Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
6. Fotografowanie
Szybkość działania
EX1 uruchamia się dość szybko bo po około 1,5 s, jednak na możliwość wykonania pierwszego zdjęcia przyjdzie nam czekać około 4 s co nie jest rewelacyjnym wynikiem. Na przezoomowanie EX1 potrzebuje około 2 s co przy krotności zooma 3x jest przeciętnym rezultatem.
EX1 można natomiast pochwalić za szybkie przechodzenie do trybu odtwarzania i przewijanie zdjęć, które także działa przyzwoicie. Można mieć delikatne zastrzeżenia do prędkości przejścia do odtwarzania miniaturek - przez zastosowanie filtra wyszukiwania (typ ,data, kolor, tydzień lub twarz) aparat potrzebuje chwilę, żeby to ogarnąć. Odczuwalnie długo trwa także zgrywanie plików RAW i zestawu RAW + JPEG. EX1 za to dobrze radzi sobie ze zgrywanie serii zdjęć - dostępnej jedynie w formacie JPEG.
Zdjęcia seryjne
Do trybu zdjęć seryjnych dostajemy się za pomocą tarczy umieszczonej na górnej ściance, jest to wygodne i szybkie rozwiązanie. Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości to Samsung EX1 osiąga prędkość 1,5 kl/s (JPEG). Długość serii właściwie nie ma znaczenia do 30 s czyli 45 klatek EX1 zgrywał zdjęcia na bieżąco nie zwalniając.
Pomiar ostrości
Pod względem prędkości pomiaru ostrości Samsung EX1 nie ma się czego wstydzić - zazwyczaj mieści się w przedziale od 0,3 do 1 s. Na szerszym kącie EX1 ostrzy trochę szybciej - bliżej 0,3 s, na najdłuższych ogniskowych pomiar ostrości delikatnie się wydłuża. EX1 radzi sobie dobrze nawet na jednolitych fakturach. Jedynie podczas zdjęć nocnych wspomagaliśmy się ustawieniami manualnymi. Samsunga EX1 możemy także pochwalić za bardzo sprawnie działającą diodę wspomagającą autofokus.
Pomiar światła
Samsung EX1 daje nam do dyspozycji trzy metody pomiaru światła: Multi, Punktowy oraz Centralnie ważony. Zmiany trybu pomiaru dokonujemy za pomocą dedykowanego przycisku znajdującego się na tylnej ściance. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru Multi, który w większości przypadków dawał właściwe efekty bez potrzeby wprowadzania korekty ekspozycji. Także pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.
Tryby ekspozycji
Tryby ekspozycji zmieniamy za pomocą tarczy trybów znajdującej się na górnej ściance, co jest wygodnym i szybkim rozwiązaniem. Tarcza działa z odpowiednim skokiem uniemożliwiając przypadkowe zmiany trybu. Znajdziemy na niej tradycyjny zestaw trybów PASM, tryb Dual, SCN - scenerie, film oraz Smart auto. Dużym plusem jest obecność trybów manualnych. EX1 umożliwia zmiany przysłony w zakresie od f/1.8-6.7 (W) oraz f/2.4-6.9 (T), ze skokiem co 1/3 EV. Dostępne czasy migawki zawierają się w przedziale od 1/1500 s do 16 s.
Bracketing
Do funkcji bracketingu dostajemy się za pomocą tarczy napędu, znajdującej się na górnej ściance EX1. W menu aparatu w zakładce Zakres możemy ustalić jakie parametry będą uwzględniane przy zapisie serii zdjęć. Do dyspozycji mamy Zakres PPS, Zakres balansu bieli oraz Zakres AE. Zakres PPS pozwala na zapis dwóch zdjęć - standardowego oraz wybranego stylu zdjęcia, niestety bez stylu szkic. Zakres balansu bieli zapisuje trzy zdjęcia z wcześniej wprowadzoną korektą balansu bieli. Zakres AE umożliwia wykonanie 3 zdjęć z zaprogramowaną różnicą w korekcie ekspozycji od +/- 0,3 EV do +/- 2 EV.
