Pentax K-r - test

Pentax K-x został bardzo pozytywnie przyjęty na rynku lustrzanek typu entry-level. Nie był to jednak model bez wad, toteż z uwagą przyjrzymy się jego następcy - modelowi K-r. Aparat ma 12-megapikselową matrycę CMOS umożliwiającą rejestrację filmów Full HD. Nowością jest 3-calowy monitor LCD oraz tryb seryjny 6 kl/s.

Autor: Damian Bednarzak

18 Marzec 2011
Artykuł na: 38-48 minut


6. Fotografowanie

Szybkość działania
Pentax K-r jest szybkim aparatem, także ani zmiana ustawień, ani przeglądanie zdjęć nie wiąże się z denerwującymi przestojami. Podczas fotografowania istotnym elementem jest autofoksus - to on decyduje czy i jak szybko uda nam się zrobić zdjęcie. Sam układ AF dobrze spełnia swoją rolę, chociaż w trudnych warunkach autofokus potrafi się gubić częściej niż w np. Nikonie D3100.

Tryb seryjny
Zdjęcia seryjne są mocną stroną małego Pentaksa. Producent deklaruje, że aparat potrafi wykonywać zdjęcia z szybkością 6 kl/s, w praktyce osiągnięcie tego wyniku nie było problemem, nawet przy użyciu niezbyt szybkiej karty pamięci 6 klasy. Przy zastosowaniu szybszej karty pamięci długość serii może wynosić nawet 30 klatek, a w przypadku zdjęć RAW 11 klatek.

Tryby ekspozycji
Na dużej tarczy trybów widzimy takie pozycje jak: "zielony" AUTO PICT, popularne tryby półautomatyczne (P,Tv,Av) oraz najbardziej zaawansowany, w pełni manualny M. Zauważamy także, charakterystyczny dla lustrzanek Pentaksa, tryb Sv (priorytet czułości), w którym to za pomocą pokrętła zmieniamy czułość matrycy a aparat dobiera nam odpowiedni czas migawki oraz przesłonę. Tryb B (Bulb) połączony jest z trybem manualnym M, aby z niego korzystać musimy ustawić czas migawki na najdłuższy możliwy. Symbol kamery oznacza oczywiście tryb filmowy, o którym więcej w dalszej części testu. Charakterystyczne tryby tematyczne mają swoją pozycję na tarczy, możemy do nich zaliczyć:
  • lampa wyłączona
  • portret nocny
  • sport
  • makro
  • krajobraz
  • portret

tarcza trybów ekspozycji

Warto wspomnieć, iż w trybie AUTO PICT aparat sam na podstawie danych takich jak odległość od fotografowanego obiektu czy warunki oświetleniowe stara się dobrać właściwy program tematyczny. Na pewno będzie to pomocne dla osób stawiających pierwsze kroki w fotografii, a które chciałyby uzyskać efekty ciekawsze niż w tradycyjnym trybie zielonym.

Pomiar ostrości
Jeśli chodzi o układ AF, to jest to konstrukcja bardzo podobna do tej, która znajduje się w poprzedniku, Pentaksie K-x. Do dyspozycji mamy 11 pól, z czego 9 to pola krzyżowe. Układ SAFOX IX z pewnością zaspokoi potrzeby nawet zaawansowanych miłośników fotografii, chociaż punkt środkowy nie radzi sobie aż tak dobrze jak w konkurencyjnym korpusie Nikona: D3100. Nadrabia za to precyzyjniejszymi krzyżowymi polami rozlokowanymi na obrzeżach kadru. Cieszy nas fakt, że inżynierowie Pentaksa poprawili powszechnie ganioną cechę K-x - brak podświetlanego aktywnego pola AF. Do szybkiego wyboru pola AF dostajemy się przez jednosekundowe przytrzymanie centralnego przycisku OK.
szybki wybór pola AF

Pomiar światła
W modelu K-r do dyspozycji mamy 3 tradycyjne sposoby pomiaru światła:
  • wielosegmentowy - ekspozycja jest ustalana na podstawie danych z 16 segmentów
  • centralnie ważony
  • punktowy - obszar pomiaru zaznaczony jest na matówce

Działanie pomiaru światła należy ocenić jak najbardziej pozytywnie. Każdy z trybów działa przewidywalnie i zgodnie ze swoją charakterystyką.
prawidłowo naświetlona scena, pomiar matrycowy

Stabilizacja obrazu
W Pentaksie K-r, tak jak w wielu innych modelach tego producenta, zastosowano układ stabilizacji obrazu SR (Shake Reduction). Układ ten poprzez odpowiednie poruszanie matrycą światoczułą pomaga zniwelować drgania ręki fotografa. Skuteczność tego rodzaju stabilizacji jest nieco niższa niż w przypadku ruchów soczewki w obiektywie, można ją ocenić na około 1,5-2 EV. Zaletą stabilizacji wbudowanej w korpus jest działanie z dowolnym podpiętym do lustrzanki obiektywem.

