Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Łukasz Gorczyca


Justin Leighton "Barbórka 1993" Cafe Royal Books

Wspaniała, bezpretensjonalna, radykalnie prosta i skromna edytorsko seria wydawnicza Craiga Atkinsona przypomina i odkrywa prace dokumentalistów - głównie angielskich - z ostatniego półwiecza. W mijającym roku ukazało się ciekawe polonicum - zeszyt z fotografiami Justina Leightona z barbórkowych obchodów na Śląsku w 1993 roku. Nieznany dotąd szerzej materiał świetnie dokumentuje czas pierwszych lat transformacji. Rzecz inspirująca pod wieloma względami: artystycznie, edytorsko i tematycznie.

Tadeusz Sumiński "Industrial" Fundacja Archeologia Fotografii

Ta książka to pierwsza współczesna próba przepracowania bogatej spuścizny PRL-u w dziedzinie fotografii industrialnej. Temat jest tyleż złożony co frapujący artystycznie. W przeciwieństwie do coraz liczniejszych publikacji z przepastnych archiwów powojennych polskich fotografów, ta szczęśliwie odchodzi od formatu "the best of PRL" skupiając się na jednym, wybranym temacie. Intrygująca lektura szczególnie w kontekście bieżących dyskusji artystycznych i popularności projektów fotograficznych dedykowanych szeroko rozumianemu socmodernizmowi.

Błażej Pindor "Obiekty i pozy", seria 8 plakatów Fundacja Open Art Projects

Wobec postępującej w błyskawicznym tempie akademizacji i zmanierowania gatunku książek fotograficznych jako odrębnej dyscypliny artystycznej coraz większą uwagę zaczynają zwracać projekty, który proponują mniej oczywiste formy istnienia fotografii w druku. Cykl plakatów Błażeja Pindora ze zdjęciami wykonanymi w magazynach muzealnych Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie jest nie tylko błyskotliwy pod względem fotograficznym, ale też w ciekawy sposób podnosi kwestię użytkowo-estetycznego wymiaru fotografii. 

Łukasz Gorczyca jest z wykształcenia historykiem sztuki, współtwórcą i współwłaścicielem galerii Raster w Warszawie. Jest autorem tekstów krytyczno-artystycznych i literackich, wspólnie z Adamem Mazurem prowadzi projekt badawczy poświęcony polskim książkom fotograficznym: polishphotobook.tumblr.com


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Magdalena Paszkowska: moja przygoda z Quadralite Snoot SN-200LED
Magdalena Paszkowska: moja przygoda z Quadralite Snoot SN-200LED
Snoot SN-200LED pozwala uzyskać w studio wiele oświetleniowych efektów. Ceniona fotografka fine art i prelegentka, Magdalena Paszkowska zdradza, dlaczego sięgnęła po ten modyfikator.
4
Dumka na szkle i błonie. Międzywojenne Kresy w nowym albumie Narodowego Archiwum Cyfrowego [RECENZJA]
Dumka na szkle i błonie. Międzywojenne Kresy w nowym albumie Narodowego Archiwum Cyfrowego...
Tak zwane Kresy Wschodnie zapisały się w polskiej pamięci zbiorowej jako kraina w połowie mityczna - idealizowana, bo „utracona”. Jak wyglądało w rzeczywistości zwykłe życie jej...
21
„King, Queen, Knave” - zaklęty trójkąt Gregorego Halperna [Recenzja]
„King, Queen, Knave” - zaklęty trójkąt Gregorego Halperna [Recenzja]
W „King, Queen, Knave” Halpern konfrontuje się z przeszłością i pamięcią o miejscu, w którym dorastał i do którego powrócił, gdy przeżywał twórczy kryzys. Zdjęcia powstawały przez niemal dwie...
34
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)