Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Książka Ametsuchi oparta jest na odwróceniach. Wydawnictwo oprawione jest w plakat. Widnieje na nim fotografia z książki, a na drugiej stronie jej negatyw. Nazwisko autorki - Rinko Kawauchi - znajdujące się na płóciennej okładce, jest umieszczone do góry nogami. Tylna okładka jest odwróceniem przedniej. Książka jest wariacją na temat japońskiego szycia. Strony są przecięte z boku i z dołu, tylko góra pozostaje nierozcięta. W ten sposób każda strona posiada swoją "wewnętrzną stronę". Znajdziemy na nich negatywy zdjęć z "głównych stron". Taki zabieg sprawia, że mamy wrażenie, że coś jest przed nami ukryte. Odwrotna strona książki ukazuje się zawsze tylko we fragmencie. Za każdym razem z ciekawością zaglądamy do środka, aby zobaczyć jak wygląda, ukryte pod powierzchnią, odbicie fotografii.
Wydawnictwo składa się z poetyckich obrazów zdominowanych przez przedstawienia palących się traw. Powraca w nich kilkukrotnie obraz jednego wzgórza, które fotografowane jest w różnych porach roku, powracają też płomienie. Obok nich znajdziemy zdjęcia nocnego nieba, słońca, kwiatów i ceremonii religijnych (ludzie stojący pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie). Całość uzupełniają fotografie malutkich postaci na tle bezkresnego krajobrazu. Żywioły - ziemia, ogień, kosmos - pojawiają się na tych samych prawach. Wszystkie zdjęcia są zmysłowe, a zarazem oszczędne w formie.
W eksplikacji autorka pisze, że miejsce, które stało się tematem fotografii, przyśniło jej się kilka lat temu. Po jakimś czasie odkryła, że położone na południu Japonii miasto Aso przypomina do złudzenia obraz z jej snu. Kawauchi dowiedziała się, że w tym miejscu odbywa się obrzęd zwany "yakihata", polegający na kontrolowanym wypalaniu traw. To kultywowana po dziś dzień tradycja trwająca od 1300 lat. Zafascynowana miastem i rytuałem artystka postanowiła wybrać się w okolice Aso. Po raz pierwszy pojechała tam w marcu 2008 roku. Następnie wielokrotnie powracała w to miejsce w różnych porach roku.
Może wydawać się, że pielgrzymi pod Murem Zachodnim czy gwiazdy nie mają pozornie związku z wypalaniem traw. Jednak artystka odważnie stawia pytanie - "Jak możemy mówić, że nie ma związku między ludźmi modlącymi się w dalekim kraju a mną, oglądającą zachód słońca w Tokio i czującą wdzięczność pod koniec dnia?" i dodaje "Nawet jeśli nasze drogi się nie przetną, my którzy żyjemy na tej samej planecie z pewnością dzielimy coś, wspólny czas i przestrzeń." Słowa artystki ocierają się o mistykę, której Rinko Kawauchi nie boi się. Dajmy i my ponieść się sile tych intuicyjnych obrazów pełnych dyskretnego piękna i nie bójmy się odkryć ukrytej w nich magii.
Rinko KawauchiAmetsuchi
Twarda oprawa
Format: 24x34cm
80 stron
40 zdjęć
Kehrer 2013