Balans bieli
Jak przystało na zaawansowany kompakt EX1 poza trybem automatycznym i 5 trybami zdefiniowanymi oferuje balans bieli według wzorca oraz Kelvinów (od 3000 do 10000 K). Ustawienie balansu bieli według wzorca jest banalnie proste wystarczy wybrać w menu podręcznym balansu bieli Własne ust. i wcisnąć spust migawki celując na coś neutralnego (szara, biała kartka) i gotowe.
Automatyczny balans bieli radzi sobie zazwyczaj dobrze. W naszym studiu testowym bardzo poprawnie zinterpretował światło jarzeniowe, którym oświetlamy tablicę Gretaga, dając prawie identyczny rezultat jak ustawienie według wzorca. Jedyne zastrzeżenia jakie możemy mieć do automatycznego balansu bieli ujawniły się przy zdjęciach makro. EX1 różnie interpretował prawie identyczną scenę, co skutkowało nienaturalną reprodukcją kolorów.
Opcje korekty obrazu
W menu podręcznym Samsunga EX1 znajdziemy kilka możliwości wpływu na obraz. Jednym z nich jest Inteligentny filtr, w którym do dyspozycji mamy trzy efekty: Miniatura, Winieta oraz Rybnie oko.
Poza tym możemy skorzystać z zakładki stylu zdjęcia, w której znajdziemy kilka ciekawych efektów jak: Szkic, Retro, Klasyczny - cz-b, czy Negatyw.
Co ciekawe wszystkie te efekty możemy zastosować podczas nagrywanie klipów filmowych, co znacznie poszerza kreatywne zastosowania EX1. Nam najbardziej przypadł do gustu styl obrazu szkic - naśladujący styl komiksowej kreski oraz negatyw.
Stabilizacja obrazu
Test optycznej stabilizacji obrazu (OIS) wykonaliśmy na trzech ogniskowych - 24 mm, 50 mm, 72 mm. Najpierw określiliśmy jaki czas migawki jesteśmy w stanie utrzymać bez stabilizacji następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czasy migawki. EX1 pozwala na ich wydłużenie o około 2 EV, co jest przyzwoitym rezultatem. Ogólnie to od czasów 1/30 s warto mieć stabilizację zawsze włączoną, ponieważ mimo wrażenia ostrości zdjęcia mogą być delikatnie poruszone z czym świetnie daje sobie radę optyczna stabilizacja obrazu zastosowana w EX1.
Filmowanie
Filmowanie nie jest najmocniejszą stroną EX1. Da się odczuć, że jakość zdjęć była priorytetem, a filmowanie zeszło na drugi plan. Poza plusem za dedykowany przycisk i możliwość zastosowania Inteligentnego filtra, czy Stylu zdjęcia EX1 nie ma się czym pochwalić. Umożliwia rejestrowanie filmów w jakości 640 x 480 pikseli z prędkością 30 kl/s (H.264). Podczas nagrywania możemy korzystać z zooma jednak aparat rejestruje dźwięki wydawane przez obiektyw. Co gorsza EX1 nie daje nam możliwości wyostrzenia, więc jesteśmy skazani na ustawienia z początku nagrywania.
Podsumowanie
Pod względem funkcji fotograficznych Samsung EX1 wypada bardzo przyzwoicie. Możemy go pochwalić za szybki autofokus, dobry pomiar światła i skuteczną stabilizację obrazu. Na plus należy też zaliczyć obecność manualnych trybów ekspozycji i kilka możliwości wpływu na obraz jak Inteligentny filtr, czy Style zdjęcia. Delikatne zastrzeżenia możemy mieć do automatycznego balansu bieli, który czasami zawodzi. Jednak mając do dyspozycji pliki RAW i szerokie możliwości dostosowania balansu bieli nie można tego traktować jako poważną wadę. Tryb filmowy poza możliwością nagrywania klipów w różnych stylach, nie zachwyca - oferuje rozdzielczość 640 x 480 pikseli i nie umożliwia ustawiania ostrości podczas nagrywania.
+ szybki autofokus
+ pomiar światła
+ manualne tryby ekspozycji
+ optyczna stabilizacja obrazu
+ inteligentny filtr
+ style zdjęcia, szczególnie szkic
+ możliwość korzystania z inteligentnego filtra i stylów zdjęć podczas filmowania
- rozdzielczość filmowania 640 x 480
- brak możliwość ostrzenia podczas filmowania