Rekordowy rok dla Adobe. Zobacz, ile firma zarabia na subskrypcjach

Autor: Maciej Luśtyk

20 Grudzień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Jeżeli kiedykolwiek mieliście nadzieję, że Adobe wysłucha narzekań użytkowników i zrezygnuje z niesławnego systemu subskrypcji, najnowsze wyniki finansowe firmy nakażą Wam ją porzucić. Od wprowadzenia usługi CC producent rośnie w siłę i z roku na rok bije rekordy finansowe.

Gdy w 2013 roku Adobe postawiło wszystkie swoje karty na usługę Creative Cloud, wymagającą cyklicznego opłacania subskrypcji na używane aplikacje z oferty, nie spotkało się to z aprobatą użytkowników, którzy rozwścieczenie grozili zaprzestaniem korzystania z rozwiązań producenta. Jak się jednak okazuje, użytkowników nie tylko przybyło, a wyniki firmy z roku na rok przekraczają oczekiwania analityków. Po części dlatego, że z braku realnej alternatywy, wszyscy na poważnie pracujący z fotografią byli zmuszeni do wykupienia abonamentu.

W tym roku padł kolejny rekord. Obroty firmy wzrosły o 22%, a ogólny roczny przychód wyniósł 5,85 mld dolarów, względem 4,8 mld na koniec zeszłego roku. Niestety firma przestała udostępniać dane na temat liczby subskrybentów, ale szybująca cena akcji Adobe na giełdzie każe nam wierzyć, że ta raczej nie maleje, a użytkownicy wydają się być zadowoleni z obecnego stanu rzeczy. W zeszłym roku firma ujawniła, że ponad połowa z nich opłaca pełny abonament w wysokości 50 dolarów miesięcznie.

Od wprowadzenia usługi CC w 2011 roku, wartość akcji wzrosła z 25 do 105 dolarów. Biorąc pod uwagę, że wzrost ten jest stabilny i dokonał się na przestrzeni zaledwie 5 lat, jest to wynik imponujący. Czy coś jest w stanie zachwiać pozycją firmy? Odpowiedź przyniesie przyszły rok. Na przestrzeni ostatnich miesięcy pojawiły się bowiem takie programy jak Affinity Photo 1.5, Luminar czy ON1 Photo RAW, które według obietnic mają być pełnoprawnymi konkurentami produktów Adobe. A warto dodać, że wszystkie z nich oferowane są w bardzo atrakcyjnych cenach i nie wymagają wykupywania usługi abonamentowej.

Czy możliwe jest by pod presją konkurencji Adobe odeszło od modelu subskrypcji? Biorąc pod uwagę obecny stan rzeczy, jest to raczej mało prawdopodobne. Chmura to przecież nie tylko bezduszny drenaż kieszeni użytkowników, ale także dużo większa swoboda pracy dla osób pracujących w zespołach i często zmieniających stanowiska pracy.

Warto tu wspomnieć chociażby o tegorocznej integracji aplikacji Stock z programami producenta, która grafikom daje szybki i łatwy dostęp do zasobów banku Fotolia, a fotografom pozwala na licencjonowanie zdjęć z poziomu Lightrooma. Usługi w chmurze będą wiec pewnie miały się dobrze. Problem dla Adobe może narodzić się gdy podobne rozwiązania konkurencja zacznie udostępniać za darmo, w ramach jednorazowej usługi za program.

Pełne zestawienie wyników finansowych Adobe znajdziecie pod adresem adobe.com oraz na stronie businesswire.com.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100 zł miesięcznie
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100...
Narzekaliście na system subskrypcji? To teraz zapłacicie za niego jeszcze więcej. Od 15 stycznia Adobe podnosi ceny poszczególnych planów. Ucierpią wszyscy, ale najbardziej nowi...
23
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
15 kategorii i ponad 100 nominacji - oto przekrój najgorętszych premier i wydarzeń ostatnich miesięcy. Wystartował plebiscyt na najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne 2024 roku!...
9
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty...
Z dniem 1 stycznia 2025 roku Canon kończy współpracę z firmą Pro Club. Od nowego roku wszelkie usługi gwarancyjne i serwisowe będą realizowane przez Canon Professional Service Center w...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj