Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

81%

Po raptem 3 latach od premiery pierwowzoru, Tamron prezentuje drugą generację jednego ze swoich najbardziej popularnych obiektywów. Poprawiono wiele, zachowując przystępną cenę i wymiary. Czy to godna alternatywa dla natywnego zooma Sony i przystępnych cenowo pozycji Sigmy?

Autor: Maciej Luśtyk

27 Styczeń 2022
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

W zakresie korygowania aberracji chromatycznej Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 radzi sobie nieco lepiej od poprzednika, ale tylko nieznacznie. Aberracja poprzeczna jest bardziej wyrównana, ale nadal będzie objawiać się praktycznie w całym zakresie przysłon, a jej rozmiar nie należy do najmniejszych (zwłaszcza przy długim krańcu ogniskowych). Jeżeli jednak nie będziemy wykorzystywać obiektywu w ekstremalnie kontrastowych warunkach zwykle tego nie zauważymy. Fioletowe zabarwienie krawędzi może jednak nieco doskwierać w przypadku wykorzystywaniu obiektywu do fotografii krajobrazowej.

Schemat aberracji poprzecznej dla ogniskowej 28 mm:

Schemat aberracji poprzecznej da ogniskowej 75 mm:

Jak możecie zauważyć na poniższych zdjęciach w praktyce, problem jest widoczny niekiedy nawet w rozmiarach ekranowych, co może wymagać dodatkowej obróbki na etapie postprodukcji. Zwłaszcza, że systemowa korekcja nie usuwa aberracji zupełnie. W oczy może nam rzucić się także aberracja chromatyczna wzdłużna, która pojawia się w nieostrościach, jednak widoczne zabarwienia będzie ona powodować wyłącznie podczas ostrzenia na krótkie odległości. Tak czy inaczej, pod względem aberracji chromatycznej nie ma tu bynajmniej dramatu, a z większością problemów szybko poradzimy sobie na etapie obróbki.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

28 mm:

f/2.8

f/8

f/22

f/2.8

75 mm:

f/2.8

f/8

f/22

f/4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)