Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Autor: Krzysztof Mularczyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/5.6 i f/11.

Schemat występowania poprzecznej aberracji sferycznej jest właściwie typowy dla budżetowych obiektywów szerokokątnych - ta będzie uwidaczniać się na brzegach i będzie utrzymywać się na podobnym poziomie praktycznie w całym zakresie przysłon. Warto natomiast zwrócić uwagę, że jej maksymalny rozmiar (ok. 2 px) w stosunku do wysokiej rozdzielczości matrycy Nikona Z7 II, na którym testowaliśmy obiektyw, jest bardzo mały, co oznacza, że ewentualnej poprzecznej aberracji chromatycznej trudno będzie nam dopatrzeć się nawet podczas oglądania zdjęć w powiększeniu.

Widoczna jest za to aberracja podłużna. Powiększając obraz 1:1 dostrzeżemy w rogach zdjęć kolorowe obwódki, np. wokół gałęzi drzew. Kontrastowe szczegóły w nieostrościach będą zatem obarczone niebiesko-zielonymi przebarwieniami, ale one w praktyce nie rzucają się w oczy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Seria przysłon na matrycy pełnoklatkowej

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/2.8

f/4

f/5.6

Seria przysłon na matrycy APS-C

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły