Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest poręczny i lekki, a przy tym jasny i uniwersalny. Nikkor Z 40 mm f/2 to jednak wyraźnie budżetowa konstrukcja. Czy nie rozczaruje jakością obrazu? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

25 Listopad 2021
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2 f/5.6 i f/16.

Na pierwszy rzut oka schematy aberracji poprzecznej mogą wyglądać bardzo źle. W końcu wygląda na to, że aberracja występuje praktycznie na całej powierzchni kadru, w całym zakresie przysłon (wolny od problemu jest w zasadzie jedynie sam środek kadru). Maksymalny rozmiar aberracji (1,5 px) jest jednak naprawdę niewielki, co sprawia, że charakterystycznych fioletowo-zielony przebarwień nie uświadczymy często i będą one prawdopodobnie widoczne jedynie w bardzo trudnych, kontrastowych warunkach i podczas oglądania zdjęć w dużym powiększeniu.

Prawdę mówiąc, oceniając wykresy zaskoczyło nas to, jak dobrze obiektyw radzi sobie w praktyce. Czy to jakiś rodzaj "odgórnej" optymalizacji obrazu, która działa nawet w przypadku wyłączenia systemu korekcji w aparacie? Tego nie wiemy. Ważne natomiast, że aberracja chromatyczna jest w przypadku modelu Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 rzeczą, którą w ogóle nie będziemy musieli zawracać sobie głowy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

W praktyce aberracja chromatyczna jest korygowana wręcz wzorowo. Nawet przy w pełni otwartej przysłonie na próżno szukać na brzegach kadru kolorowych przebarwień na kontrastowych krawędziach.

f/2.0

f/2.8

f/4.0

f/5.6
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły