Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest poręczny i lekki, a przy tym jasny i uniwersalny. Nikkor Z 40 mm f/2 to jednak wyraźnie budżetowa konstrukcja. Czy nie rozczaruje jakością obrazu? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

25 Listopad 2021
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Podsumowanie

Jak na tak budżetową konstrukcję Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 okazał się nad wyraz udanym obiektywem. Choć kompozytowy bagnet może razić, trudno odmówić całej konstrukcji solidności wykonania - oczywiście w stopniu takim, jaki może gwarantować dobrej klasy plastikowa obudowa. Plusem tego jest mała waga, a ponieważ to uniwersalna stałka, której z aparatu możemy praktycznie nie zdejmować, zaleta ta jest dość istotna. Poręczność tego obiektywu to także duży atut dla filmujących, którzy pracują z gimbalem.

Co ważne Nikkor Z 40 mm f/2 ma rewelacyjną ostrość obrazu w całym kadrze na średnich wartościach przysłony, ale w pełni używalną także przy wartości nominalnej. Wygodnej pracy sprzyja praktyczny brak widocznej aberracji chromatycznej, a także minimalna dystorsja. Obiektyw doskonale pracuje także pod światło, a do tego przyjemnie oddaje przyjemnie w tle, nawet po mocnym przymknięciu przysłony. Jedyne co może dokuczać, to wyraźne winietowanie w zakresie f/2-2.8, które nie znika zupełnie nawet przy mocniejszym domknięciu.

Przy takim stosunku jakości do ceny Nikkor Z 40 mm f/2 jest skazany na sukces, bo z racji uniwersalnej ogniskowej i sporej jasności sięgnąć po niego mogą w zasadzie wszyscy. Z jednej strony i początkujący, i zawodowcy, z drugiej i fotografujący, i filmujący. To naprawdę udano szkło, które może znaleźć się w torbie prawie każdego fotografa.

Plus image
plusy:
  • Małe rozmiary i waga
  • Częściowe uszczelniania
  • Ładna plastyka
  • Szybka praca AF
  • Krótka minimalna odległość ostrzenia
  • Pokrętło funkcyjne
  • Doskonała ostrość po przymknięciu przysłony
  • Mała dystorsja
  • Zerowa aberracja chromatyczna
  • Bardzo dobra praca pod światło
  • Stosunek jakości do ceny
Minus image
minusy:
  • Bagnet z tworzywa sztucznego
  • Duże winietowanie
  • Słaba ostrość na brzegach kadru w dolnym zakresie przysłon 
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły