zastrzeżeń poza działaniem autofokusa w słabszym oświetleniu. Na plus zasługuje pomiar światła i działanie automatycznego balansu bieli. Bardzo przyzwoicie radzi sobie także stabilizacja obrazu. Duży plus NEX-7 zbiera za zdjęcia seryjne z prędkością 10 kl/s i filmowanie w full HD. Funkcją, która sprawia dużo radości są także panoramy z reki.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne 10 kl/s w pełnej rozdzielczości
+ pomiar światła
+ stabilizacja obrazu
+ automatyczny balans bieli
+ filmowanie w Full HD
+ panoramy z ręki

- autofokus w trudniejszych warunkach oświetleniowych

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)