Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Łukasz Gorczyca


Justin Leighton "Barbórka 1993" Cafe Royal Books

Wspaniała, bezpretensjonalna, radykalnie prosta i skromna edytorsko seria wydawnicza Craiga Atkinsona przypomina i odkrywa prace dokumentalistów - głównie angielskich - z ostatniego półwiecza. W mijającym roku ukazało się ciekawe polonicum - zeszyt z fotografiami Justina Leightona z barbórkowych obchodów na Śląsku w 1993 roku. Nieznany dotąd szerzej materiał świetnie dokumentuje czas pierwszych lat transformacji. Rzecz inspirująca pod wieloma względami: artystycznie, edytorsko i tematycznie.

Tadeusz Sumiński "Industrial" Fundacja Archeologia Fotografii

Ta książka to pierwsza współczesna próba przepracowania bogatej spuścizny PRL-u w dziedzinie fotografii industrialnej. Temat jest tyleż złożony co frapujący artystycznie. W przeciwieństwie do coraz liczniejszych publikacji z przepastnych archiwów powojennych polskich fotografów, ta szczęśliwie odchodzi od formatu "the best of PRL" skupiając się na jednym, wybranym temacie. Intrygująca lektura szczególnie w kontekście bieżących dyskusji artystycznych i popularności projektów fotograficznych dedykowanych szeroko rozumianemu socmodernizmowi.

Błażej Pindor "Obiekty i pozy", seria 8 plakatów Fundacja Open Art Projects

Wobec postępującej w błyskawicznym tempie akademizacji i zmanierowania gatunku książek fotograficznych jako odrębnej dyscypliny artystycznej coraz większą uwagę zaczynają zwracać projekty, który proponują mniej oczywiste formy istnienia fotografii w druku. Cykl plakatów Błażeja Pindora ze zdjęciami wykonanymi w magazynach muzealnych Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie jest nie tylko błyskotliwy pod względem fotograficznym, ale też w ciekawy sposób podnosi kwestię użytkowo-estetycznego wymiaru fotografii. 

Łukasz Gorczyca jest z wykształcenia historykiem sztuki, współtwórcą i współwłaścicielem galerii Raster w Warszawie. Jest autorem tekstów krytyczno-artystycznych i literackich, wspólnie z Adamem Mazurem prowadzi projekt badawczy poświęcony polskim książkom fotograficznym: polishphotobook.tumblr.com


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Jeden, aby rządzić wszystkimi? Plecaki Peak Design Outdoor w praktyce
Jeden, aby rządzić wszystkimi? Plecaki Peak Design Outdoor w praktyce
Plecaki Peak Design Outdoor mają być doskonałą propozycją na terenowe wycieczki z aparatem. O tym, co mają do zaoferowania opowiada fotograf i podróżnik Przemek Jakubczyk.
20
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
„Matrix” i konie w galopie. Polecamy biograficzny komiks o Muybridge’u [RECENZJA]
Fotografując galopującego konia jako pierwszy na świecie, Eadward Muybridge stawia sobie pomnik sam, jeszcze za życia. Sto lat później Guy Delisle ściąga go z piedestału i przepisuje tę historię...
9
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
„To była i będzie ich ziemia”. Big Sky Adama Fergusona [RECENZJA]
Takie niebo jak na okładce książki Fergusona widziałam może kilka razy w życiu: wielkie, ale nieprzytłaczające. I niewiarygodnie rozgwieżdżone. W Big Sky australijski fotograf łączy...
24
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj