Branża
Zebraliśmy dla Was oferty Black Friday i Black Week w jednym artykule! Sprawdźcie najlepsze promocje od producentów i dystrybutorów
7. Jakość zdjęć
Szum
Sigma posiada dosyć szeroki zakres czułości: ISO 50-3200. To znacznie więcej w porównaniu do Sigmy DP1, co w domyśle ma oznaczać, że jakość zdjęć na wyższych czułościach poprawiła się. Czy tak jest naprawdę? Niestety nie mamy dobrych wiadomości, dwie najwyższe wartości dostępne są jedynie dla plików RAW i raczej trudno je nazwać użytecznymi. Taką graniczną czułością, z której możemy korzystać bez większych obaw jest ISO 400. Pozytywnie natomiast należy ocenić zaszumienie zdjęć na niskich czułościach - ISO 50 do ISO 200 wyglądają bardzo ładnie, a zmierzony szum nie jest niższy niż w np. niedawno testowanych, słynących z niskiego poziomu szumu Sony NEX-ach. Z pewnością jest to zasługa dużej i niewysilonej matrycy (efektywne 4,6 MP).
Warto wspomnieć, że zdjęcia wykonane na dwóch najwyższych czułościach zostały wywołane przy pomocy programu Adobe Camera RAW 5.6, przy domyślnych ustawieniach. Sigma nie pozwala użytkownikowi ingerować w algorytmy odszumiające tzn. nie mamy możliwości wyboru poziomu odszumiania wśród ustawień aparatu.
Reprodukcja szczegółów
O ile Sigma DP1 była przez nas chwalona za reprodukcje szczegółów, to z DP2s jest nieco inaczej. Oczywiście matryce te rejestrują bardzo zbliżoną ilość szczegółów, lecz w dzisiejszych czasach zmieniła się konkurencja dla kompaktów Sigmy. Dzisiaj nie dziwią konstrukcje mikro 4/3 o rozdzielczościach 12 MP oraz Sony NEX-y z niemal 15 MP matrycami. Liczby te przekładają się na szczegółowość i Sigma mająca jedynie 4,6 MP (i rewelacyjną jak na tą rozdzielczość reprodukcję szczegółów) pozostaje w tyle za konkurencją.
Mimo to Sigma ma coś w sobie, przede wszystkim maksymalnie wykorzystane możliwości sensora dzięki wspaniałej optyce. Zmusza nas również do myślenia i pewnego wysiłku, gdyż powinniśmy z góry odrzucić przekadrowywanie zdjęć na komputerze. Wiązałoby się to ze zbyt dużą utratą rozdzielczości.
Jak możemy zauważyć na powyższych kadrach, reprodukcja szczegółów w zakresie ISO 50-800 stoi na wysokim i dosyć równym poziomie. Niestety po przekroczeniu ISO 800 zarówno reprodukcja szczegółów jak i odwzorowanie barw jest nie do przyjęcia.
Sigma oferuje 7 poziomów wyostrzania, od -1 do 1 z krokiem 0,2. Poniżej przedstawiamy zestawienie dla skrajnych oraz kilku środkowych wartości:
Reprodukcja kolorów
Sigma, właśnie dzięki matrycy Foveon X3, dobrze radzi sobie z odwzorowaniem barw. Kolory pochodzące z tego aparatu są naturalne, może delikatnie podbite, ale dzięki temu robią niesamowite wrażenie na oglądających zdjęcia. Dzięki stosunkowo dużemu zakresowi tonalnemu nie mamy problemów by zarejestrować delikatne przejścia tonalne np. na zdjęciach zachodu słońca. Interesująco prezentują się również kolory skóry, które jak wiadomo stanowią wyzwanie dla aparatu. Zastrzeżenia można mieć co do trochę za mocno nasyconych czerwieni.
Podsumowanie działu
Sigma DP2s jest specyficznym aparatem. Musimy zdawać sobie sprawę, że wymaga sporo od fotografującego. Zakres użytecznych czułości jest raczej niewielki, w zasadzie jesteśmy zdani jedynie na ISO 50-400, gdyż wyższe wartości wiążą się z bardzo dużym zaszumieniem. Ponadto niska rozdzielczość matrycy nie daje nam zapasu rozdzielczości do poźniejszego przekadrowania. Na szczęście, jeśli będziemy przestrzegać tych zasad, to Sigma odwdzięczy się bardzo interesującą i miłą dla oka kolorystyką zdjęć.
+ bardzo dobra jakość zdjęć na niskich czułościach
+ kolorystyka zdjęć
- wysokie szumy powyżej ISO 400
- przeciętna reprodukcja szczegółów
- skromne możliwości rejestracji wideo