Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Jesienią świat fotografii zelektryzowała informacja o nowym konkursie World Press Photo, który miałby nagradzać najbardziej pomysłowe i nietuzinkowe sposoby opowiadania historii reportażowych. Głównym punktem programu miał być jednak brak ograniczeń, którym podlegają zgłoszenia do konkursu głównego, co wywołało nieco kontrowersji. Niepotrzebnie. Aby rozwiać wątpliwości, bliżej przyjrzeliśmy się nowej formule konkursowej.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Canon
Formuła Digital Storytelling Contest (wcześniej – Multimedia Contest, będący częścią World Press Photo ) w ostatnich latach znacznie ewoluowała. W poprzedniej edycji w konkursie były aż 4 kategorie. Te, przynajmniej na razie, pozostaną niezmienione. Swoje miejsce znajdą tu więc zarówno twórcy filmów, jak i reportażyści, którzy nastawieni są na przedstawienie niecodziennych historii w oryginalny sposób. Nie zmieniły się także zasady dotyczące udziału w każdej z nich.
W sekcji Immersive Storytelling o nagrody będą walczyć wszystkie projekty (oprócz zwykłych form wideo), które opublikowane były w Internecie. Podobnie jak we wcześniejszych edycjach, projekty te muszą łączyć w sobie fotografię lub film z grafiką, tekstem, animacją lub materiałem dźwiękowym. Twórcy fotocastów będą więc czuli się jak w domu.
Materiał "Desperate Crossing", przygotowany przez The New York Times zdobył 1. miejsce w kategorii Immersive Storytelling w tegorocznej odsłonie konkursu Multimedia Contest
Kategoria Innovative Storytelling będzie z kolei skupiać się na formie, w jakiej zaprezentowany zostanie projekt. Nagradzane będą prace (również w formie aplikacji mobilnych), które poprzez swoją konstrukcję, dostarczają widzom zupełnie nowych wrażeń wizualnych. To świetne pole do popisu dla twórców wykorzystujących ogromne możliwości kamer sferycznych.
Przewidziano także dwie kategorie dla materiałów stricte filmowych. W sekcji Long Form nagradzane będą 30-minutowe, tematyczne narracje lub serie narracji, zaś kategoria Short Form przewidziana została dla projektów nieprzekraczających 10 minut.
Komentarz jurorów do materiału "The Displaced", który łącząc tradycyjny reportaż z materiałami VR otrzymał 1. miejsce w kategorii Inoovative Storytelling. Kompletny projekt możecie zobaczyć tutaj.
Globalnym sponsorem World Press Photo od wielu lat jest firma Canon, której profesjonalne lustrzanki królują także w zestawieniach najczęściej wykorzystywanych aparatów wśród laureatów konkursu. Ale wkład największych producentów branży fotograficznej w tak ważne inicjatywy jest istotny z jeszcze jednego powodu. Wobec coraz mniejszego zaangażowania i roli sponsoringu przy długofalowych projektach i wydarzeniach fotograficznych, wsparcie marek technologicznych daje ważną legitymację i podkreśla rangę wydarzenia, jednocześnie gwarantując najwyższą jakość i wartość zgłaszanych prac. Widać to choćby na przykładzie Digital Storytelling Contest, który jest ukłonem w stronę nowoczesnych mediów i alternatywnych środków wyrazu. Aktywna współpraca twórców z producentami zaawansowanych technologii obrazowania sprawia, że zarówno artyści, jak i cały rynek nabiera potrzebnego tempa, dostosowując się do coraz szybciej zmieniających się oczekiwaniach samych odbiorców.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że organizatorzy mocno podkreślają, że Digital Storytelling Contest będzie zupełnie osobnym, samodzielnym konkursem. Zapewne więc wzrośnie jego prestiż, a na jego laureatach skupi się większa uwaga niż w przypadku wcześniejszego Multimedia Contest. DSC pozbawiony jest także obostrzeń dotyczących formy nadsyłanych prac. O to jednak powinniśmy być spokojni. Jak twierdzi Lars Boering, dyrektor zarządzający World Press Photo: – Obydwa konkursy mają bogatą historię i poświęcone są dziennikarstwu, które jest rzetelne i szczere. W konkursie głównym wciąż obowiązują rygorystyczne zasady i szczegółowy proces weryfikacji. W kolejnej edycji nic pod tym względem się nie zmieni.
