Pentax K-r - test

Pentax K-x został bardzo pozytywnie przyjęty na rynku lustrzanek typu entry-level. Nie był to jednak model bez wad, toteż z uwagą przyjrzymy się jego następcy - modelowi K-r. Aparat ma 12-megapikselową matrycę CMOS umożliwiającą rejestrację filmów Full HD. Nowością jest 3-calowy monitor LCD oraz tryb seryjny 6 kl/s.

Autor: Damian Bednarzak

18 Marzec 2011
Artykuł na: 38-48 minut

3. Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenia
Wygląd Pentaksa K-r nawiązuje do zaawansowanych korpusów K-7 oraz K-5. W przeciwieństwie do obłych kształtów poprzednika K-x, design opiera się na prostych i kanciasto łączących się krawędziach. Tym samym przypomina zminiaturyzowaną K-5. Do spasowania elementów nie można mieć większych zarzutów - jedynie lampa błyskowa delikatnie odstaje od korpusu. Aparat wykonany jest z elementów sztucznych, co jest standardem w tej klasie sprzętu. W naszych rękach znalazła się biała wersja aparatu dobrze komponująca się z jeszcze niedawno panującą zimową aurą.
Pentax K-r

Pentax K-r

Pentax K-r

Zaletą małego Pentaksa jest dobrze wyprofilowany grip - naprawdę pozycja aparatu w dłoni należy do bardzo wygodnych. Szkielet został wykonany z nierdzewnej stali, co tłumaczy nieco większą wagę aparatu (625 g).
Pentax K-r

Pentax K-r

Pentax K-r

Pentax K-r

Funkcje przycisków
Tylna ścianka Pentaksa do złudzenia przypomina tę znaną z modelu K-x. Aparat wyposażony jest w jedno pokrętło sterujące, które obsługujemy kciukiem. Przyciski nawigatora dają jednocześnie dostęp do często używanych ustawień: napędu, balansu bieli, lampy błyskowej oraz czułości ISO. Centralnym przyciskiem OK przemieszczamy się ze strefy wspomnianych ustawień do wyboru aktywnego punktu AF - wystarczy przytrzymać przycisk przez około sekundę. Przycisk INFO daje dostęp do szybkiego menu funkcyjnego oraz pozwala na wygaszenie monitora. Identycznie jak w przypadku starszego brata K-5, przy pomocy przycisku korekty ekspozycji możemy także odzyskać plik RAW z ostatnio wykonanego zdjęcia. Niestety K-r pozbawiony jest czujnika zbliżeniowego, który wyłączając monitor uchroniłby przed nieprzyjemnym świeceniem w oczy.
tylna ścianka aparatu

Właściciele poprzednich małych korpusów Pentaksa bez problemu odnajdą się w obsłudze K-r, ze względu na znajomy układ elementów sterujących na górnej ściance. Włącznik On/Off znalazl się wokół srebrnego spustu migawki, a tuż pod nim umieszczono dwa istotne przyciski: korekty ekspozycji oraz programowalny "zielony przycisk". Domyślnie służy on do resetowania parametrów ekspozycji, ale możemy go skonfigurować też jako przymykanie przysłony lub znany z zaawansowanych konstrukcji przycisk RAW. Tarcza trybów ekspozycji jest dosyć duża, dlatego bez problemów odczytamy nazwę bądź symbol danej pozycji.
górna ścianka

programowanie zielonego przycisku

W pobliżu bagnetu znajduje się przełącznik pracy AF. Do wyboru mamy autofokus włączony bądź wyłączony (manualny).
przełącznika AF/MF

Ergonomia
Lustrzanki Pentaksa mają to do siebie, że nowe modele nie różnią się zanadto pod względem obsługi od poprzedników. Taka sytuacja powtarza się w przypadku K-r, aparat mimo zmienionego kształtu obudowy, posiada identycznie rozmieszczone przyciski i pokrętła. Na dobrą ergonomię wpływa wygodny grip, pokrętło sterujące wprost wpadające pod kciuk oraz przemyślane rozlokowanie pozostałych przycisków. Dzięki programowalnemu "zielonemu przyciskowi" lustrzankę możemy w pewnym stopniu dopasować do własnych upodobań.

Podsumowanie działu
Pentax K-r to dobrze wykonany, niewielki korpus. Jednocześnie wyróżnia się poprawną ergonomią, posiada wygodne pokrętło sterujące oraz programowalny "zielony przycisk". Minusem jest natomiast brak czujnika zbliżeniowego wygaszającego monitor w momencie przykładania oka do wizjera.

+ wygody grip
+ dobra ergonomia
+ jakość wykonania

- brak czujnika zbliżeniowego wygaszającego monitor
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły