Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
86%
Kolejna jasna stałka szwajcarskiego producenta. Czy nowy Irix 21 mm f/1.4, mimo braku autofokusa, przekona do siebie doskonale dopracowaną optyką i ergonomią? Sprawdzamy, jak spisuje się w praktyce.
Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.
Producent zadbał, aby ta wada optyczna była jak najmniejsza. W praktyce mamy do czynienia z dystorsja wypukłą, ale wynosi ona tylko 0,45%, co oznacza, że pozostanie ledwo niewidoczna dla ludzkiego oka.
Schemat dystorsji dla obiektywu Irix 21 mm f/1.4
Mimo szerokiego kąta nie musimy się więc przejmować, że proste linie w scenie zostaną wykrzywione. Dzięki temu przy kadrowaniu nie trzeba też brać pod uwagę utraty pola widzenia, jeśli potem w edycji zastosujemy korekcję dystorsji. Będzie ona na minimalnym poziomie.