Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
81%
Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/2.8, f/5.6 i f/11.
Największym problemem obiektywu Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8, jak w przypadku większości współczesnych amatorskich szkieł, jest duża winieta, która w przypadku nominalnej wartości przysłony obniża jasność na brzegach aż o 1,3 EV i która niestety widoczna będzie w całym zakresie przysłon.
Po domknięciu do f/4-5.6 sytuacja nieco się wyrównuje i różnica w jasności miedzy brzegiem środkiem wynosi już "tylko" ok. 0,8 EV, ale niestety w przypadku tego obiektywu winiety nigdy do końca się nie pozbędziemy. Na matrycy APS-C winietowanie przy f/2.8 jest już niewielkie, ale nadal widoczne. Po przymknięciu o 1 EV praktycznie znika.