"The Surrender" Stephena Mainga, czyli zdobywca pierwszego miejsca w kategorii Long Form tegorocznej edycji Multimedia Contest
Joanna Stankiewicz, Corporate Communication & Marketing Services Manager w Canon Polska zwraca z kolei uwagę na rozwój artystyczny całego wydarzenia: Widzimy w tym głęboki sens, a nawet misję. Dostrzegamy konieczność wspierania przepływu informacji, relacjonowania wydarzeń z całego świata w wydaniu dziennikarskim i pielęgnowania wolności słowa, a fotoreportaż jest tego wyrazem, niezależnie od swojej formy. World Press Photo dysponuje wspaniałą spuścizną i jest archiwum największych ikon fotografii reportażowej. Mamy nadzieję, że nowy konkurs wzbogaci je o kolejne fenomenalne materiały.
Lars Boering, dyrektor zarządzający World Press Photo dodaje: Zdajemy sobie sprawę, że twórcy coraz częściej eksperymentują z nowymi formami fotograficznej komunikacji. Chcemy wspierać i nagradzać te przedsięwzięcia. Założeniem jest wyróżnianie tych twórców, którzy używają fotografii do opowiedzenia prawdziwej historii, przy jednoczesnym korzystaniu z kreatywnych rozwiązań dotyczących konstruowania, przetwarzania i prezentacji materiału. Może być to praca łącząca kilka ujęć – od prostej podwójnej ekspozycji, po kadry będące sumą setek pojedynczych klatek, tak jak w przypadku oryginalnych zdjęć ptaków w locie autorstwa Xavi Bou, czy znanego zdjęcia sekwoi Nicka Nicholsa. Znamy też przykłady prac, takich jak cykl “Afronauts” Christiny de Middel, w przypadku których sceny są aranżowane, ale opowiadają prawdziwą historię.
Film Mangusa Wennmana pt. "Fatima's Drawings" zdobył 1. miejsce kategorii Short Form w tegorocznej edycji konkursu
Trzeba jednak kategorycznie zaznaczyć, że nowy konkurs nie będzie nagradzał projektów ukazujących nieprawdziwe historie, lub mających na celu manipulację widza. Chcemy by stał się on fotograficznym odpowiednikiem tzw. kreatywnej literatury faktu, gdzie wykorzystuje się techniki beletrystyczne w celu opisania prawdziwych zdarzeń – mówi o nowym konkursie Boering.
Regulamin Digital Storytelling Contest pozostaje bez zmian. Nadal jest on przeznaczony wyłącznie dla profesjonalnych dziennikarzy, mogących poświadczyć prace w zawodzie i obejmuje wyłącznie materiały, które zostały już wcześniej opublikowane, w tym wypadku w sieci (dołączenie adresu URL jest jednym z wymogów zgłoszenia). Całość musi być opatrzona opisami w języku angielskim i przetłumaczona. Samego zgłoszenia dokonujemy z kolei za pośrednictwem internetowego formularza.
Trzymamy kciuki i zachęcamy do wzięcia udziału w nadchodzącej edycji. Zgłoszenia do konkursu Digital Storytelling Contest możecie nadsyłać do 6 stycznia 2017 roku. Radzimy się więc spieszyć.
Więcej informacji o konkursie znajdziecie pod adresem worldpressphoto.org.
(fot. okładkowa: Sergey Ponomarev, z cyklu "Reporting Europe's Refugee Crisis". 1. miejsce w kategorii General News konkursu WPP 2016.)