Mikroregulacja AF
Podobnie jak profesjonalne lustrzanki, K-r został wyposażony w mikroregulację układu AF. Funkcja ta przydaje się w przypadku, gdy obiektyw powtarzalnie ustawia ostrość przed lub za zadanym punktem. Mikroregulacja ułatwia nam kupno obiektywów - podczas wyboru nie musimy aż tak dokładnie sprawdzać, czy nie występuje efekt frontfokusa/backfokusa. Przyznajemy też, że w naszym teście nie obyło się bez użycia funkcji mikroregulacji podczas pracy z jednym z obiektywów (Pentax SMC DA* 55 mm f/1.4).
mikroregulacja AF

Interwałometr
Interwałometr to nic innego jak możliwość zaprogramowania aparatu by wyzwalał sam migawkę. Jako parametry podajemy liczbę zdjęć oraz czas między każdorazowym wyzwoleniem migawki. Dodatkowo możemy wprowadzić czas rozpoczęcia wykonywania serii.
ustawienia interwałometru

Bracketing
W nowym Pentaksie do dyspozycji mamy bracketing ekspozycji, w którym możemy wykonać trzy zdjęcia z maksymalną rozpiętością 6 EV (-3 do +3 EV) i krokiem regulacji 1/3 EV.

Zwiększanie zakresu dynamicznego i zdjęcia HDR
Funkcje zwiększające zakres dynamiczny na stałe zagościły zarówno w amatorskich jak i profesjonalnych konstrukcjach. W testowanej lustrzance możemy skorzystać z kompensacji prześwietlenia i cienia oraz zdjęć HDR. Funkcje kompensacji polegają na obróbce zdjęć w taki sposób, aby "wyciągnąć" jak najwięcej szczegółów z miejsc narażonych na prześwietenie lub niedoświetlenie. Efekty może nie są spektakularne, ale w odróżnieniu od trybu HDR, zdjęcia możemy bez obawy wykonywać "z ręki".
HDR wyłączony

HDR poziom 1

HDR poziom 2

HDR poziom 3

Tryby kolorystyczne
Podobnie jak w przypadku poprzednika, K-r potrafi modyfikować kolorystykę zdjęć, za co odpowiada funkcja krosowania. Nawiązuje ona do czasów analogowych, a dokładniej krosowego wywoływania zdjęć. Funkcja ta zmienia kolorystykę fotografii oraz modyfikuje kontrast. Poniżej przedstawiamy przykłady:
krosowanie wyłączone

krosowanie 1

krosowanie 2

krosowanie 3

krosowanie 4

Balans bieli
W małym Pentaksie producent udostępnił najpotrzebniejsze i najczęściej używane opcje dotyczące ustawień balansu bieli. Poza automatycznym i ręcznym (wg wzorca) balansem bieli możemy wybrać spośród zdefiniowanych trybów: światło dzienne, cień, zachmurzenie, światło fluoroscencyjne, światło sztuczne, błysk. W każdym z ustawień mamy możliwość w - niewielkim zakresie - skorygowania balansu do własnych potrzeb i upodobań. W pozycji CTE - jak podaje producent - wzmacniane są odcienie światła na zdjęciu. Opcje dotyczące balansu bieli są łatwo dostępne i znajdują się pod lewym przyciskiem kursora.
ustawienia balansu bieli

Należy przyznać, iż automatyczny balans bieli zarówno w laboratorium jak i poza nim dobrze radził sobie z rozpoznaniem temperatury barwowej światła i nie spotkaliśmy się z rażącymi wpadkami podczas jego działania.
balans bieli automatyczny (góra) oraz manualny (dół)

Filmowanie
Rejestracja filmów HD jest ogromną zaletą aparatów, które często kupowane są w celu dokumentowania wyjazdów turystycznych. Pentax nagrywa filmy w rozdzielczości HD 720p, ale niestety bez autofokusa. Jakość wideo stoi na naprawdę wysokim poziomie, podobnie jak dźwięk rejestrowany przez wbudowany mikrofon monofoniczny. Dzięki stabilizacji obrazu możemy w pewnym stopniu zredukować drgania wynikające z trzymania aparatu w dłoni.


Podsumowanie działu
Nowy Pentax jest interesującą propozycją na rynku lustrzanek dla początkujących. Wyróżnia go szybki tryb seryjny 6 kl/s oraz wbudowana stabilizacja obrazu działająca z absolutnie każdym podpiętym obiektywem. Tryby ekspozycji zaspokoją potrzeby zarówno amatorów, jak i zaawansowanych użytkowników. Doceniamy także 11-polowy układ AF. Mieszane uczucia mamy do filmowania - jakość wideo prezentuje się znakomicie, ale nieco brakuje działającego AF.

+ tryb seryjny 6 kl/s
+ stabilizacja obrazu
+ sprawny układ AF
+ mikroregulacja AF
+ interwałometr
+ zdjęcia HDR
+ jakość filmów HD

- brak AF podczas filmowania
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły